Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Hur fort blir man beroende av stilnoct

Anonym (ssk) skrev 2009-02-01 14:26:17 följande:

Anonym skrev 2009-02-01 14:22:10 följande:

Min man äter zolpidem som är ett annat namn för stilnoct, annan tillverkare. Han höll också på med massa skumt efter intag före läggning som vissa andra i tråden har upplevt. Och han har inte haft nåt minne av dessa händelser. Han kunde gå upp och äta och sedan gå och somna om och jag tycker att det verkar farligt rakt av att sömnpiller fungerar på detta vis på vissa personer. Han har nu börjat trappa ner i ett par dagar men han har använt dem sen september/oktober nån gång. Först tog han bara dem men de fungerade inte bra så nu använder han Propavan och Zolpidem tillsammans och det funkar bättre. Dock känner han sig dåsig halva arbetsdan och tycker att detta tröttar ut honom mer så han vill minska intaget nu. Han kunde även uppleva det som läskigt att han inte kunde komma ihåg saker han gjort på jobbet. han provkör vältar och han gillade inte detta riktigt. Han tycker att det funkar bra med mindre dos och han kan vakna tidigare än innan och faktiskt hålla sig vaken utan att säcka ihop samt att huvudet känns redigt när han vaknar. Så jag tror inte att han under denna tid har blivit beroende eftersom han nu verkar kunna somna på en mindre dos.
    Zolpidem och Stilnoct är inte samma preparat, men de verkar på samma sätt.

Man ska aldrig blanda propavan och zolpidem (eller annat sömnmedel/insomningstablett)!
    Fel. Jag äter propavan sen många år. Senaste året även imovane.

Du kanske menar att man inte ska ta dem samtidigt, alltså vid samma tidpukt på kvällen?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 11:05:38 följande:

Jag en störd dygnsrytm (försenad sömnfas) och haft sömnproblem hela mitt liv. Tagit stilnoct varje kväll de senaste 20 åren. Haft en viss toleransökning. Började med dosen 5mg men behöver idag nästan 15mg för att med säkerhet somna. Något fysiskt beroende i form av abstinens har jag aldrig upplevt. Varit utan mediciner många gånger (tar exempelvis ofta inte med utomlands för att slippa få krångel i tullen) och aldrig känt något sug, fått svettningar, illamående eller känt några andra kroppsliga besvär. Det enda är att jag inte kan somna förräns sent på morgonkvisten (symptom på den underliggande störningen).

Är stilnoct verkligen beroendeframkallande? Om jag minns rätt är det någon sorts benzo-analoger utan något större beroendepotential.

Min läkare påstår i alla fall att de är väldigt beroendeframkallande. Fick tjata en del, högst 2 i veckan.

Det gick ett tv-program för några månader sedan, fråga doktorn eller något sådant.

Tittare kunde ringa och ställa frågor.

En tittare ringde och frågade om Imovane och svaret från läkarna var att det var beroendframkallande.

Jag vet inte men kanske beroendet är att man sen inte kan somna utan och att det tar ett tag innan kroppen vant sig.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nattmössan) skrev 2017-05-27 20:24:58 följande:

Fast man får dem ju just för att man inte kan somna så att man inte kan somna utan dem kan ju vara en grundproblematik. Jag är beroende av SÖMN för att kunna leva ett normalt liv. Låter jag bli att ta dem kan jag inte sova precis som innan jag fick dem förskrivna. Tar jag dom inte har jag ingen abstinens, inget sug, inga fysiska eller psykiska symptom. Haft samma dos i 7 år, utan att behöva höja. Tar dom ALDRIG i nåt annat syfte än att just få somna.

Däremot är jag väl medveten om att de har missbrukspotential. En del gillar känslan för mycket. Tar i andra syften än att sova, höjer dosen etc. Har stött på folk som drar i sig ett paket 10 mg om dagen som de gåromkring och flöddrar på. Det är de personerna som gör att det blir svårt för de av oss som verkligen behöver medicinen av adekvata skäl att få det utskrivet. Jag fasar för att min förskrivande läkare ska sluta och att det ska komma nån ny som inte vill skriva ut, för då kommer mitt liv att återgå till den sömnlösa misär som jag tidigare levde i, där man gick runt på 20 timmars osammanhängande sömn per vecka och där man inte ens klarade av att jobba som folk.

De sa högst ett par gånger i veckan under en kort period sa de i det programmet.

Problemet är inte att de missbrukas, utan att läkarna helt enkelt anser att de ska förskrivas så lite som möjligt.

Däremot är det inga problem med värktabletter mot min kroniska smärta.

Så jag kan tycka att ett beroende till gör väl ingen skillnad.

Jag tycker och tror, får jag mer sömn, så kan jag hantera smärtan bättre och äta mindre oxikondon.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nattmössan) skrev 2017-05-27 22:45:18 följande:

Fast anledning till att de vill förskriva så lite som möjligt är ju, just missbrukspotentialen tänker jag. Om man dessutom kombinerar med oxy så ökar ju risken även för andningsdepression.

Hursomhelst så tycker jag inte att det låter som en god ide att peta i sig 10 mg om man aldrig tagit dem förut.

Min läkare skriver 5 mg, inte starkare.

Risken är nog inte så mycket högre för andningsdepression om jag tar en 5 mg eller inte.

De är ju oxikondonen som orsakar det och inte imovanen.

Jag är ganska säker på att oxikondon är mer populära hos missbrukare än imovane.

Jag kan inte förstå hur någon kan stoppa i sig flera imovane och sen sitta och glo som en idiot.
  • Anonym (Trött)
    klyban skrev 2017-05-28 00:00:48 följande:

Vi har en hel radda Hollywood stjärnor som ligger begravda av opiater och benzo.

Och det är därför en läkare är motvillig att skriva dessa samtidigt.

Och har en läkare sömnproblem och smärta, så kan jag tänka mig läkaren gör bedömningen att smärtan är viktigare ta bort.

Men det kan nog lika gärna vara så att de inte ens tänker på det.

Ja, det finns läkare som skriver ut sådana piller, som om de vore karameller.

Det stämmer bra det som du skrev om att behandla smärtan först, precis så tänker min läkare.

Fast när smärtan är svår att medicinera, att inte ens oxikondon hjälper, då är det en vän i nöden när man kan ta en imovane.

Jag märker att smärtan är lättare att hantera om jag sover på natten, lite moment 22 över medicineringen tycker jag
  • Anonym (Trött)
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 22:40:03 följande:

Men vad är anledningen till att tabletterna ska förskrivas så lite som möjligt?

Min läkare säger att kroppen vänjer sig snabbt vid Imovane och liknande. Man blir beroende av dem både fysiskt och psykiskt.

Däremot Propavan, som är en sömntablett, den håller en sovande, när man väl somnat.

Den är inte beroendeframkallande.
Svar på tråden Hur fort blir man beroende av stilnoct