• Anonym (fundersam)

För tidigt att gifta sig när man 20år?

Ja som rubriken låter. Är det för tidigt att gifta sig när man är 20år? Min syster har precis fyllt tjugo och dom planerar nu bröllop.

Jag känner att det är lite väl tidigt men jag förstår samtidigt min syster som verkligen älskar sin kille och vill gifta sig med honom.

Någon annan som samtycker eller misstycker?

Tacksam för svar:)

P.s vet inte om jag har lagt det i rätt ämne D.s

• Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?
  • Anonym

Känns det rätt för henne så är det ju okej.
    Men jag tycker personligen att det är lite för tidigt att gifta sig i den åldern.

• Nyfiken gul

Ålder är bara en siffra - det säger ingenting om hur deras förhållande är och om dom är mogna nog för det ansvar det innebär.

Ett par i min omgivning gifte sig när dom båda fyllde 40 - ett halvår senare skilde dom sig och flyttade isär...

Min bror gifte sig när han var 20 och har nu varit gift i 19 år....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Samsmamma

jag var 21 när jag gifte mig, och hade då varit ihop med min sambo i 5 år. Det handlar inte om ålder utan huruvida man vet/tror sig veta att man kommer att leva resten av livet ihop.

• Anonym

Min mamma var 18 när hon gifte sej med pappa. Alldeles för ung tyckte de flesta, även på den tiden och dessutom var hon med barn. Ett lyckligare äktenskap får man nog leta efter. Pappa och mamma är fortfarande kära i varandra. Det riktitg strålar om dom fortfarande.

Så nej, 2o är inte för tidigt om dom älskar varandra.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-15 10:34:04 följande:
    Ja, jag tycker att det är för tidigt.Jag var själv 21 när jag gifte mig och nu i efterhand känner jag att det var alldeles för tidigt.Ångrar faktiskt att jag gjorde det då.
    TYcker desamma som du jag var ju 19 (efter 2månader skulle jag fylla 20) O nästa månad e jag 22 har varit gift i 2år o har barn på 1år så det gick snabbt för mig men nu ångrar jag de för det visade sig min make e omogen
  • Anonym (lycklig)

Jag gifte mig förra året och var då 20, min man är 30 år. Vi har en son tillsammans som är 3 veckor nu. Jag känner inte alls att det var för tidigt eftersom att vi har det så himla bra tillsammans. Åldern säger egentligen inte så mycket om personen i fråga. Men så kanske jag är en ovanligt trist 20-åring som helst sitter hemma och myser med familjen eller är ute i skogen och plockar bär eller svamp, jag vet inte?

• Anonym (fundersam)

Tack för alla svaren!
    Ja det jag är mest rädd för det är att dom flesta ska ha fördomar och tycka att dom är för unga och inte tillräckligt mogna.
    Men dom flyttade ihop två veckor efter de dom blivit tillsammans och har en vanlig vardag som alla andra. Betalar sina räkningar och åker på semester. Det dom vill göra nu är ju att gifta sig och bilda familj:)

• Samsmamma

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-15 11:19:13 följande:

Tack för alla svaren! Ja det jag är mest rädd för det är att dom flesta ska ha fördomar och tycka att dom är för unga och inte tillräckligt mogna. Men dom flyttade ihop två veckor efter de dom blivit tillsammans och har en vanlig vardag som alla andra. Betalar sina räkningar och åker på semester. Det dom vill göra nu är ju att gifta sig och bilda familj:)
    Folk kommer att tycka att de är unga, de kommer att få höra "Men ni är så unga, varför inte vänta lite, leva livet?". Men de är säkert införstådda med att vissa människor helt enkelt inte har hyfs i kroppen, så det är nog inga problem. Oroa dig inte utan stötta dem istället, och hjälp till att vara en buffert inför er (eventuellt) oförstående släkt. :)
  • Mammut och Papput

Nackdelen är ju den att många 20-åringar inte "hittat sig själv ännu". Fem år senare upptäcker de vad de velat göra med livet och vad de vill prioritera, chansen finns ju då att partnern inte vill samma sak.

Unga människor har knappt kommit ifrån livet med föräldrarna, knappt börjat vuxenlivet med arbete och räkningar och såna saker. Man utvecklades mest och var mest ärlig mot sig själv under åren runt 20, när man gick ur tonårsomständigheterna och lämnade hemmet.

Men vad är egentligen fel med att gifta sig? Bara de som älskar varandra kan veta om det är bra. Det finns de som är 40 och gifter sig för att livet rinner ut och att klockan tickar - skulle det vara bättre på något sätt?

Jag tror personligen att det finns många unga och äldre som gifter sig av fel anledningar. T.ex. uppmärksamhet eller förblindad nybliven kärlek, eller revolt eller något annat. Men vad gör det människorna omkring. Om äktenskapet inte fungerar så har personen lärt sig något om sig själv i bästa fall.

Jag gifte mig i fjol då jag var 22 år. Vi har varit tillsammans i 5 år. Och varit bästa vänner i tre år före det. Vi delar värderinga rom politik, religion, ekonomi och barnuppfostran. Vi pratar öppet om barn, sex, ekonomi och känslor. Vi har så jäkla roligt tillsammans och jag tänker verkligen på min man varje dag när jag cyklar hem från jobbet och på att vi ska laga en god middag tillsammans... Vad som helst kan ju hända om 5 eller 10 år men just nu är jag så säker att jag spricker, det finns liksom inget utrymme för oro.

Förstår din oro, du känner ju din syster har hon kommit upp mer i vuxenåldern eller är hon närmare tonåren fortfarande? Så brukar jag tänka. Kanske är du lite avundsjuk? =)

• Anonym

Om man nu är så säker på att det kommer att hålla för evigt, förstår jag inte varför det är så bråttom med att gifta sig. När man är 20 har man ju knappt blivit vuxen.

Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?