• Eisa

Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?

Om man sover väldigt dåligt så kan jag tänka mig att man behöver avlastning.
    Egentid får man sjukt mycket med ett spädbarn som sover 14-15 timmar per dygn.

• Eisa
    himmelsflickan skrev 2009-02-09 17:57:49 följande:
    Är det fel att ta emot avlastning ibland eller vad menar du TS?
    Jag fattar det som att TS bara undrar. För på vissa låter det nödvändigt för att kunna överleva, medan vissa fixar det utan avlastning utan att blinka.
  • Eisa
    denfina1 skrev 2009-02-09 17:59:30 följande:
    himmelsflickan, avlastning är väll kanonens men folk blir så förvånade när dem ser mig ha med vår bebisflikca överallt. Från familjemiddagar bär jag på henne till allt jag gör på vardagarna. Som att: hur orkar du?
    Jag fattar inte varför du inte skulle orka det. Så länge du sover hyfsat.
  • Eisa
    himmelsflickan skrev 2009-02-09 18:00:32 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 17:59:17 följande: Undrar bara då TS själv säger sig klara sig SÅÅ bra utan :) o att många är tvungna att klara sig utan hjälp.. Låter negativ till det hela med andra ord...
    Ok jag tolkade det inte så
  • Eisa
    himmelsflickan skrev 2009-02-09 18:01:57 följande:
    denfina1 skrev 2009-02-09 17:59:30 följande: Kanske bara är imponerade :) att du orkar och VILL ha med henne överallt :) Även om jag OFTA har med dottern när jag träffar vänner, så är det roligt/skönt att bara kunna vara kompis nån gång o inte mamma+kompis :)Eller så skulle dom vilja att du kom ensam, hehe
    Då får de nog använda sig av mindre subtila sätt att säga det på.
  • Eisa
    denfina1 skrev 2009-02-09 18:04:33 följande:
    Vad menar ni med att avlastning är viktigt för att kunna överleva?Det handlar väll om att prioritera olika?
    Det var jag som skrev det där med överleva och det var en överdrift i ett exempel.
  • Eisa
    Garderobshylla skrev 2009-02-09 18:13:39 följande:
    Jag och min sambo bor 20 mil från våran släkt, så i hemma har vi ingen möjlighet till barnvakt, vilket gör det lite besvärligt för oss.Vi måste t.ex turas om vilka kvällar vi vill göra något, som träna, jag gör det måndagar och torsdagar och han gör det på onsdagar, annars på förmiddagar innan jobbet. När jag har behövt fara till Skolan har han fått stanna hemma från jobbet(har ingen dagisplats), så kommer det oxå bli när jag måste till tandläkaren osv. När jag varit hos mvc har jag då haft med barnet.Sen finns det ju ggr då man faktiskt skulle behöva barnvakt för att få göra något bara oss två. Vi skulle vela kunna gå ut ch äta nångång, gå på bio lr gå på fest tillsammans, nu är det bara turas om som gäller.
    Tycker ni verkar ha en bra inställning.

Det är lätt att ställa in sig på att barnen är jobbiga och en last, så man grämer sig över det man INTE kan göra istället för glädjer sig åt allt föräldraskapet faktiskt medför.
    Det är så inrotat i vårt samhälle att barn ska ses som ett hinder och en last, att det ska vara så otroligt jobbigt, att det blir det bara därför nästan.

