• Anonym

Hur fort blir man beroende av stilnoct

Jag har sovit väldigt dåligt ett bra tag och nu har min svärmor givit mig 4 stilnoct , så jag ska få sova några nätter. Det jag undrar över blir man beroende av att ta 10 mg Stilnoct fyra gånger?

• Svar på tråden Hur fort blir man beroende av stilnoct
  • klyban
    Anonym (Trött) skrev 2017-05-27 23:33:26 följande:
    Min läkare skriver 5 mg, inte starkare.
    Risken är nog inte så mycket högre för andningsdepression om jag tar en 5 mg eller inte.
    De är ju oxikondonen som orsakar det och inte imovanen.

Jag är ganska säker på att oxikondon är mer populära hos missbrukare än imovane.
    Jag kan inte förstå hur någon kan stoppa i sig flera imovane och sen sitta och glo som en idiot.

Vi har en hel radda Hollywood stjärnor som ligger begravda av opiater och benzo.
    Och det är därför en läkare är motvillig att skriva dessa samtidigt.
    Och har en läkare sömnproblem och smärta, så kan jag tänka mig läkaren gör bedömningen att smärtan är viktigare ta bort.
    Men det kan nog lika gärna vara så att de inte ens tänker på det.

• Anonym (Trött)
    klyban skrev 2017-05-28 00:00:48 följande:

Vi har en hel radda Hollywood stjärnor som ligger begravda av opiater och benzo.

Och det är därför en läkare är motvillig att skriva dessa samtidigt.

Och har en läkare sömnproblem och smärta, så kan jag tänka mig läkaren gör bedömningen att smärtan är viktigare ta bort.

Men det kan nog lika gärna vara så att de inte ens tänker på det.

Ja, det finns läkare som skriver ut sådana piller, som om de vore karameller.

Det stämmer bra det som du skrev om att behandla smärtan först, precis så tänker min läkare.

Fast när smärtan är svår att medicinera, att inte ens oxikondon hjälper, då är det en vän i nöden när man kan ta en imovane.

Jag märker att smärtan är lättare att hantera om jag sover på natten, lite moment 22 över medicineringen tycker jag
  • Anonym (Trött)
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 22:40:03 följande:

Men vad är anledningen till att tabletterna ska förskrivas så lite som möjligt?

Min läkare säger att kroppen vänjer sig snabbt vid Imovane och liknande. Man blir beroende av dem både fysiskt och psykiskt.

Däremot Propavan, som är en sömntablett, den håller en sovande, när man väl somnat.

Den är inte beroendeframkallande.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Trött) skrev 2017-05-29 20:35:48 följande:
    Min läkare säger att kroppen vänjer sig snabbt vid Imovane och liknande. Man blir beroende av dem både fysiskt och psykiskt.

Däremot Propavan, som är en sömntablett, den håller en sovande, när man väl somnat.

Den är inte beroendeframkallande.
    Det stämmer inte alls som din läkare säger. Det beror på vem man är och vilka anlag man har.  De allra flesta personer blir inte alls beroende av imovane och stilnoct.

Jag anser att Imovane och Stilnoct är mycket bättre än propavan. Propavan kan ge jättestark ångest dagen efter bara på en halv tablett. Samt att Propavan har så lång halveringstid att hela eller halva dagen efter man tagit den blir förstörd för att man är dåsig och gungig i huvet. Jag tycker att Propavan känns mycket mer "kemisk" än de andra två sorterna du nämner. Man vill ju inte ha en massa kemikalier i kroppen i flera dagar. Tabletten har ju 24 tim halveringstid.
  • AnnikaAxaxa

