• Anonym (fundersam)

För tidigt att gifta sig när man 20år?

Ja som rubriken låter. Är det för tidigt att gifta sig när man är 20år? Min syster har precis fyllt tjugo och dom planerar nu bröllop.

Jag känner att det är lite väl tidigt men jag förstår samtidigt min syster som verkligen älskar sin kille och vill gifta sig med honom.

Någon annan som samtycker eller misstycker?

Tacksam för svar:)

P.s vet inte om jag har lagt det i rätt ämne D.s

• Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?
  • Bexaa

Precis som spookie säger... man behöver inte gifta sig för att bevisa sin kärlek...men det är ett sätt att visa att man älskar varandra för omvärlden... Visst det kan man göra som sambos oxå...men att gifta sig är att ta det ett steg längre och säga vi hör ihop!

Det slogs vad om mitt och min mans förhållande oxå har jag för mig...men nu är vi veteranerna i våran vänskapskrets...9år på nacken...medan andra har väntat längre eller startat om på ny kula...

För mig och min man har vår kärlek bara växt mer och mer under åren...från en kanske barnslig förälskelse till så mkt mer....vet inte om jag kan sätta ngt annat ord på det...till att verkligen älska varandra ovillkorligt!

Så känner man att det är 'rätt' att det är just 'vi två' så kan man vänta eller slå slag i saken! Men det är självklart viktigt att ha stöd från familjen...även om det kanske inte är så stort.

• lunkentuss

Jag gifte mig när jag var 19 år, min man o jag var lika gamla... Vi har snart varit gifta i 2 år, så jag borde ju vara "för" tidiga bröllop, men faktiskt så tvivlar jag när jag hör om andra i tonåren som gifter sig... Jag "litar" liksom inte på att dom är lika mogna/kära, vad man nu vill kalla det, som jag o min man var MEN självklart kan dom vara det och vid närmare eftertanke så bryr jag mig inte om åldern. Dom älskar varann o vill leva ihop, gift er om ni vill självklart

Folk undrar -varför så bråttom? Jag undrar, om man vet vad man vill -varför vänta?

Vi har 2 barn o konstigt nog reagerar folk mer på giftermålet... Hur kommer det sig? Ett äktenskap kan man dra sig ur -förälder är man livet ut!

• ullis83
    Reyngirl skrev 2009-04-15 14:06:12 följande:
    Jag och min man var 22 när vi gifte oss. Hade varit ett par i 2,5 år och var sombos och nu är vi 25 och har 2 barn och igår firade vi 2,5 år som gifta Håller med anonym (gifte mej vid 18) om folk som "väntar på rätt tillfälle". Varför vänta en hel livstid först och sen gifta sig, det var vår tanke iallafall. Vi kan ju lika gärna var gifta som att vi kan bara vara sambos. För varje år man "bara" är förlovad är ytterligare ett år man mister som gift
    Är som dig ungefär, fast jag var 23 och maken 25, vi har varit gifta i snart 2. 5 år och nu väntar vi vårat andra barn...ska man skaffa barn kan man lika gärna vara gift
  • Smulan87

Det är vackert med bröllopp! jag ser inget fel i att gifta sig oavsett hur gammal du än är, bara för att du är yngre eller ädlre så betyde rinte det att ett giftermål gör saken värre, man gör det man vill, dom gifter ju sig antagligen för att dom älskar varandra! :)

BF 11Juni 2009
  • Bexaa

Folk jag jobbat med har tyckt att jag varit ung när de fått reda på att jag är gift...så det är alltid ngn som kommer att tycka att det är för ungt att gifta sig när man är t ex 20... Jag fick ofta frågan om hur gammal min 'kille/pojkvän' var...så jag svarade ärligt! Idag är vi båda 25-26 och har aldrig varit lyckligare!

• Spookie

Och förresten, flera har skrivit om att vissa är mognare för giftermål för att de inte alls gillar uteliv eller för att de har husliga intressen. Det behöver inte betyda någonting.

