• zagolik

Pladderbebisarna Del 7

{#lang_emotions_heart}Tråden för oss som hängt ihop under några år! Här fortsätter vi vidare! {#lang_emotions_heart}

♥ Emil 080327♥
  • Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7
  • Hannnas
    angiee skrev 2009-03-24 10:29:59 följande:
    Har ni några tips ang. räntorna? Är det smart att binda lång tid nu ? Då höjs ju visserligen räntan lite men bättre att ligga på ex 4,32 i ränta i 4 år än att man binder 1 år sen är räntan skyhög? Hur har ni gjort?
    Om jag skulle köpa nåt NU skulle jag ha kvar det rörliga ett litet tag till... men snart snaart är det ju dags att börja tänka på att binda det...

Vi har nästan allt rörligt idag, hade helst velat haft allt rörligt men vi tog ju över deras (iof förmånligt som sjuttan) lån o ja... nästan allt är rörligt... tänker fundera på att binda efter nästa räntesänkning kanske... avvaktar lite just nu...
    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma - väntar på lillasyster .?:*¨¨*:?.
  • Thezzizen
    Hannnas skrev 2009-03-24 10:29:36 följande:
    Vi har bara 1 tunna... Källsorterar själva... Kollade räkningen lite, o abonnemanget kostar knappt 40kr/mån (38 nåt) sen kilopriset 2,25 o så tillkommer moms...
    Ja du ser, verkligen helt olika system.. Vi har ju brun papperspåse för kompost och vanligt för resten. Sedan kan man ju välja olika storlekar på tunnor, men prisskillnade är ej så stor. Och den minsta klarar man sig inte med med blöjbarn
  • Hannnas
    MissFörstånd skrev 2009-03-24 10:33:30 följande:
    hannah - de är ett ganska smart system att man tjänar på de själv för betala för mycket vill ju ingen. de skulle kanske få min sambo att sortera!
    Jo jag tycker det är ursmart.. från start hade de tydligen ingen fast avgift i kommunen men då källsorterade folk så mkt att de gick back så därav abonnemanget

Men himla smidigt är det ju... men det är väldans mkt man sorterar o inte så mkt som hamnar i den gröna tunnan... hade det inte varit för blöjjorna hade vi väl inte gått ut med mer än max 2 påsar/vecka... knappt det...
  • angiee
    Hannnas skrev 2009-03-24 10:32:47 följande:
    Om jag skulle köpa nåt NU skulle jag ha kvar det rörliga ett litet tag till... men snart snaart är det ju dags att börja tänka på att binda det... Vi har nästan allt rörligt idag, hade helst velat haft allt rörligt men vi tog ju över deras (iof förmånligt som sjuttan) lån o ja... nästan allt är rörligt... tänker fundera på att binda efter nästa räntesänkning kanske... avvaktar lite just nu...
    Om vi köper nu kommer vi gå på byggnadskreditiv tills huset står klart. Först då läggs det om till ett bolån & det är svårt att sia om hur räntorna kommer ligga till årsskiftet. Det är inte speciellt troligt att de går upp skyhögt nu eftersom att Reporäntan förväntas sänkas ännu mer.
    Men vår bank har gjort en kalkyl på en ränta (bott & topplån) på 4,32 %, vilket är lite högt räknat men kanske rimligt om vi binder i X antal år.
    Det är så jävla svårt & känns som en riskabel affär.... Men man måste ju våga för att vinna & vi kommer ALDRIG mer få ett hus med denna standard till samma pris i Stockholm. Jävla stad & vara dyr!!!!
    ღ ♥ ღ Vendla - vår livslånga uppgift & kärlek ღ ♥ ღ
  • Hannnas
    angiee skrev 2009-03-24 10:37:32 följande:
    Om vi köper nu kommer vi gå på byggnadskreditiv tills huset står klart. Först då läggs det om till ett bolån & det är svårt att sia om hur räntorna kommer ligga till årsskiftet. Det är inte speciellt troligt att de går upp skyhögt nu eftersom att Reporäntan förväntas sänkas ännu mer. Men vår bank har gjort en kalkyl på en ränta (bott & topplån) på 4,32 %, vilket är lite högt räknat men kanske rimligt om vi binder i X antal år. Det är så jävla svårt & känns som en riskabel affär.... Men man måste ju våga för att vinna & vi kommer ALDRIG mer få ett hus med denna standard till samma pris i Stockholm. Jävla stad & vara dyr!!!!
    mm det var dyrt men kanske inte i längden? beror ju på hur länge ni tänker binda o som du säger, under tiden ni har buggkred så kan det ju hända massor på räntefronten o om ett par år kanske vi byter regering igen o vad händer då.. ja mkt att tänka på...

Ni kommer iaf fixa det finfint, tuff första tid som du sa kanske men inget som inte löses o frågan är ju, kan ni bo bättre o billigare i den där dyra stan eg... man ska ju trivas o leva o må bra med...
    Thezzizen skrev 2009-03-24 10:35:58 följande:
    Ja du ser, verkligen helt olika system.. Vi har ju brun papperspåse för kompost och vanligt för resten. Sedan kan man ju välja olika storlekar på tunnor, men prisskillnade är ej så stor. Och den minsta klarar man sig inte med med blöjbarn
    Låter så onödigt dyrt tycker jag... källsortera kan man ju göra själv även om det är lite bökigt..

o komposttunnan luktar ju iof när man öppnar den men det gör mkt för vikten i tunnan...
  • lurksmulan
    Angiee: Jag jobbar ju med VA-kundreskontran, man beräknar att för en normal familj med fyra personer går det åt ca 150 m3/år. Sen tillkommer det mätaravgift, lägenhetsavgift, avgift för dagvatten fastighet/gata och förbrukning.
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • after eight

Tjoho! D får tillbaka 4000 och då har han inte gjort avdrag än, så drygt 30 kommer vi nog få tillbaka tillsammans. Känns suveränt!

• Thezzizen

Såg precis på fb att min äldsta och bästa kompis har glömt bort att vi ska ha fest på lördag och ska ngnannanstans då.... Skoj! Kul att man fick veta liksom..

• Hannnas
    after eight skrev 2009-03-24 10:55:28 följande:
    Tjoho! D får tillbaka 4000 och då har han inte gjort avdrag än, så drygt 30 kommer vi nog få tillbaka tillsammans. Känns suveränt!
    Härligt! Roligt att höra *hulahula*

Thezz... vet inte om jag skulle kalla det för "bästa" kompis tråkigt...
Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7