• Anonym (fundersam)

För tidigt att gifta sig när man 20år?

Ja som rubriken låter. Är det för tidigt att gifta sig när man är 20år? Min syster har precis fyllt tjugo och dom planerar nu bröllop.

Jag känner att det är lite väl tidigt men jag förstår samtidigt min syster som verkligen älskar sin kille och vill gifta sig med honom.

Någon annan som samtycker eller misstycker?

Tacksam för svar:)

P.s vet inte om jag har lagt det i rätt ämne D.s

• Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?
  • Anonym

jag tycker det är mycket bättre att gifta sig nr man är 20 n när man är 40. Känns inte så normalt när man är 40 och står i vit klänning. Tycker det ser stört ut.

• Anonym (23)

Jag hade veckorna innan bröllopet fyllt 20 och var gravid i 6:e månaden.
    Jag och maken hade tänkt vänta, kanske överraska alla på dopet eller så.. men så blev det inte..
    Vi hade en borglig vigsel med våra nära och kära, efteråt bjöd min mormor hem oss alla på middag. Detta var nog en av de underbaraste dagarna i mitt liv (förutom de 2 dagar som jag fick mina barn)

Alla var glada och positiva till att vi gifte oss. Ingen sa nåt då och ingen säger något nu. Blir 23 till hösten. Har då varit gifta i 3 år, tillsammans i 4.

Jag ångrar mig inte en sekund!

• Tinastina

Giftemål är ju en ganska stor sak. Så
    Jag tycker nog man är för ung när man är 20, sedan kan det ero lite på omständigheterna, som någon skrev att hon gifte sig när hon var 19, men hade bott med killen 4 år och hade två barn, då är det en sak.

Jag har bott med min kille i fem år, varit förlovade i två år och har ett barn. Jag tänker inte gifta mig nu. Jag ska vara 100% säker på att det är han och jag, och jag tror vi ska komma igenom småbarns perioden först för att se om det är han och jag som gäller eller inte. och jag är endå 22. Men så har man olika uppfattningar om saker och ting.

Men 20, Ja jag tycker man är lite för ung då.

• Majsan70
    Tinastina skrev 2009-04-15 12:04:45 följande:
    Giftemål är ju en ganska stor sak. SåJag tycker nog man är för ung när man är 20, sedan kan det ero lite på omständigheterna, som någon skrev att hon gifte sig när hon var 19, men hade bott med killen 4 år och hade två barn, då är det en sak.Jag har bott med min kille i fem år, varit förlovade i två år och har ett barn. Jag tänker inte gifta mig nu. Jag ska vara 100% säker på att det är han och jag, och jag tror vi ska komma igenom småbarns perioden först för att se om det är han och jag som gäller eller inte. och jag är endå 22. Men så har man olika uppfattningar om saker och ting.Men 20, Ja jag tycker man är lite för ung då.
    På VILKET sätt är man för ung? Alla har vi kommit olika långt i vår mognad och det som är rätt för någon är inget för en annan.
  • Bumblebina

Jag och min man var båda 19 när vi gifte oss. Nu är vi 32, tre (snart 4) barn rikare och fortfarande tillsammans. Det finns ingen annan som kan tala om för någon vad som är rätt eller fel, det kan bara din syster avgöra.

• Tinastina
    Majsan70 skrev 2009-04-15 12:06:49 följande:
    På VILKET sätt är man för ung? Alla har vi kommit olika långt i vår mognad och det som är rätt för någon är inget för en annan.
    Så tycker du, och såhär tycker jag, alla har vi olika uppfattningar, inte sant?!
    Är han 20 och vill gifta sig, ja men gör det då, det är upp till var och en, men jag tycker det är för ungt. därför väntar jag själv med att gifta mig.
    Plus att jag har sett bekanta som gift sig i sådan ung ålder, och det höll inte länge för någon utav dom kan jag säga. Nu betyder inte det att det kommer vara så för alla. och dom tjejerna var väldigt mogna.

När är man för ung i dina ögon då?? Aldrig eller?
    Går bra att gifta sig och skaffa barn när man är 16 kanske?
  • Anonym (Gifte mig vid 18)

Jag gifte mig när jag var 18, min man var 22. Vi gjorde det i smyg, borgerligt och lite "på skoj" just eftersom att ingen annan i den åldern skulle komma på tanken att gifta sig.

När vi gifte oss hade vi varit ihop ett år, inte varit förlovade innan och bodde dessutom 65 mil från varandra och sågs var tredje vecka cirka.

Ha ha, jag hör ju själv hur galet det låter! Men det hela beror väl egentligen på vilken uppfattning man har om äktenskapet... om man är traditionell etc. Att vara gift är egentligen ingen skillnad från att "bara" vara ihop (förutom förstås saker som att man sambeskattas osv).
    Personer som har barn ihop men som inte är gifta och som väntar på rätt tillfälle, vad väntar ni på? Har ni tänkt på vad som händer om den ena personen i förhållandet dör och ni inte har ett samboavtal?

Idag har vi varit tillsammans i över 10 år och varit gifta i över 9 år. Nu väntar vi vårt första barn. Har aldrig ångrat att vi gifte oss. Det är konstigt att folk kan lägga sig i huruvida man vill gifta sig eller ej men däremot inte säger något när folk skaffar hund efter hund och sedan omplacerar eller skaffar barn på barn utan att ha råd.

• Trolovade

Tycker inte att det är för tidigt, gifte mig när jag var 20 och vi har nu varit gifta i lite mer än 4 år

• Majsan70
    Tinastina skrev 2009-04-15 12:10:47 följande:
    Så tycker du, och såhär tycker jag, alla har vi olika uppfattningar, inte sant?!Är han 20 och vill gifta sig, ja men gör det då, det är upp till var och en, men jag tycker det är för ungt. därför väntar jag själv med att gifta mig. Plus att jag har sett bekanta som gift sig i sådan ung ålder, och det höll inte länge för någon utav dom kan jag säga. Nu betyder inte det att det kommer vara så för alla. och dom tjejerna var väldigt mogna.När är man för ung i dina ögon då?? Aldrig eller?Går bra att gifta sig och skaffa barn när man är 16 kanske?
    Oj, varför så bitsk?

Jag frågade ju bara varför du ansåg att man var för ung o det har jag inte riktigt fått svar på.
    När man är för ung? Tja kanske innan man är 18 och myndig! Själv har jag kompisar som gift sig långt efter 20 och många av de är skilt sig...precis som för dina vänner som var 20.
  • Bexaa

Gifte mig när jag var 20...21år-2månader... min man är född samma år...

Har inte ångrat det ett dugg! Vi var inte sambos innan...men varit tillsammans i 2år och förlovade i 2år till...4år innan vi gifte oss m a o... Nu har vi varit gifta i 5år och har en son på 3månader...
    Är lyckligt gifta! 9år allt som allt nu...
    När vi gifte oss hade vi båda flyttat hemifrån och bott själva i 4år. Viktigaste är att kunna ta hand om varandra och sig själv!

Mina föräldrar gifte sig när mamma var 18 och pappa var 21...så det ligger nog lite i släkten att gifta sig tidigt oxå...
    Men de tyckte nog att vi kunde ha väntat ngt år till pga deras erfarenheter...

Det finns alltid de som har fördomar...men det viktiga är hur man själv tacklar de motgångar som dyker upp och inte rymmer från dem!

Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?