Ni kommer ju hinna göra saker tillsammans sen.
  • Eisa
    siamusen skrev 2009-02-09 18:17:03 följande:
    Hândelser...hmm...behövs vâl inge speciella hândelser för att tycka det är skönt med avlastning.Är väl bara skönt att få vara utan barn ett tag. Kunna göra vad som helst utan att behöva avbryta sig för att plocka ned en unge fran en taklampa, eller torka dreggel, eller leka med tåget som gar tuff-tuff-tuff-tuff-tuff runt, runt, runt, runt och slippa svara pa tolv miljoner frågor samtidigt som man vrider handkrämstuben ur det andra barnets hânder och gungar den yngste som skriker för att han vill sitta i famnen och kräkas pa mamma sommaste byta klâder med ett annat barn hängandes i tröjan och en som vrålar i ett annat rum för han vill ha mat NU.Jag skulle tycka det var skönt med avlastning och jag tycker inte man behöver nagon ursäkt
    Gud vad jag inte gillar såna där beskrivningar av föräldraskapet. Det osar ett slags förakt över dem. Typ "klart man inte vill hålla på med sånt där".
  • Eisa
    Garderobshylla skrev 2009-02-09 18:20:28 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:16:33 följande: Jo jag är inte den som tycker dte är superjobbigt att ha med barnen när man ska göra saker. Det går, det är omständigare, men man vänjer sig. Däremot är det INTE kul alla gånger nu när den äldsta är i trotsåldern.Jag vet att när dom blir äldre är det lättare, me n samtidigt kanske jag vill ha fler barn och då känns det så långt in i framtiden, och att aldrig få göra något som två vuxna sliter ju oerhört på förhållandet...
    Man kan ju annonsera efter barnvakt annars
  • Eisa
    linhen skrev 2009-02-09 18:22:24 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:20:50 följande: Men så har du bara ett barn väl?
    Ja.
    Men även om man har flera så måste man ju inte prata om föräldraskapet som om folk vore dumma som gillade det.
  • Eisa
    siamusen skrev 2009-02-09 18:24:36 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:23:28 följande: Det gjorde jag inte heller
    ok ok förlåt
  • Eisa
    BymBym skrev 2009-02-09 18:34:13 följande:
    Men ibland känns det verkligen som siamusen beskriver. Absolut inte ofta, men som sagt ibland... Kommer ihåg när jag bröt ihop totalt, det var jag och tjejerna var jag än gick tyckte jag. Överallt denna stora otympliga syskonvagn, ingen tid för mig själv alls. Allt handlade bara om att laga mat och gå på öppna förskolan, tvätta osv osv. Ingen tjejkompis att prata med (har jag väl! ) Men så kändes det. Och då delar jag och min sambo ändå på sysslorna. Då sa min sambo till mig att åka ner på stan några timmar . Var som en ny människa när jag kom hem
    BymBym skrev 2009-02-09 18:34:13 följande:
    Men ibland känns det verkligen som siamusen beskriver. Absolut inte ofta, men som sagt ibland... Kommer ihåg när jag bröt ihop totalt, det var jag och tjejerna var jag än gick tyckte jag. Överallt denna stora otympliga syskonvagn, ingen tid för mig själv alls. Allt handlade bara om att laga mat och gå på öppna förskolan, tvätta osv osv. Ingen tjejkompis att prata med (har jag väl! ) Men så kändes det. Och då delar jag och min sambo ändå på sysslorna. Då sa min sambo till mig att åka ner på stan några timmar . Var som en ny människa när jag kom hem
    Ok jag förstår
    Jag tolkade siamusens ord som "alla som inte vill ha avlastning är tråkiga idioter som ingen vill umgås med" eftersom jag är väldigt van att bli bemött så när jag säger att jag inte brukar ha barnvakt (herregud han är bara 8 mån).
    Jag är väl lite skadad av att bli nedvärderad för detta mitt beslut, och det gick ut över siamusen.
  • Eisa
    siamusen skrev 2009-02-09 18:40:50 följande:
    Eisa skrev 2009-02-09 18:37:45 följande: Hur fick du det till det? Absolut inte vad jag menade. Jag pratar om i vilka tillfâllen man kan behöva avlastning. Inte om vad andra gôr och huruvida det är rätt eller fel. Sånt kan ju bara individen avgöra sjâlv.
    Ja, jag är väl som sagt skadad till nån slags kronisk försvarsställning angående det här.
Svar på tråden Kan ni ge exempel i vilka händelser som vi mammor behöver avlastning?