För tidigt att gifta sig när man 20år?
Nackdelen är ju den att många 20-åringar inte "hittat sig själv ännu". Fem år senare upptäcker de vad de velat göra med livet och vad de vill prioritera, chansen finns ju då att partnern inte vill samma sak.
Unga människor har knappt kommit ifrån livet med föräldrarna, knappt börjat vuxenlivet med arbete och räkningar och såna saker. Man utvecklades mest och var mest ärlig mot sig själv under åren runt 20, när man gick ur tonårsomständigheterna och lämnade hemmet.
Men vad är egentligen fel med att gifta sig? Bara de som älskar varandra kan veta om det är bra. Det finns de som är 40 och gifter sig för att livet rinner ut och att klockan tickar - skulle det vara bättre på något sätt?
Jag tror personligen att det finns många unga och äldre som gifter sig av fel anledningar. T.ex. uppmärksamhet eller förblindad nybliven kärlek, eller revolt eller något annat. Men vad gör det människorna omkring. Om äktenskapet inte fungerar så har personen lärt sig något om sig själv i bästa fall.
Jag gifte mig i fjol då jag var 22 år. Vi har varit tillsammans i 5 år. Och varit bästa vänner i tre år före det. Vi delar värderinga rom politik, religion, ekonomi och barnuppfostran. Vi pratar öppet om barn, sex, ekonomi och känslor. Vi har så jäkla roligt tillsammans och jag tänker verkligen på min man varje dag när jag cyklar hem från jobbet och på att vi ska laga en god middag tillsammans... Vad som helst kan ju hända om 5 eller 10 år men just nu är jag så säker att jag spricker, det finns liksom inget utrymme för oro.
Förstår din oro, du känner ju din syster har hon kommit upp mer i vuxenåldern eller är hon närmare tonåren fortfarande? Så brukar jag tänka. Kanske är du lite avundsjuk? =)