• Anonym (fundersam)

För tidigt att gifta sig när man 20år?

Ja som rubriken låter. Är det för tidigt att gifta sig när man är 20år? Min syster har precis fyllt tjugo och dom planerar nu bröllop.

Jag känner att det är lite väl tidigt men jag förstår samtidigt min syster som verkligen älskar sin kille och vill gifta sig med honom.

Någon annan som samtycker eller misstycker?

Tacksam för svar:)

P.s vet inte om jag har lagt det i rätt ämne D.s

• Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?
  • Mammut och Papput

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-15 11:45:37 följande:

Mammut och Papput skrev 2009-04-15 11:37:24 följande: Ja jag ska prata med henne, Men hon blir ju säkert förbannad på mig för att jag inte tror på henne och det gör jag men jag blir ändå fundersam när man e 20 men som sagt egentligen ska inte jag säga ngt jag är 22 och sparar pengar till mitt eget bröllop men hon är väldigt upp o ner. Ena dagen väldigt duktig andra dagen pratar man med en 14 åring. Men deras förhållande och kärlek är till varandra är stark och dom visar det tydligt.
    Det skiljer ju egentligen inte så mycket mellan er så jag vet inte om du har några enorma livserfarenheter att komma med egentligen, från hennes synvinkel. Du är ju ung du också. Om det mer blir syskontjafs av det kanske du ska låta bli? Vad tycker era föräldrar om era giftasplaner?
  • Anonym

jag gifte mig när jag var 18 år och en månad . Det är ju en större grej att skaffa barn än att gifta sig. Man avgör själv när man vill gifta sig och/eller skaffa barn . varför ska det vara viktigt vad andra tycker om man själv tycker det är ok?

• Mammut och Papput

Typ 90% av befolkningen gifte sig förr vid denna ålder. Skillnaden är ju då såklart uppfostran och samhälle idag som gör ungdomar upp mot 30 års ålder till skillnad från 15 år för 50 år sedan...

• Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-15 11:49:30 följande:
    jag gifte mig när jag var 18 år och en månad . Det är ju en större grej att skaffa barn än att gifta sig. Man avgör själv när man vill gifta sig och/eller skaffa barn . varför ska det vara viktigt vad andra tycker om man själv tycker det är ok?
    Det handlar ju om en oro för att äktenskapet skapas på fel grunder.
  • Anonym

Nyfiken gul skrev 2009-04-15 11:30:32 följande:

Bara en brasklapp i det hela..Ingen skulle tycka det var det minsta konstigt om dom gick ut och berättade att dom skulle ha barn..Men att tala om att man ska gifta sig - ja jäklar DÅ har folk åsikter!!
    Tyvärr har du rätt.

Jag tycker inte det är ett dugg fel att gifta sig när man är 20. Är själv 38 och har inte varit gift Men jag tycker man ska köra på när känslan är rätt, det är inte säkert det blir bättre bara för att man väntar!
  • Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-15 11:52:46 följande:
    Tyvärr har du rätt. Jag tycker inte det är ett dugg fel att gifta sig när man är 20. Är själv 38 och har inte varit gift Men jag tycker man ska köra på när känslan är rätt, det är inte säkert det blir bättre bara för att man väntar!
    Fin tanke =)
  • Majsan70

Inte är det fel! Man får ju gå på känslan. Gifte mig själv ett par dagar efter det att jag fyllt 21 och då var min make 20 år gammal.

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2009-04-15 11:30:32 följande:
    Bara en brasklapp i det hela.. Ingen skulle tycka det var det minsta konstigt om dom gick ut och berättade att dom skulle ha barn.. Men att tala om att man ska gifta sig - ja jäklar DÅ har folk åsikter!!
    Fast det där är inte helt säkert.
    Vi fick minsann höra både det ena och det andra när vi skulle ha barn...
  • Anonym (fundersam)

Mammut och Papput skrev 2009-04-15 11:48:49 följande:

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-15 11:45:37 följande:
    Det skiljer ju egentligen inte så mycket mellan er så jag vet inte om du har några enorma livserfarenheter att komma med egentligen, från hennes synvinkel. Du är ju ung du också. Om det mer blir syskontjafs av det kanske du ska låta bli? Vad tycker era föräldrar om era giftasplaner?
    Min blivande svärmor är överlycklig medan som sagt min familj inte är helt förtjusta men dom har ju vant sig vid tanken och accepterat läget. Men man vill ju att alla ska reagrea med glädje. Det gjorde min sambos släkt när dom fick reda på att vi förlovat oss men inte min. Så jag tänker u nu på min syster.

Men min syster vet att hon har mitt fulla stöd i det hon gör och jag pratar gärna med min släkt och tar disskusionerna med dom så min syster slipper.
  • Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-15 11:58:24 följande:
    Fast det där är inte helt säkert. Vi fick minsann höra både det ena och det andra när vi skulle ha barn...
    Det beror ju på vad folk har för hyfs. Det är ju ganska känsligt att kommentera att någon ska ha barn tycker jag. Det är ju irreversibelt men på ett hemskt vis.

Det är ju lättare att kommentera ett äktenskap kanske, även om det är känsligt.
Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?