Stilnoct är himlen och helvetet. För det första är det en insomningstablett (det rådde delade meningar om det här i tråden). Jag har ätit det när jag mått dåligt och då somnar jag snabbt men kan ändå vakna efter fyra timmar. Vill man sova ordentligt ska man testa Imovane eller Propavan (som har sina nackdelar och biverkningar). Jag visste inget om Stilnoct när jag tog det första gången men efter ett tag märkte jag att när jag satt uppe och väntade på att den skulle verka så upptäckte jag det där ruset som "kickade in". Det var en så otroligt skön känsla som inte går att beskriva, det var som ett lyckorus, som man kan känna när man är förälskad - fast ännu starkare. Efter det förstår jag de som tar tunga droger. Så jag tog den i berusningssyfte. Men sen blir man dåsig, gör konstiga saker som man inte minns (eller vill minnas dagen efter). Ett tips är att stänga av datorer, telefoner och helst gömma sladden till  routern - för man blir euforisk och översocial. Det hände att jag hittade Facebookinlägg dagen eftersom jag var säker på att jag inte skrivit, tack och lov inte allt för konstiga. Så jag blev beroende av kicken, jag vet inte var gränsen för missbruk går men jag tog den inte på dagen men jag såg hela tiden fram emot kvällen då jag kunde gå in i det där fantastiska drömlandet - för det var helt fantastiskt. Varje dag såg jag bara fram emot att få ta tabletten. Efter en tid försvinner den där magiska känslan och liksom en pundare tar man det bara för att man tror att man ska få den där kicken igen. Och det gör man inte men man somnar bara skönt. Men faktiskt, jag skulle betala bra för att få den där hallelujaupplevelsen igen. 
    Läkare är såklart väldigt restriktiva och efter många månader med generös utskrivning fick jag inte mer och då var det slut för min del och ingen abstinens. 
    Jag skulle vilja unna alla de upplevelser jag hade men vill inte rekommendera någon att börja för det är verkligen något man ska vara försiktig med. Himmel och helvete. 

• Shameless

Jag tar 3-4 Stilnoct (10 mg) i veckan, i ca ett års tid. Har inte blivit beroende.

• Shameless
    AnnikaAxaxa skrev 2017-12-21 02:07:36 följande:

Stilnoct är himlen och helvetet. För det första är det en insomningstablett (det rådde delade meningar om det här i tråden). Jag har ätit det när jag mått dåligt och då somnar jag snabbt men kan ändå vakna efter fyra timmar. Vill man sova ordentligt ska man testa Imovane eller Propavan (som har sina nackdelar och biverkningar). Jag visste inget om Stilnoct när jag tog det första gången men efter ett tag märkte jag att när jag satt uppe och väntade på att den skulle verka så upptäckte jag det där ruset som "kickade in". Det var en så otroligt skön känsla som inte går att beskriva, det var som ett lyckorus, som man kan känna när man är förälskad - fast ännu starkare. Efter det förstår jag de som tar tunga droger. Så jag tog den i berusningssyfte. Men sen blir man dåsig, gör konstiga saker som man inte minns (eller vill minnas dagen efter). Ett tips är att stänga av datorer, telefoner och helst gömma sladden till  routern - för man blir euforisk och översocial. Det hände att jag hittade Facebookinlägg dagen eftersom jag var säker på att jag inte skrivit, tack och lov inte allt för konstiga. Så jag blev beroende av kicken, jag vet inte var gränsen för missbruk går men jag tog den inte på dagen men jag såg hela tiden fram emot kvällen då jag kunde gå in i det där fantastiska drömlandet - för det var helt fantastiskt. Varje dag såg jag bara fram emot att få ta tabletten. Efter en tid försvinner den där magiska känslan och liksom en pundare tar man det bara för att man tror att man ska få den där kicken igen. Och det gör man inte men man somnar bara skönt. Men faktiskt, jag skulle betala bra för att få den där hallelujaupplevelsen igen. 

Läkare är såklart väldigt restriktiva och efter många månader med generös utskrivning fick jag inte mer och då var det slut för min del och ingen abstinens. 

Jag skulle vilja unna alla de upplevelser jag hade men vill inte rekommendera någon att börja för det är verkligen något man ska vara försiktig med. Himmel och helvete. 

