• denfina1

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Jag och min sambo har en 7 månaders flicka och när jag behöver gå till tandläkaren, träffa kompis och så då tar min sambo över så jag får göra mitt.

Vad gäller städning är det faktiskt min sambo som gör det mesta.

Ok, det är väll min sambos och min reation (bara vi två) som blir lidande då vi aldrig är helt ensamma.

Men, folk undrar hur jag klarar mig utan avlastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 17:55
    Tänk dem familjer som bor utomlands, långt ifrån släktingar och vänner. Dem måste ju klara sig själva med sina barn, eller hur.

• Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?
  • siamusen

linhen skrev 2009-02-09 18:16:29 följande:

denfina1 skrev 2009-02-09 18:13:49 följande:
    Ja, jag har förstått det. Men det är precis det jag menar. När vi "bara" hade ett barn fanns det absolut ingen anledning för oss att få avlastning. Vi tycker/tyckte att ett barn lätt som en plätt.
    Ja, ett barn var rena semestern
  • Meria

Är väl inga speciella händelser. I princip när jag och sambon vill komma iväg och göra något tillsammans eller var och en för sig utan barnen. Vi har avlastning för att vi har möjligheten till den. Om vi inte hade haft släktingar i närheten, hade vi fått klara oss ändå.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Garderobshylla

Eisa skrev 2009-02-09 18:16:33 följande:

Tycker ni verkar ha en bra inställning.Det är lätt att ställa in sig på att barnen är jobbiga och en last, så man grämer sig över det man INTE kan göra istället för glädjer sig åt allt föräldraskapet faktiskt medför.Det är så inrotat i vårt samhälle att barn ska ses som ett hinder och en last, att det ska vara så otroligt jobbigt, att det blir det bara därför nästan.Ni kommer ju hinna göra saker tillsammans sen.
    Jo jag är inte den som tycker dte är superjobbigt att ha med barnen när man ska göra saker. Det går, det är omständigare, men man vänjer sig. Däremot är det INTE kul alla gånger nu när den äldsta är i trotsåldern.
    Jag vet att när dom blir äldre är det lättare, me n samtidigt kanske jag vill ha fler barn och då känns det så långt in i framtiden, och att aldrig få göra något som två vuxna sliter ju oerhört på förhållandet...
  • Eisa
    siamusen skrev 2009-02-09 18:17:03 följande:
    Hândelser...hmm...behövs vâl inge speciella hândelser för att tycka det är skönt med avlastning.Är väl bara skönt att få vara utan barn ett tag. Kunna göra vad som helst utan att behöva avbryta sig för att plocka ned en unge fran en taklampa, eller torka dreggel, eller leka med tåget som gar tuff-tuff-tuff-tuff-tuff runt, runt, runt, runt och slippa svara pa tolv miljoner frågor samtidigt som man vrider handkrämstuben ur det andra barnets hânder och gungar den yngste som skriker för att han vill sitta i famnen och kräkas pa mamma sommaste byta klâder med ett annat barn hängandes i tröjan och en som vrålar i ett annat rum för han vill ha mat NU.Jag skulle tycka det var skönt med avlastning och jag tycker inte man behöver nagon ursäkt
    Gud vad jag inte gillar såna där beskrivningar av föräldraskapet. Det osar ett slags förakt över dem. Typ "klart man inte vill hålla på med sånt där".
  • BymBym
    siamusen skrev 2009-02-09 18:18:28 följande:
    linhen skrev 2009-02-09 18:16:29 följande: Ja, ett barn var rena semestern
    Synd att man inte förstod det "på riktigt" då... Visst, jag tyckte det var rätt lätt, men att det skulle bli sån skillnad med två. DET fattade jag inte... Kanske därför den äldsta bara var 9 månader när jag blev gravid igen
  • Jessa med 3

Håller med om att lite avlastning skulle sitta fint! Vi har tre barn under 4 år och det är hur härligt som helst. Men jag längtar lite efter min man... Numera umgås jag mest med "pappan" och det är viss skillnad!

Vi har också en 7-månaders  och henne har vi aldrig lämnat bort, men två ggr sen hon kom har vi lämnat de andra två hos mormor eller farmor och åkt bort i några dagar. Såå skönt att få prata till punkt ibland!

Skulle vilja kunna gå ut och äta middag med min man utan att behöva kalla hit folk (har familjen 40 mil bort). Måste nog hitta oss en barnvakt här där vi bor! Tänk om man kunde hitta en extra-mormor... Vilken lycka!

• Stargirl

Vi har ingen avlasting alls. Min mamma sitter barnvakt kanske en gång per år.
    Ingen som hämtar på dagis eller passar barnen på helgerna.
    Min syster tar ett av barnen ibland på en kryssning eller så sover de över hos henne. Det är ju mest socialt och kul för barnen men inte så att det avlastar en stressig vardag.

Avundas dem som har barnpassning i form av far eller morfärldrar. Vi känner att det räcker en gång per år med ngn liten resa på tumanhand. Vardagen klarar vi själva.

Är iofs inte hemmaförälder som jag ser denna tråd ligger under.....vi har dock städerska varanna vecka det är lyx.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Eisa
    Garderobshylla skrev 2009-02-09 18:20:28 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:16:33 följande: Jo jag är inte den som tycker dte är superjobbigt att ha med barnen när man ska göra saker. Det går, det är omständigare, men man vänjer sig. Däremot är det INTE kul alla gånger nu när den äldsta är i trotsåldern.Jag vet att när dom blir äldre är det lättare, me n samtidigt kanske jag vill ha fler barn och då känns det så långt in i framtiden, och att aldrig få göra något som två vuxna sliter ju oerhört på förhållandet...
    Man kan ju annonsera efter barnvakt annars
  • linhen

Eisa skrev 2009-02-09 18:20:50 följande:

Gud vad jag inte gillar såna där beskrivningar av föräldraskapet. Det osar ett slags förakt över dem. Typ "klart man inte vill hålla på med sånt där".
    Men så har du bara ett barn väl?
  • Eisa
    linhen skrev 2009-02-09 18:22:24 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:20:50 följande: Men så har du bara ett barn väl?
    Ja.
    Men även om man har flera så måste man ju inte prata om föräldraskapet som om folk vore dumma som gillade det.
Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?