En äldre tråd men folk kommer väl alltid vara 20 år och vilja gifta sig?
Det är helt upp till var och en, såklart! Känner man att det är "rätt" så varför vänta??
Däremot, och det oavsett ålder, så bör man vara medveten om vad ett äktenskap verkligen innebär! Det är inte bara finkläder, dyrare ring, fina blommor och fest. Juridiskt så är det en ganska stor skillnad mot att vara sambo. Helt plötsligt är man varandras försörjare. Om den ena råkar i ekonomiska tråkigheter så dras den andra med på ett helt annat sätt än i ett samboskap. Plötsligt är det "vi" och inte "du och jag". "ER inkomst".
I 20-årsåldern vet man i regel knappt själv vem man är, vart man står och vad man vill med livet. Väntar man lite med äktenskap så lär man förhoppningsvis känna varandra bättre, man märker om personen är den h*n utger sig för att vara, hur h*n handskas med pengar, hur ansvarsfull någon är, hur det verkligen är att leva tillsammans. Inga garantier som sagt, men ni fattar!
Så man bör som sagt alltid vara medveten om vad man ger sig in i! Ska man ha äktenskapsförord etc?
Angående att det borde anses vara större att skaffa barn än att gifta sig. Jag tycker faktiskt inte det, just p.g.a det jag skrev ovan. Ett äktenskap kan förstöra hela tillvaron ekonomiskt för lång tid framöver om man gifter sig med "fel" person. I värsta fall sätter man inkomst, företag, besparingar, arv etc på spel.
Ett barn kan man rent krasst betala sig fri från. Betala en ändå rätt låg summa i månaden så behöver du inte se ditt barn, om du inte vill. Det låter otänkbart för de flesta, men krasst, som sagt. Det går att göra så!
En skilsmässa utan äktenskapsförord kommer man inte undan.
Hur gick det nu då, ts? Har de gift sig ännu?