• Anonym

Hur fort blir man beroende av stilnoct

Jag har sovit väldigt dåligt ett bra tag och nu har min svärmor givit mig 4 stilnoct , så jag ska få sova några nätter. Det jag undrar över blir man beroende av att ta 10 mg Stilnoct fyra gånger?

• Svar på tråden Hur fort blir man beroende av stilnoct
  • Anonym (ssk)

Stilnoct är en insomningstablett och ingen sovtablett.

• Anonym

Min man äter zolpidem som är ett annat namn för stilnoct, annan tillverkare. Han höll också på med massa skumt efter intag före läggning som vissa andra i tråden har upplevt. Och han har inte haft nåt minne av dessa händelser. Han kunde gå upp och äta och sedan gå och somna om och jag tycker att det verkar farligt rakt av att sömnpiller fungerar på detta vis på vissa personer. Han har nu börjat trappa ner i ett par dagar men han har använt dem sen september/oktober nån gång. Först tog han bara dem men de fungerade inte bra så nu använder han Propavan och Zolpidem tillsammans och det funkar bättre. Dock känner han sig dåsig halva arbetsdan och tycker att detta tröttar ut honom mer så han vill minska intaget nu. Han kunde även uppleva det som läskigt att han inte kunde komma ihåg saker han gjort på jobbet. han provkör vältar och han gillade inte detta riktigt. Han tycker att det funkar bra med mindre dos och han kan vakna tidigare än innan och faktiskt hålla sig vaken utan att säcka ihop samt att huvudet känns redigt när han vaknar. Så jag tror inte att han under denna tid har blivit beroende eftersom han nu verkar kunna somna på en mindre dos.

• Anonym (ssk)

Anonym skrev 2009-02-01 14:22:10 följande:

Min man äter zolpidem som är ett annat namn för stilnoct, annan tillverkare. Han höll också på med massa skumt efter intag före läggning som vissa andra i tråden har upplevt. Och han har inte haft nåt minne av dessa händelser. Han kunde gå upp och äta och sedan gå och somna om och jag tycker att det verkar farligt rakt av att sömnpiller fungerar på detta vis på vissa personer. Han har nu börjat trappa ner i ett par dagar men han har använt dem sen september/oktober nån gång. Först tog han bara dem men de fungerade inte bra så nu använder han Propavan och Zolpidem tillsammans och det funkar bättre. Dock känner han sig dåsig halva arbetsdan och tycker att detta tröttar ut honom mer så han vill minska intaget nu. Han kunde även uppleva det som läskigt att han inte kunde komma ihåg saker han gjort på jobbet. han provkör vältar och han gillade inte detta riktigt. Han tycker att det funkar bra med mindre dos och han kan vakna tidigare än innan och faktiskt hålla sig vaken utan att säcka ihop samt att huvudet känns redigt när han vaknar. Så jag tror inte att han under denna tid har blivit beroende eftersom han nu verkar kunna somna på en mindre dos.
    Zolpidem och Stilnoct är inte samma preparat, men de verkar på samma sätt.
    Man ska aldrig blanda propavan och zolpidem (eller annat sömnmedel/insomningstablett)!
  • Anonym

anonym (ssk): jaha men hur kommer det sig att han har fått dessa 2 utskrivna för att ta dem tillsammans. Nu blir man ju ett frågetecken. Den ena är insomningstablett (zolpidem) och propavan är till för att han ska sova under natten annars vaknar han efter några timmar. Sen så sa hans läkare att stilnoct och zolpidem fungerar på samma vis jag, det håller jag med om, uttryckte mig fel innan.

• Anonym (ssk)

Anonym skrev 2009-02-01 14:38:41 följande:

anonym (ssk): jaha men hur kommer det sig att han har fått dessa 2 utskrivna för att ta dem tillsammans. Nu blir man ju ett frågetecken. Den ena är insomningstablett (zolpidem) och propavan är till för att han ska sova under natten annars vaknar han efter några timmar. Sen så sa hans läkare att stilnoct och zolpidem fungerar på samma vis jag, det håller jag med om, uttryckte mig fel innan.
    kan inte svara på det men propavan och zolpidem är inte rekommenderade att kompinera.
  • Verkligen

SSK... Jag fick både stilnoct & propavan för att kombinera dom.
    Och jo, man kan bli beroende ganska snabbt. Efter ca 1 månd var jag fast i dom. Kunde inte sova utan dom.
    Och Zoldipem är ju bara en billigare variant av Stilnoct.. Verkar likadant och samma biverkningar tycker jag.

Jag fick väldigt mycket minnesförluster av min insomningstabletter, om jag tog piller på kvällen så var dagen efter bara en enda dimma.

• Lycka 1

Jag märker ingenting dagen efter om jag tagit Stilnoct på kvällen.
    Och jag måste inte heller gå och lägga mig direkt för att inte göra konstiga saker.
    Vad konstigt att det är så olika.

• Verkligen
    Lycka 1 skrev 2009-02-01 19:56:19 följande:
    Jag märker ingenting dagen efter om jag tagit Stilnoct på kvällen.Och jag måste inte heller gå och lägga mig direkt för att inte göra konstiga saker.Vad konstigt att det är så olika.

Fast man ska ju lägga sig på en gång med dom.. Ja det verkar vara väldigt olika.. Många jag känner blir som jag när dom tar dom..Men jag vet inte, det kanske beror på att jag ätit så många andra olika mediciner samtidigt.

Sen kan det vara nåt jag inte tål riktigt.

• Lycka 1
    Verkligen skrev 2009-02-01 20:18:48 följande:
    Fast man ska ju lägga sig på en gång med dom.. Ja det verkar vara väldigt olika.. Många jag känner blir som jag när dom tar dom..Men jag vet inte, det kanske beror på att jag ätit så många andra olika mediciner samtidigt. Sen kan det vara nåt jag inte tål riktigt.

Ja jag går och lägger mig när jag tagit dom.

Men jag menar att jag "måste" inte göra det för att jag inte ska börja göra konstiga saker. Som någon skrev här i tråden.

• Verkligen
    Lycka 1 skrev 2009-02-01 20:30:07 följande:
    Ja jag går och lägger mig när jag tagit dom. Men jag menar att jag "måste" inte göra det för att jag inte ska börja göra konstiga saker. Som någon skrev här i tråden.
    Ok, ja det är verkligen olika för folk..=) Var glad för det- Önskar jag med bara kunde somna.. Nu går jag runt och har svårt att somna och vaknar hela tiden så jag får aldrig ordentlig sömn.. Men hellre det än Stilnoct just nu. En av sista gångerna jag åt dom så körde jag bil efteråt dumt nog, var nära det kostade mitt liv.
Svar på tråden Hur fort blir man beroende av stilnoct