• denfina1

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Jag och min sambo har en 7 månaders flicka och när jag behöver gå till tandläkaren, träffa kompis och så då tar min sambo över så jag får göra mitt.

Vad gäller städning är det faktiskt min sambo som gör det mesta.

Ok, det är väll min sambos och min reation (bara vi två) som blir lidande då vi aldrig är helt ensamma.

Men, folk undrar hur jag klarar mig utan avlastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 17:55
    Tänk dem familjer som bor utomlands, långt ifrån släktingar och vänner. Dem måste ju klara sig själva med sina barn, eller hur.

• Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?
  • Lyllo

Avlastning och barnvakt är två skilda saker i min värld. Avlastning behöver man för att det vardagliga livet ibland blir för tungt att orka med. Barnvakt behöver man för ärenden, tandis, parrelationsvård och egentid.

Sen är det högst personligt vad man lägger i de olika begreppen och vilka behov man har av avlastning och/eller barnvakt.

• Stargirl
    denfina1 skrev 2009-02-09 18:27:29 följande:
    Stargirl, men så sägs det att det är så viktigt för ens barn att lära känna andra vuxna än bara sin mamma och pappa. Och hur fungerar det då med den delen om man bor långt ifrån sina släktingar/vänner??

Men det gör våra barn som träffar sina mor och farföräldrar helger, jul och på sommaren i stora doser samt våra barn går ju på dagis (vilket barn kanske inte gör som har en hemma mamma). På helgerna umgås vi med vänner och min syser som våra barn har jättebra kontakt med. De är ingen avlastning men de träffar ju andra vuxna.

Vem säger att barn måste sova över eller bli "passade" av andra vuxna? Har jag aldrig läst någonstans.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Garderobshylla

siamusen skrev 2009-02-09 18:29:36 följande:

Garderobshylla skrev 2009-02-09 18:26:47 följande:
    Inte här heller.Nu har vi iofs inte lâmnat alla barn till farmor och farfar samtidigt nagonsin utan de har bara passat mellanbarnet när vi har haft saker att göra med den stora eller den lilla.Mellanbarnet trivs jâttebra med att fa ha farmor och farfar fôr sig själv och vi slipper jaga honom konstant dâr vi âr.
    D vi är hos släkten då är då antingen mormor lr farmor barnvakt, men det är inte ofta.

Jag skulle aldrig klara av att hänga upp en lapp på konsum om barnvakt. Finns visst proffesionella barnvakter att anlita men det kostade visst 800-1000 kr timmen. Hutlöst.
  • Eisa
    siamusen skrev 2009-02-09 18:24:36 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:23:28 följande: Det gjorde jag inte heller
    ok ok förlåt
  • BymBym
    siamusen skrev 2009-02-09 18:25:50 följande:
    BymBym skrev 2009-02-09 18:20:53 följande: Jag tyckte ocksa det var en stor skillnad mellan ettan och tvåan. Tvåan och trean var inte lika farligt
    Ska kanske satsa på en trea jag också?!
    Eisa skrev 2009-02-09 18:20:50 följande:
    Gud vad jag inte gillar såna där beskrivningar av föräldraskapet. Det osar ett slags förakt över dem. Typ "klart man inte vill hålla på med sånt där".
    Men ibland känns det verkligen som siamusen beskriver. Absolut inte ofta, men som sagt ibland... Kommer ihåg när jag bröt ihop totalt, det var jag och tjejerna var jag än gick tyckte jag. Överallt denna stora otympliga syskonvagn, ingen tid för mig själv alls. Allt handlade bara om att laga mat och gå på öppna förskolan, tvätta osv osv. Ingen tjejkompis att prata med (har jag väl! ) Men så kändes det. Och då delar jag och min sambo ändå på sysslorna. Då sa min sambo till mig att åka ner på stan några timmar . Var som en ny människa när jag kom hem
  • Eisa
    BymBym skrev 2009-02-09 18:34:13 följande:
    Men ibland känns det verkligen som siamusen beskriver. Absolut inte ofta, men som sagt ibland... Kommer ihåg när jag bröt ihop totalt, det var jag och tjejerna var jag än gick tyckte jag. Överallt denna stora otympliga syskonvagn, ingen tid för mig själv alls. Allt handlade bara om att laga mat och gå på öppna förskolan, tvätta osv osv. Ingen tjejkompis att prata med (har jag väl! ) Men så kändes det. Och då delar jag och min sambo ändå på sysslorna. Då sa min sambo till mig att åka ner på stan några timmar . Var som en ny människa när jag kom hem
    Ok jag förstår
    Jag tolkade siamusens ord som "alla som inte vill ha avlastning är tråkiga idioter som ingen vill umgås med" eftersom jag är väldigt van att bli bemött så när jag säger att jag inte brukar ha barnvakt (herregud han är bara 8 mån).
    Jag är väl lite skadad av att bli nedvärderad för detta mitt beslut, och det gick ut över siamusen.
  • siamusen

Nej,precis. Det är ju inte alltid det kânns sa men ibland har man (lâs: jag) lust att bara dunka huvudet i vâggen och åka pa party-resa till Ibiza. Oftast efter en lång dag av trots och barn som varit tvârtemot allt man sagt och gjort.

Och speciellt pa vintern nâr vi inte kommer ut sa mycket. Pa sommaren är det ok för da gar jag och simmar i var pool i en timme helt själv nâr maken kommit hem fran jobbet. Den timmen gôr en enorm skillnad.
  • Flytning

Men du har ju sambo, TS. Då har du ju avlastning varje dag. Om jag förstått det rätt så är ni två vuxna på ett barn. Har du tänkt på att det i vissa familjer är en vuxen på två barn.

Jag tycker mig också höra en underton av förakt i de föräldrar som VILL ha avlastning ibland, eller tom BEHÖVER det. För avlastning ingår inte just i dina behov och då är du snäppet bättre? Eller har jag helt missförstått det?

Vi vuxna har ju så oerhört olika behov. Sånt som du tycker förgyller vardagen lite extra är sådant som går att kombinera med barn.
    Sedan finns det föräldrar som har något helt annat som det där lilla extra som det inte går att kombinera med småbarn. Det är ju så väldigt simpelt.

• siamusen

Eisa skrev 2009-02-09 18:37:45 följande:

Ok jag förstår Jag tolkade siamusens ord som "alla som inte vill ha avlastning är tråkiga idioter som ingen vill umgås med" eftersom jag är väldigt van att bli bemött så när jag säger att jag inte brukar ha barnvakt (herregud han är bara 8 mån).Jag är väl lite skadad av att bli nedvärderad för detta mitt beslut, och det gick ut över siamusen.
    Hur fick du det till det? Absolut inte vad jag menade.

Jag pratar om i vilka tillfâllen man kan behöva avlastning. Inte om vad andra gôr och huruvida det är rätt eller fel. Sånt kan ju bara individen avgöra sjâlv.
  • BymBym
    Eisa skrev 2009-02-09 18:37:45 följande:
    Ok jag förstår Jag tolkade siamusens ord som "alla som inte vill ha avlastning är tråkiga idioter som ingen vill umgås med" eftersom jag är väldigt van att bli bemött så när jag säger att jag inte brukar ha barnvakt (herregud han är bara 8 mån).Jag är väl lite skadad av att bli nedvärderad för detta mitt beslut, och det gick ut över siamusen.
    Hon verkar ta det bra tycker jag
Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?