Inlägg från: Mammut och Papput |Visa alla inlägg
  • Mammut och Papput

För tidigt att gifta sig när man 20år?

Nackdelen är ju den att många 20-åringar inte "hittat sig själv ännu". Fem år senare upptäcker de vad de velat göra med livet och vad de vill prioritera, chansen finns ju då att partnern inte vill samma sak.

Unga människor har knappt kommit ifrån livet med föräldrarna, knappt börjat vuxenlivet med arbete och räkningar och såna saker. Man utvecklades mest och var mest ärlig mot sig själv under åren runt 20, när man gick ur tonårsomständigheterna och lämnade hemmet.

Men vad är egentligen fel med att gifta sig? Bara de som älskar varandra kan veta om det är bra. Det finns de som är 40 och gifter sig för att livet rinner ut och att klockan tickar - skulle det vara bättre på något sätt?

Jag tror personligen att det finns många unga och äldre som gifter sig av fel anledningar. T.ex. uppmärksamhet eller förblindad nybliven kärlek, eller revolt eller något annat. Men vad gör det människorna omkring. Om äktenskapet inte fungerar så har personen lärt sig något om sig själv i bästa fall.

Jag gifte mig i fjol då jag var 22 år. Vi har varit tillsammans i 5 år. Och varit bästa vänner i tre år före det. Vi delar värderinga rom politik, religion, ekonomi och barnuppfostran. Vi pratar öppet om barn, sex, ekonomi och känslor. Vi har så jäkla roligt tillsammans och jag tänker verkligen på min man varje dag när jag cyklar hem från jobbet och på att vi ska laga en god middag tillsammans... Vad som helst kan ju hända om 5 eller 10 år men just nu är jag så säker att jag spricker, det finns liksom inget utrymme för oro.

Förstår din oro, du känner ju din syster har hon kommit upp mer i vuxenåldern eller är hon närmare tonåren fortfarande? Så brukar jag tänka. Kanske är du lite avundsjuk? =)

• Mammut och Papput

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-15 11:28:53 följande:

Mammut och Papput skrev 2009-04-15 11:22:37 följande: Haha absolut inte avundsjuk:) Jag lever underbart med min sambo! Är själv fölovad men bröllop blir det när vi kan ha ett stort bröllop. Så vi sparar pengar till det. Men jag fick ganska mycket negativt av min släkt när jag fölovade mig. Och jag vill inte att min lillasyster ska få det. Hon har haft det tufft med vår släkt som har varit ganska hårda mot henne. Men som sagt jag ska vara ett stöd för henne! Hon är både vuxen och i tonåren. Så vad jag tänker kommer nog våra äldre syskon och vår mamma sätta sig emot det, och för att dom inte gillar killen som hon är tillsammans med.
    Om du litar på deras kärlek så tycker jag att du ska se fram emot hur hon bevisar släkten fel om deras förhållande blir underbart och lyckat i framtiden!

Känner DU tvekan till om hon är mogen nog eller gör detta av rätt anledningar så tycker jag att du kan prata lite fint och försiktigt om det, om det verkligen är ett problem. Då kanske hon tackar dig när hon blir lite äldre. Men efter vad du skriver så verkar hon inte inte bo hemma och vara i revolt och sedan gifter sig med första bästa för uppmärksamheten.

Du kan ju säga att hon har oddset emot sig och att kärleken då måste vara staaaaaark!
  • Mammut och Papput

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-15 11:45:37 följande:

Mammut och Papput skrev 2009-04-15 11:37:24 följande: Ja jag ska prata med henne, Men hon blir ju säkert förbannad på mig för att jag inte tror på henne och det gör jag men jag blir ändå fundersam när man e 20 men som sagt egentligen ska inte jag säga ngt jag är 22 och sparar pengar till mitt eget bröllop men hon är väldigt upp o ner. Ena dagen väldigt duktig andra dagen pratar man med en 14 åring. Men deras förhållande och kärlek är till varandra är stark och dom visar det tydligt.
    Det skiljer ju egentligen inte så mycket mellan er så jag vet inte om du har några enorma livserfarenheter att komma med egentligen, från hennes synvinkel. Du är ju ung du också. Om det mer blir syskontjafs av det kanske du ska låta bli? Vad tycker era föräldrar om era giftasplaner?
  • Mammut och Papput

Typ 90% av befolkningen gifte sig förr vid denna ålder. Skillnaden är ju då såklart uppfostran och samhälle idag som gör ungdomar upp mot 30 års ålder till skillnad från 15 år för 50 år sedan...

• Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-15 11:49:30 följande:
    jag gifte mig när jag var 18 år och en månad . Det är ju en större grej att skaffa barn än att gifta sig. Man avgör själv när man vill gifta sig och/eller skaffa barn . varför ska det vara viktigt vad andra tycker om man själv tycker det är ok?
    Det handlar ju om en oro för att äktenskapet skapas på fel grunder.
  • Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-15 11:52:46 följande:
    Tyvärr har du rätt. Jag tycker inte det är ett dugg fel att gifta sig när man är 20. Är själv 38 och har inte varit gift Men jag tycker man ska köra på när känslan är rätt, det är inte säkert det blir bättre bara för att man väntar!
    Fin tanke =)
  • Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-15 11:58:24 följande:
    Fast det där är inte helt säkert. Vi fick minsann höra både det ena och det andra när vi skulle ha barn...
    Det beror ju på vad folk har för hyfs. Det är ju ganska känsligt att kommentera att någon ska ha barn tycker jag. Det är ju irreversibelt men på ett hemskt vis.

Det är ju lättare att kommentera ett äktenskap kanske, även om det är känsligt.
  • Mammut och Papput

Jag och min man är 23 år, har båda högskoleutbildat oss klart och vi gör resor tillsammans och lever vardagsliv. VI planerar att skaffa barn inom två år och därför har vi gift oss. Det är det som känns viktigt för oss. Vi dricker inte alkohol och festar på krogen. Vi vill bara rå om varann och älska varann och bilda vår familj som gift par. När barnen flyttat ut och vi är närmare 50 har vi stabil ekonomi och vi ska ta tid till att resa en del då! Det tycker vi känns bra. Varför ska vi gå och vänta i vardagslivet i tio år innan vi gifter oss?

• Mammut och Papput

Skulle vi ha skitit i att gifta oss och levt ett liv vi inte vill leva för att vissa tycker att åldern är för ung, fast att det är tillåtet vid den åldern?

• Mammut och Papput
    Spookie skrev 2009-04-16 20:41:03 följande:
    Och förresten, flera har skrivit om att vissa är mognare för giftermål för att de inte alls gillar uteliv eller för att de har husliga intressen. Det behöver inte betyda någonting. Det har med kärlek och ansvar att göra, att gifta sig, inte med hur "huslig" eller stillsam man är. Man kan lika gärna gå på vilda konserter, campa, samla frimärken, hänga hos tatueraren eller vad man nu vill göra med sin fritid, ens intressen och livsinriktning har ingenting att göra med om man är mogen för giftermål. Mogen för giftermål är man när man vet att man vill leva med någon, är beredd att vara stark när den andra är svag och vise versa, beredd att följa de "regler" som just ens eget äktenskap bygger på vad gäller trohet och jämlikhet och dessutom klarar trycket utifrån.
    Om det är mitt inlägg nr 53 så var det ju min livssituation och inte ett allmänt argument =) I min livssituation där vi inte dricker och festar osv gör att jag känner mig trygg i vardagen med min man och att vi är redo för äktenskap och familj. Dricka och festa i 20-års ålder är många gånger askalas och tupplur på en trottoar (jag känner såna) vilket jag inte tycker går hand i hand med familjeliv och äktenskap. Det finns de som dricker mer eller mindre och inte alls, som kan vara mer eller mindre mogna, men det var just dessa jag jämför oss med när jag säger att vi känner oss redo - vi behöver inte den där partytiden som vissa vill ha i 20-30 årsåldern.
  • Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-18 10:10:27 följande:
    Jag gifte mig när jag var 18 år, och nu efter 11 år är jag fortfarande lycklig och kär. Så spelar ingen roll om man är ung eller gammal , bara man hittar den rätte, tycker jag
    Kort sagt är det ju så det är =)
Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?