• klyban

Hur fort blir man beroende av stilnoct

Anonym (Nattmössan) skrev 2017-05-27 10:44:59 följande:
    Nu talar du i nattmössan. Det är en tämligen vanlig kombination. Stillnoct är för själva insomnandet och Propavan för att kunna fortsätta sova utan uppvak. Olika egenskaper som inte krockar eller förstärker varandra.

Det är inte alls ovanligt att det glider in användare och påstår de är ssk(sjuksyster), och sen saknar de mest grundläggande kunskap inom medicinering och sjukdomar.
    För sen komma och svamla en hel del om vad som är vad, men tappar en massa fakta då allt är googlade kunskaper.

• klyban
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 11:05:38 följande:
    Jag en störd dygnsrytm (försenad sömnfas) och haft sömnproblem hela mitt liv. Tagit stilnoct varje kväll de senaste 20 åren. Haft en viss toleransökning. Började med dosen 5mg men behöver idag nästan 15mg för att med säkerhet somna. Något fysiskt beroende i form av abstinens har jag aldrig upplevt. Varit utan mediciner många gånger (tar exempelvis ofta inte med utomlands för att slippa få krångel i tullen) och aldrig känt något sug, fått svettningar, illamående eller känt några andra kroppsliga besvär. Det enda är att jag inte kan somna förräns sent på morgonkvisten (symptom på den underliggande störningen).

Är stilnoct verkligen beroendeframkallande? Om jag minns rätt är det någon sorts benzo-analoger utan något större beroendepotential.

Det är många som tar stilnoct i mer syfte än att somna.
    Dessa tror jag helt säkert får någon form av psykiskt beroende efter ett tag.
    Fysiskt beroende har jag faktiskt dålig koll på stilnoct, men för mig dom finns med på Heather Ashtons lista för uttrappning.

• klyban
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 11:29:29 följande:
    Är det möjligt att utveckla fysiskt beroende till stilnoct? Såg precis på wikipedia att primater utvecklat fysiskt beroende i tester? Borde väl vara det samma för människor.

Men vad menar du med psykiskt beroende?

Vet inte, har inte den kollen just nu.
    Men kan mycket väl som du säger.

Psykiskt beroende är exakt vad det låter som, man utför en handling såpass ofta att det först blir till en vana och sen ett beroende som är ofta galet svårt och sluta med.
    Detta påminner om sexmissbruk, spelmissbruk och liknande, där är man inte fysiskt beroende, utan psykiskt beroende.

• klyban
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 21:22:49 följande:
    Jag har en teori om att det är de som missbrukar tabletterna som blir beroende. Som du är jag inte ute efter någon kick utan bara efter adekvat sömn. Tar min tablett, släcker lampan och somnar. Vet dock att stilnoct har drogpotential. Har någon gång varit tvungen att stiga upp efter att jag lagt mig med tabletterna och någon gång haft värsta drogupplevelserna. Men de får man ju bara om man medvetet håller sig vaken efter man tagit medicinen. Ligger man bara stilla i sin säng och blundar så som jag och du gör så somnar man ju bara. Någon annan effekt får man inte då (eftersom man somnar). Tror faktiskt att risken för beroende minskar då. Eller hur ska man annars förklara att jag inte är beroende efter 10+ år av dagligt intag. Eller är jag beroende? Hur vet man ens?

De som använder det i berusning, boostar med alkohol oftast.
    Men frågan vad man har för behållning av detta, då de brukar oftast sluta med de äter upp hela paketet stilnoct.
    Och sitter drägglandes på golvet med diverse mat/godis utspritt, och kommer inte ihåg nått efteråt.

• klyban
    Anonym (stilnoct) skrev 2017-05-27 21:35:13 följande:
    Men vad har man för behållning av något missbruk över huvudtaget? Det ena missbruket kan ju knappast vara bättre än nåt annat.
    Ja, upplevelsen, och vem är det ens som pratar om missbruk, tappar minnet brukar dom göra ju.
  • klyban
    Anonym (Trött) skrev 2017-05-27 23:33:26 följande:
    Min läkare skriver 5 mg, inte starkare.
    Risken är nog inte så mycket högre för andningsdepression om jag tar en 5 mg eller inte.
    De är ju oxikondonen som orsakar det och inte imovanen.

Jag är ganska säker på att oxikondon är mer populära hos missbrukare än imovane.
    Jag kan inte förstå hur någon kan stoppa i sig flera imovane och sen sitta och glo som en idiot.

Vi har en hel radda Hollywood stjärnor som ligger begravda av opiater och benzo.
    Och det är därför en läkare är motvillig att skriva dessa samtidigt.
    Och har en läkare sömnproblem och smärta, så kan jag tänka mig läkaren gör bedömningen att smärtan är viktigare ta bort.
    Men det kan nog lika gärna vara så att de inte ens tänker på det.

• klyban
    Shameless skrev 2017-12-22 00:12:46 följande:
    Har aldrig hört någon använda Stilnoct på fyllan men när jag var ung och experimenterade med droger så var det poppis att ta både amfetamin och Stilnoct. Man blev vaken mentalt men kände sig fysiskt full, märklig känsla.

Det är rätt vanligt, och det enda som sker är att de till slut sitter på golvet och trycker i sig mat och inte kommer ihåg nått efteråt.
    Sen är det inte på fyllan, utan de boostar med alkohol.
    Och brukar sluta med alla stilnoct är slut när de sen vaknar dagen efter.

hur många meter var det?
  • klyban
    Shameless skrev 2017-12-24 11:50:01 följande:
    Varken jag eller mina vänner proppade i oss mat men fick små minnesluckor här och där men vi blandade med amfetamin och inte alkohol som sagt. Verkar rätt menigslöst att blanda på fyllan om man ändå inte minns något efteråt. I min hemstad så var det populärt att blanda Rohypnol med alkohol, riktigt läskigt, folk kunde klicka mentalt och misshandla folk nästan till döds utan att komma ihåg nått efteråt.

Nu pratar ju om de som inte tar amfetamin, utan stilnoct och alkohol det är inte alls ovanligt detta.
    Men visst är det meningslöst när den som tar inte kommer ihåg nått nästan.

hur många meter var det?
Svar på tråden Hur fort blir man beroende av stilnoct