• denfina1

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Jag och min sambo har en 7 månaders flicka och när jag behöver gå till tandläkaren, träffa kompis och så då tar min sambo över så jag får göra mitt.

Vad gäller städning är det faktiskt min sambo som gör det mesta.

Ok, det är väll min sambos och min reation (bara vi två) som blir lidande då vi aldrig är helt ensamma.

Men, folk undrar hur jag klarar mig utan avlastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 17:55
    Tänk dem familjer som bor utomlands, långt ifrån släktingar och vänner. Dem måste ju klara sig själva med sina barn, eller hur.

• Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?
  • lunkentuss

denfina1 skrev 2009-02-09 17:59:30 följande:

himmelsflickan, avlastning är väll kanonens men folk blir så förvånade när dem ser mig ha med vår bebisflikca överallt. Från familjemiddagar bär jag på henne till allt jag gör på vardagarna. Som att: hur orkar du?
    Kanske bara är imponerade :) att du orkar och VILL ha med henne överallt :) Även om jag OFTA har med dottern när jag träffar vänner, så är det roligt/skönt att bara kunna vara kompis nån gång o inte mamma+kompis :)
    Eller så skulle dom vilja att du kom ensam, hehe
  • Vasen

Jag ser inte det att jag kan besöka tandläkaren utan barn som att jag får avlastning. Avlastning för mig är att göra saker jag gillar utan att ha två småttingar hängande runt benen hela tiden.

Behöver så där att jag skulle hoppa ut genom fönstret i desperation utan det gör jag väl inte dagligen, men som vi är två stycken avlastar vi varandra mest varje dag och passar på att bara njuta av tystnaden.

• Eisa
    himmelsflickan skrev 2009-02-09 18:01:57 följande:
    denfina1 skrev 2009-02-09 17:59:30 följande: Kanske bara är imponerade :) att du orkar och VILL ha med henne överallt :) Även om jag OFTA har med dottern när jag träffar vänner, så är det roligt/skönt att bara kunna vara kompis nån gång o inte mamma+kompis :)Eller så skulle dom vilja att du kom ensam, hehe
    Då får de nog använda sig av mindre subtila sätt att säga det på.
  • denfina1

Vad menar ni med att avlastning är viktigt för att kunna överleva?

Det handlar väll om att prioritera olika?

• Eisa
    denfina1 skrev 2009-02-09 18:04:33 följande:
    Vad menar ni med att avlastning är viktigt för att kunna överleva?Det handlar väll om att prioritera olika?
    Det var jag som skrev det där med överleva och det var en överdrift i ett exempel.
  • denfina1

För mig känns det underbart att kunna gå ut och gå en timme ensam på kvällen medan min sambo är hemma med dottern. Det räcker för mig. Eller att gå till gymmet/träffa tjejkompis.

• Vasen
    Svar på #14
    Kan ju säga att när min son var 7 månader och jag strax skulle börja jobba igen kände jag att all tid borta från honom var bortkastad och värdelös . Nu när han är 3,5 år och naturligtvis en raring för det mesta är det väldigt skönt att vara själv emellanåt.
  • linhen

Jag har tre barn, en på precis 4 år, en 2,5-åring och en 1-åring och jag får ingen avlastning men skulle gladerligen ta emot! Känner inte att jag har någon direkt anledning men det vore ju schysst att sitta i soffan och kolla en dålig såpa nångång!

• BymBym

Vi har knappt någon avlastning. Ingen släkt förutom farfar i närheten och han är sjuk. Alla vänner har egna barn så det händer inte ofta att man frågar dem om barnvakt. Vi klarar oss jättebra, MEN jag skulle gärna ha mer avlastning! Skulle vara jättetrevligt att t ex gå ut och äta eller gå på bio bara jag och min sambo.

• Nhelia

Jag kände inte heller behov av avlastning i början och tyckte det funkade hur bra som helst för mig och sambon utan avlastning. Det var först när vår lille blev ca 10 månader som jag kände att det skulle vara såå skönt med lite avlastning. Han är ju mycket rörligare nu och kräver mer uppmärksamhet samt sover inte lika mycket på dagtid.

Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?