• denfina1

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Jag och min sambo har en 7 månaders flicka och när jag behöver gå till tandläkaren, träffa kompis och så då tar min sambo över så jag får göra mitt.

Vad gäller städning är det faktiskt min sambo som gör det mesta.

Ok, det är väll min sambos och min reation (bara vi två) som blir lidande då vi aldrig är helt ensamma.

Men, folk undrar hur jag klarar mig utan avlastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 17:55
    Tänk dem familjer som bor utomlands, långt ifrån släktingar och vänner. Dem måste ju klara sig själva med sina barn, eller hur.

• Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?
  • lunkentuss

Det är ju helt upp till personen... En del känner inte att dom behöver extra egentid, utan räcker med barnvakt då man ex ska till tandläkarn.

Jag däremot kan tycka att det är skönt att vara ledig nån timme bara för att få bada lite, se en film elr göra nåt kul ihop med min man :)
    Jag BEHÖVER inte avlastningen, men den tas tacksamt emot om nån erbjuder sig :)

• Zaria

Funkar alltdeles utmärkt utan avlastning tyckte jag. Däremot verkar folk i allmänhet ha så förbannat brått bad det gäller barn allt skall testas innan rekomendationer och barnen skall helt lämnas bort så tidigt som möjligt så man får "egentid"

• Grannen

Jag behövde avlastning för sjukhusbesök, tandläkare, för att handla kläder och matvaror iom att jag inte ville utsätta dottern för RS. Oftast hade ju min man dottern då men även svärmor om man ska se till barnvakt.

Fick även hjälp med att ta körkortet under mammaledigheten och då gick svärmor promenader med dottern och svärfar övningskörde med mig.

• Eisa

Om man sover väldigt dåligt så kan jag tänka mig att man behöver avlastning.
    Egentid får man sjukt mycket med ett spädbarn som sover 14-15 timmar per dygn.

• lunkentuss

Är det fel att ta emot avlastning ibland eller vad menar du TS?

• Eisa
    himmelsflickan skrev 2009-02-09 17:57:49 följande:
    Jag fattar det som att TS bara undrar. För på vissa låter det nödvändigt för att kunna överleva, medan vissa fixar det utan avlastning utan att blinka.
  • denfina1

himmelsflickan, avlastning är väll kanonens men folk blir så förvånade när dem ser mig ha med vår bebisflikca överallt. Från familjemiddagar bär jag på henne till allt jag gör på vardagarna.
    Som att: hur orkar du?

himmelsflickan skrev 2009-02-09 17:57:49 följande:
  • lunkentuss

Eisa skrev 2009-02-09 17:59:17 följande:

Jag fattar det som att TS bara undrar. För på vissa låter det nödvändigt för att kunna överleva, medan vissa fixar det utan avlastning utan att blinka.
    Undrar bara då TS själv säger sig klara sig SÅÅ bra utan :) o att många är tvungna att klara sig utan hjälp.. Låter negativ till det hela med andra ord...
  • Eisa
    denfina1 skrev 2009-02-09 17:59:30 följande:
    himmelsflickan, avlastning är väll kanonens men folk blir så förvånade när dem ser mig ha med vår bebisflikca överallt. Från familjemiddagar bär jag på henne till allt jag gör på vardagarna. Som att: hur orkar du?
    Jag fattar inte varför du inte skulle orka det. Så länge du sover hyfsat.
  • Eisa
    himmelsflickan skrev 2009-02-09 18:00:32 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 17:59:17 följande: Undrar bara då TS själv säger sig klara sig SÅÅ bra utan :) o att många är tvungna att klara sig utan hjälp.. Låter negativ till det hela med andra ord...
    Ok jag tolkade det inte så
Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?