Det har med kärlek och ansvar att göra, att gifta sig, inte med hur "huslig" eller stillsam man är. Man kan lika gärna gå på vilda konserter, campa, samla frimärken, hänga hos tatueraren eller vad man nu vill göra med sin fritid, ens intressen och livsinriktning har ingenting att göra med om man är mogen för giftermål. Mogen för giftermål är man när man vet att man vill leva med någon, är beredd att vara stark när den andra är svag och vise versa, beredd att följa de "regler" som just ens eget äktenskap bygger på vad gäller trohet och jämlikhet och dessutom klarar trycket utifrån.

• Mammut och Papput
    Spookie skrev 2009-04-16 20:41:03 följande:
    Och förresten, flera har skrivit om att vissa är mognare för giftermål för att de inte alls gillar uteliv eller för att de har husliga intressen. Det behöver inte betyda någonting. Det har med kärlek och ansvar att göra, att gifta sig, inte med hur "huslig" eller stillsam man är. Man kan lika gärna gå på vilda konserter, campa, samla frimärken, hänga hos tatueraren eller vad man nu vill göra med sin fritid, ens intressen och livsinriktning har ingenting att göra med om man är mogen för giftermål. Mogen för giftermål är man när man vet att man vill leva med någon, är beredd att vara stark när den andra är svag och vise versa, beredd att följa de "regler" som just ens eget äktenskap bygger på vad gäller trohet och jämlikhet och dessutom klarar trycket utifrån.
    Om det är mitt inlägg nr 53 så var det ju min livssituation och inte ett allmänt argument =) I min livssituation där vi inte dricker och festar osv gör att jag känner mig trygg i vardagen med min man och att vi är redo för äktenskap och familj. Dricka och festa i 20-års ålder är många gånger askalas och tupplur på en trottoar (jag känner såna) vilket jag inte tycker går hand i hand med familjeliv och äktenskap. Det finns de som dricker mer eller mindre och inte alls, som kan vara mer eller mindre mogna, men det var just dessa jag jämför oss med när jag säger att vi känner oss redo - vi behöver inte den där partytiden som vissa vill ha i 20-30 årsåldern.
  • Anonym (snart20 och gift)

Jag och min man gifte oss förra sommaren då jag var 18 och han 20, vi har varit tillsammans i snart 4 år och det kändes helt enkelt rätt för oss att gifta oss. Jag vet att jag vill vara med honom för han är den som gör mig lycklig, och finns där för mig, och jag vill alltid finnas där för honom. Det finns många som chockeras över att jag gifte mig så tidigt, och tycker att jag går miste om massor, men så känner inte jag. Jag gör precis samma saker som alla andra, går ut på krogen, dansar, och har kul med vänner.
    Tycker precis som "Spookie" att att vara huslig är inte nånting som behövs för att kunna gifta sig. Husliga intressen och jag går inte alls ihop haha..
    Jag tror att det har att göra med hur man är som person, att gifta sig är inte heller någonting som man gör utan att tänka igenom det grundligt. Att säga JA kan nog vara svårt om man inte är redo.

Jag tycker inte att jag "bevisade" att jag var vuxen när vi gifte oss. Sådana revolter hade jag mot min mamma när jag var 14. Ne, att gifta mig med min man var något fint, och för att jag älskar honom och vill vara med honom. Då spelar inte ålder någon roll.

• Anonym (20-38)

Jag gifte mig när jag var 20, vi hade varit tillsammans i 3 år och bott ihop i 2 år. Vi var verkligen superkära i flera år. Men sedan började vi växa ifrån varandra. Vi fick 3 barn innan jag fyllt 30, men redan efter första barnet började det knaka lite. Och när jag var 33 så skildes vi.

Idag är jag 38 år och ångrar inte mitt äktenskap eftersom jag inte hade haft mina barn annars. Men om jag fick göra om det så skulle jag se till att växa/mogna färdigt innan jag valde livspartner. När man är 20 så har man fortfarande en hel del utveckling kvar, och risken är stor att man utvecklas åt olika håll.

• Anonym (Malmöbo)

Jag gifte mig när jag var 21 (är nu 34) och har fortfarande samma man! Har inte ångrat att jag gifte mig ung. Svärmor gifte sig när hon var 17 och har nu varit gift i 40 år med samme man! Det är väl helt upp till brudparet att känna om det är rätt eller inte. Det behöver inte vara fel att gifta sig ung, och det behöver inte vara fel att vänta heller.

Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?