• denfina1

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Jag och min sambo har en 7 månaders flicka och när jag behöver gå till tandläkaren, träffa kompis och så då tar min sambo över så jag får göra mitt.

Vad gäller städning är det faktiskt min sambo som gör det mesta.

Ok, det är väll min sambos och min reation (bara vi två) som blir lidande då vi aldrig är helt ensamma.

Men, folk undrar hur jag klarar mig utan avlastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 17:55
    Tänk dem familjer som bor utomlands, långt ifrån släktingar och vänner. Dem måste ju klara sig själva med sina barn, eller hur.

• Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?
  • siamusen

Eisa skrev 2009-02-09 18:20:50 följande:

Gud vad jag inte gillar såna där beskrivningar av föräldraskapet. Det osar ett slags förakt över dem. Typ "klart man inte vill hålla på med sånt där".
    Inget förakt. Det är jâttekul att ha flera barn. Men det âr samtidigt mycket jobbigare än att bara ha ett.

Med ett barn gar det att styra saker. Med flera hânder det oftare att saker inte gar som man vill eller som man tänkt och det kan vara frustrerande i det langa loppet.

Med ett barn kan man stänga av oftast för barnet sover vid nagot tillfâlle. Med flera barn gar det i ett om de inte sover samtidigt.
  • MalinEddie

Nu är sonen bara 7 veckor så honom kommer vi inte lämna bort än på ett tag. Dottern som är 21 månader brukar vara hos mormor och morfar på helgerna en del. Hon tycker det är superroligt och blir alldelles till sig när vi ska ditGladHursomhelst sitter mina föräldrar gärna barnvakt när vi behöver det.
    Egentid eller partid har vi annars på kvällarna när barnen sover.

• Xgirl83

Som Meria skrev, samma här.
    Alltså "Vi har avlastning för att vi har möjligheten till den. Om vi inte hade haft släktingar i närheten, hade vi fått klara oss ändå."

Men dottern har ju alltså inte sovit borta än (hon är 15 månader).

Sen är det ju superviktigt att man får tid för varandra i förhållandet också, men det är ju olika hur mycket möjlighet man har till det utan barnvakt.

• siamusen

Eisa skrev 2009-02-09 18:23:28 följande:

Ja. Men även om man har flera så måste man ju inte prata om föräldraskapet som om folk vore dumma som gillade det.
    Det gjorde jag inte heller
  • Duckan74

Utan avlastning? Du skriver ju att din sambo tar henne när du går till tandis eller träffar en kompis.

Jag vill ha avlastning helt enkelt för att vara för mig själv en stund. Kan vara underbart att få vara ensam i tvättstugan ibland. Eller ta en fika med en kompis. Eller för att gå till tandis etc.

• siamusen

BymBym skrev 2009-02-09 18:20:53 följande:

Synd att man inte förstod det "på riktigt" då... Visst, jag tyckte det var rätt lätt, men att det skulle bli sån skillnad med två. DET fattade jag inte... Kanske därför den äldsta bara var 9 månader när jag blev gravid igen
    Jag tyckte ocksa det var en stor skillnad mellan ettan och tvåan. Tvåan och trean var inte lika farligt
  • Garderobshylla

Eisa skrev 2009-02-09 18:21:33 följande:

Man kan ju annonsera efter barnvakt annars
    Jo men hur ska man kunna lita på personen?
    Nej det är inte aktuellt för min del.
  • MalinEddie

Såg nu att du också ville veta i vilka situationer vi hade barnvakt..Ja om vi vill göra något för oss själva som att gå på resturang eller shoppa utan barn. Tycker det är jätteskönt med barnfri tid ibland om jag ska vara ärlig.

MalinEddie skrev 2009-02-09 18:24:10 följande:
    Nu är sonen bara 7 veckor så honom kommer vi inte lämna bort än på ett tag. Dottern som är 21 månader brukar vara hos mormor och morfar på helgerna en del. Hon tycker det är superroligt och blir alldelles till sig när vi ska ditHursomhelst sitter mina föräldrar gärna barnvakt när vi behöver det. Egentid eller partid har vi annars på kvällarna när barnen sover.
  • denfina1

Stargirl, men så sägs det att det är så viktigt för ens barn att lära känna andra vuxna än bara sin mamma och pappa.

Och hur fungerar det då med den delen om man bor långt ifrån sina släktingar/vänner??

• siamusen

Garderobshylla skrev 2009-02-09 18:26:47 följande:

Eisa skrev 2009-02-09 18:21:33 följande:
    Jo men hur ska man kunna lita på personen? Nej det är inte aktuellt för min del.
    Inte här heller.

Nu har vi iofs inte lâmnat alla barn till farmor och farfar samtidigt nagonsin utan de har bara passat mellanbarnet när vi har haft saker att göra med den stora eller den lilla.

Mellanbarnet trivs jâttebra med att fa ha farmor och farfar fôr sig själv och vi slipper jaga honom konstant dâr vi âr.
Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?