• Bexaa

För tidigt att gifta sig när man 20år?

Gifte mig när jag var 20...21år-2månader... min man är född samma år...

Har inte ångrat det ett dugg! Vi var inte sambos innan...men varit tillsammans i 2år och förlovade i 2år till...4år innan vi gifte oss m a o... Nu har vi varit gifta i 5år och har en son på 3månader...
    Är lyckligt gifta! 9år allt som allt nu...
    När vi gifte oss hade vi båda flyttat hemifrån och bott själva i 4år. Viktigaste är att kunna ta hand om varandra och sig själv!

Mina föräldrar gifte sig när mamma var 18 och pappa var 21...så det ligger nog lite i släkten att gifta sig tidigt oxå...
    Men de tyckte nog att vi kunde ha väntat ngt år till pga deras erfarenheter...

Det finns alltid de som har fördomar...men det viktiga är hur man själv tacklar de motgångar som dyker upp och inte rymmer från dem!

• Bexaa

Precis som spookie säger... man behöver inte gifta sig för att bevisa sin kärlek...men det är ett sätt att visa att man älskar varandra för omvärlden... Visst det kan man göra som sambos oxå...men att gifta sig är att ta det ett steg längre och säga vi hör ihop!

Det slogs vad om mitt och min mans förhållande oxå har jag för mig...men nu är vi veteranerna i våran vänskapskrets...9år på nacken...medan andra har väntat längre eller startat om på ny kula...

För mig och min man har vår kärlek bara växt mer och mer under åren...från en kanske barnslig förälskelse till så mkt mer....vet inte om jag kan sätta ngt annat ord på det...till att verkligen älska varandra ovillkorligt!

Så känner man att det är 'rätt' att det är just 'vi två' så kan man vänta eller slå slag i saken! Men det är självklart viktigt att ha stöd från familjen...även om det kanske inte är så stort.

• Bexaa

Folk jag jobbat med har tyckt att jag varit ung när de fått reda på att jag är gift...så det är alltid ngn som kommer att tycka att det är för ungt att gifta sig när man är t ex 20... Jag fick ofta frågan om hur gammal min 'kille/pojkvän' var...så jag svarade ärligt! Idag är vi båda 25-26 och har aldrig varit lyckligare!

• Bexaa
    Spookie skrev 2009-04-16 20:41:03 följande:
    Och förresten, flera har skrivit om att vissa är mognare för giftermål för att de inte alls gillar uteliv eller för att de har husliga intressen. Det behöver inte betyda någonting. Det har med kärlek och ansvar att göra, att gifta sig, inte med hur "huslig" eller stillsam man är. Man kan lika gärna gå på vilda konserter, campa, samla frimärken, hänga hos tatueraren eller vad man nu vill göra med sin fritid, ens intressen och livsinriktning har ingenting att göra med om man är mogen för giftermål. Mogen för giftermål är man när man vet att man vill leva med någon, är beredd att vara stark när den andra är svag och vise versa, beredd att följa de "regler" som just ens eget äktenskap bygger på vad gäller trohet och jämlikhet och dessutom klarar trycket utifrån.
    Exakt!! kunde inte sagt det bättre själv....
Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?