• denfina1

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Jag och min sambo har en 7 månaders flicka och när jag behöver gå till tandläkaren, träffa kompis och så då tar min sambo över så jag får göra mitt.

Vad gäller städning är det faktiskt min sambo som gör det mesta.

Ok, det är väll min sambos och min reation (bara vi två) som blir lidande då vi aldrig är helt ensamma.

Men, folk undrar hur jag klarar mig utan avlastning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 17:55
    Tänk dem familjer som bor utomlands, långt ifrån släktingar och vänner. Dem måste ju klara sig själva med sina barn, eller hur.

• Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?
  • denfina1

himmelsflickan, avlastning är väll kanonens men folk blir så förvånade när dem ser mig ha med vår bebisflikca överallt. Från familjemiddagar bär jag på henne till allt jag gör på vardagarna.
    Som att: hur orkar du?

himmelsflickan skrev 2009-02-09 17:57:49 följande:
    Är det fel att ta emot avlastning ibland eller vad menar du TS?
  • denfina1

Vad menar ni med att avlastning är viktigt för att kunna överleva?

Det handlar väll om att prioritera olika?

• denfina1

För mig känns det underbart att kunna gå ut och gå en timme ensam på kvällen medan min sambo är hemma med dottern. Det räcker för mig. Eller att gå till gymmet/träffa tjejkompis.

• denfina1

Eisa, jaha.

Vår dotters morfar sitter gärna barnvakt om det behövs men jag känner att hon är så liten än och vill att hon ska kunna tala och helst gå innan vi lämnar henne en dag/natt.

Eisa skrev 2009-02-09 18:05:45 följande:
    Det var jag som skrev det där med överleva och det var en överdrift i ett exempel.
  • denfina1

linhen, jag känner även jag att jag långt ifårn har en anledning till avlastning.

Min sambo tillfredställer min behov i sängen när vår dotter somnat och det räcker.

• denfina1

Garderobshylla, kan också sakna det här med bara jag och min sambo. Som att gå på restaurant och ta ett glas vin och gå på bio.
    Men vi tror det blir bättre när vår flicka blir äldre somnar vid 20.00 på kvällen (vi har inga rutiner än) för då får vi hela kvällarna och nätterna för oss själva.

Garderobshylla skrev 2009-02-09 18:13:39 följande:
    Jag och min sambo bor 20 mil från våran släkt, så i hemma har vi ingen möjlighet till barnvakt, vilket gör det lite besvärligt för oss.Vi måste t.ex turas om vilka kvällar vi vill göra något, som träna, jag gör det måndagar och torsdagar och han gör det på onsdagar, annars på förmiddagar innan jobbet. När jag har behövt fara till Skolan har han fått stanna hemma från jobbet(har ingen dagisplats), så kommer det oxå bli när jag måste till tandläkaren osv. När jag varit hos mvc har jag då haft med barnet.Sen finns det ju ggr då man faktiskt skulle behöva barnvakt för att få göra något bara oss två. Vi skulle vela kunna gå ut ch äta nångång, gå på bio lr gå på fest tillsammans, nu är det bara turas om som gäller.
  • denfina1

Stargirl, men så sägs det att det är så viktigt för ens barn att lära känna andra vuxna än bara sin mamma och pappa.

Och hur fungerar det då med den delen om man bor långt ifrån sina släktingar/vänner??

• denfina1

Ja, vi mammor är olika och våra barn likaså. Tack för att ni svarade. Går ju att prata om sånt här i evighetern. ;)

Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?