Jag känner verkligen inte igen mig i din beskrivning av Stilnoct, låter snarare som att du beskriver ecstacy. När jag tar Stilnoct så blir jag väldigt trött och ögonlocken blir extremt tunga, Men det fungerar väl olika på folk antar jag. Testade Imovane tidigare, gillade dom inte alls. Drömde bisarra drömmar och var riktigt tung i skallen när jag vaknade.
  • Shameless
    klyban skrev 2017-05-27 21:28:09 följande:

De som använder det i berusning, boostar med alkohol oftast.

Men frågan vad man har för behållning av detta, då de brukar oftast sluta med de äter upp hela paketet stilnoct.

Och sitter drägglandes på golvet med diverse mat/godis utspritt, och kommer inte ihåg nått efteråt.

Har aldrig hört någon använda Stilnoct på fyllan men när jag var ung och experimenterade med droger så var det poppis att ta både amfetamin och Stilnoct. Man blev vaken mentalt men kände sig fysiskt full, märklig känsla.
  • Anonym nr 5

Nej, du kommer inte bli beroende av Stilnocten av 4 tabletter. Och "beroendet" de pratar om är inte ett fysiskt sug (som t.ex. cigaretter) utan att din kropp vänjer sig vid Stilnocten och du börjar behöva större mångder för att få samma resultat (sömn). Det kan en börja prata om när en använt dem i flera månader.

Det kommer alltid finnas personer som använder receptbelagda mediciner som ett rus, på fyllan eller inte. Om du inte tillhör den kategorin, utan bara använder dem till att få lite sömn, så är det inga problem. Har själv använt Stilnoct i många år.

• klyban
    Shameless skrev 2017-12-22 00:12:46 följande:
    Har aldrig hört någon använda Stilnoct på fyllan men när jag var ung och experimenterade med droger så var det poppis att ta både amfetamin och Stilnoct. Man blev vaken mentalt men kände sig fysiskt full, märklig känsla.

Det är rätt vanligt, och det enda som sker är att de till slut sitter på golvet och trycker i sig mat och inte kommer ihåg nått efteråt.
    Sen är det inte på fyllan, utan de boostar med alkohol.
    Och brukar sluta med alla stilnoct är slut när de sen vaknar dagen efter.

hur många meter var det?
  • Shameless
    klyban skrev 2017-12-24 10:10:35 följande:

Det är rätt vanligt, och det enda som sker är att de till slut sitter på golvet och trycker i sig mat och inte kommer ihåg nått efteråt.

Sen är det inte på fyllan, utan de boostar med alkohol.

Och brukar sluta med alla stilnoct är slut när de sen vaknar dagen efter.

Varken jag eller mina vänner proppade i oss mat men fick små minnesluckor här och där men vi blandade med amfetamin och inte alkohol som sagt. Verkar rätt menigslöst att blanda på fyllan om man ändå inte minns något efteråt. I min hemstad så var det populärt att blanda Rohypnol med alkohol, riktigt läskigt, folk kunde klicka mentalt och misshandla folk nästan till döds utan att komma ihåg nått efteråt.
  • klyban
    Shameless skrev 2017-12-24 11:50:01 följande:
    Varken jag eller mina vänner proppade i oss mat men fick små minnesluckor här och där men vi blandade med amfetamin och inte alkohol som sagt. Verkar rätt menigslöst att blanda på fyllan om man ändå inte minns något efteråt. I min hemstad så var det populärt att blanda Rohypnol med alkohol, riktigt läskigt, folk kunde klicka mentalt och misshandla folk nästan till döds utan att komma ihåg nått efteråt.

Nu pratar ju om de som inte tar amfetamin, utan stilnoct och alkohol det är inte alls ovanligt detta.
    Men visst är det meningslöst när den som tar inte kommer ihåg nått nästan.

hur många meter var det?
  • Anonym (sleepless)

Jag har tagit stilnoct nästan dagligen 10+ år och är fortfarande inte beroende.

Svar på tråden Hur fort blir man beroende av stilnoct