Hur fort blir man beroende av stilnoct
Jag har sovit väldigt dåligt ett bra tag och nu har min svärmor givit mig 4 stilnoct , så jag ska få sova några nätter. Det jag undrar över blir man beroende av att ta 10 mg Stilnoct fyra gånger?
Jag har sovit väldigt dåligt ett bra tag och nu har min svärmor givit mig 4 stilnoct , så jag ska få sova några nätter. Det jag undrar över blir man beroende av att ta 10 mg Stilnoct fyra gånger?
De som använder det i berusning, boostar med alkohol oftast.
Men frågan vad man har för behållning av detta, då de brukar oftast sluta med de äter upp hela paketet stilnoct.
Och sitter drägglandes på golvet med diverse mat/godis utspritt, och kommer inte ihåg nått efteråt.
Är också orolig för att min behandlande läkare ska plocka bort mina stilnoct. Jag skulle bli sjukskriven på en gång eftersom det inte funkar att somna kl05. Skulle försova mig till jobbet redan första dagen och förmodligen vara utbränd på några veckor.
Vad har du för sömnstörning? Själv har jag en störd biologisk dygnsrytm. Funkat helt normalt utan mediciner de perioder jag haft nattjobb men det går tyvärr inte kombinera mitt nuvarande yrke med nattjobb. Helt "beroende" av stilnoct för att klara av ett dagjobb.
Ingen aning om vad det är för fel på mig. Min teori är att jag har starka gener från de som var menade att vara vakna på natten för att vakta grottan haha. Sover utan problem på dagtid. Länge hade jag ett nattjobb efter att jag i åratal av kämpande i skola och dagtdsjobb,insåg att det inte längre funkade. Nattjobb funkar dock inte som ensamstående småbarnsmamma så i samband med att jag blev tvungen att ta ett dagjobb fick jag dessa piller flrskrivna och nu sover jag som folk. Tar min tablett och går och lägger mig vid 22 och vaknar utvilad vid 5. Tillskillnad från förr då jag låg och vred mig med tilltagande ångest fram till 3-4 på morgonen. Flera ggr i månaden var jag tvungen att sjukskriva mig bara för att vara hemma och sova några timmar på dagtid. Fullständigt ohållbart.
Jag är precis som du. Funkar helt normalt om jag får hålla min sena dygnsrytm. Blev utredd på en sömnklinik och fick namn på eländet. Det kallas för cirkadiansk dygnsrytmstörning. Man har egentligen inget sömnproblem förutom att ens inre klocka är felinställd. Gör en sån utredning så att du får en diagnos. Mindre risk att du blir utan medicinering med ett intyg.
Fast man får dem ju just för att man inte kan somna så att man inte kan somna utan dem kan ju vara en grundproblematik. Jag är beroende av SÖMN för att kunna leva ett normalt liv. Låter jag bli att ta dem kan jag inte sova precis som innan jag fick dem förskrivna. Tar jag dom inte har jag ingen abstinens, inget sug, inga fysiska eller psykiska symptom. Haft samma dos i 7 år, utan att behöva höja. Tar dom ALDRIG i nåt annat syfte än att just få somna.
Däremot är jag väl medveten om att de har missbrukspotential. En del gillar känslan för mycket. Tar i andra syften än att sova, höjer dosen etc. Har stött på folk som drar i sig ett paket 10 mg om dagen som de gåromkring och flöddrar på. Det är de personerna som gör att det blir svårt för de av oss som verkligen behöver medicinen av adekvata skäl att få det utskrivet. Jag fasar för att min förskrivande läkare ska sluta och att det ska komma nån ny som inte vill skriva ut, för då kommer mitt liv att återgå till den sömnlösa misär som jag tidigare levde i, där man gick runt på 20 timmars osammanhängande sömn per vecka och där man inte ens klarade av att jobba som folk.
Hur går en sådan till? Att vara inlagd på nån klinik i flera dygn blir svårt.
I alla år har man fått höra: det är omöjligt att vara vaken så mycket som du påstår. Du sover nog mer än du tror, när man blir tillräckligt trött så somnar du.... Så många taskiga år, dåliga betyg, försenad karriär etc. Allt bara för att man inte fått rätt hjälp tidigare. Man blir ju förbannad...
De sa högst ett par gånger i veckan under en kort period sa de i det programmet.
Problemet är inte att de missbrukas, utan att läkarna helt enkelt anser att de ska förskrivas så lite som möjligt.
Däremot är det inga problem med värktabletter mot min kroniska smärta.
Så jag kan tycka att ett beroende till gör väl ingen skillnad.
Jag tycker och tror, får jag mer sömn, så kan jag hantera smärtan bättre och äta mindre oxikondon.
De sa högst ett par gånger i veckan under en kort period sa de i det programmet.
Problemet är inte att de missbrukas, utan att läkarna helt enkelt anser att de ska förskrivas så lite som möjligt.
Däremot är det inga problem med värktabletter mot min kroniska smärta.
Så jag kan tycka att ett beroende till gör väl ingen skillnad.
Jag tycker och tror, får jag mer sömn, så kan jag hantera smärtan bättre och äta mindre oxikondon.
Fast anledning till att de vill förskriva så lite som möjligt är ju, just missbrukspotentialen tänker jag. Om man dessutom kombinerar med oxy så ökar ju risken även för andningsdepression.
Hursomhelst så tycker jag inte att det låter som en god ide att peta i sig 10 mg om man aldrig tagit dem förut.