• Frila2

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Written Fiction skrev 2009-03-24 23:02:06 följande:
    Vincent är också snart 3 mån okorr och det planeras att han ska få sina vaccin då. Han väger 2357.
    Valters familj skrev 2009-03-24 22:50:02 följande:
    Astrid här har fått alla vaccinationer enligt okorrigerad ålder, o även prevenar vid 3, 4 o 5 månader.Bra att se till så hon kan få de samtidigt o slippa sprutas mer än en gång när det är dubbelt. Vid 3 o 5 fick A en spruta samtidigt i vardera lår, snabbt över!
    Ok, det låter ju bra. Man blir ju lite lätt nojjig. Känns inte som att jag har någon att fråga iom att vi är utskrivna från neo och inte har något återbesök inbokat ännu. Men då vet jag hur man brukar göra iaf.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

rosiee: jag blev bara så full i skratt över din lille killes sätt att pussa katten. Åh, vad jag längtar tills Siri gör så. Nu är ju min lilla väldigt liten fortfarande men 2 år är väl inte ovanligt att man inte pratar så mycket? Min storasyster (född fullgången) pratade inte förrän hon var 3 år och min mamma som också var fullgången pratade inte förrän hon var 2½. Nu pratar de desto mer. Jag babblade på när jag var 1½ så det är så väldigt olika ju men än ska du inte oroa dig.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-06 09:20:40 följande:
    lugna gatan skrev 2009-04-05 23:25:43 följande: Nä, det är verkligen inte så lätt... man vill ju ha det allra bästa för sina barn! Jag går också på kontroller tills han är 1,5 år korr, men den här CMV-studien som han är med i håller på tills han är 1 år korr, så det är nu i slutet på april... Skönt att du har en bra läkare iaf. Själv anser jag att vården varit rätt så virrig, men olika läkare som har olika viljor... skulle vilja se mer kontinuitet i vården och lika behandlingsmetoder, jag tycker inte det ska vara så som det är i Borås, att det är upp till varje behandlande läkare, utan jag tycker att de borde sätta sig ner och dra gemensamma mål och riktlinjer.... bara det här vilken Hb-gräns man har för när man ska ge blod... inte ens det var de överrens om.... på östra var de bättre på det tycker jag....
    Visst borde det finnas gemensamma riktlinjer men just när det gäller vid vilket Hb som man ger blod så kan man inte sätta ett generellt värde. Siri var urdålig och i stort behov av blod (vilket hon också fick) med ett Hb på 115 vilket är en bra bit över det som man anser vara den nivån man ger blod för. Nu vid kontroll efter utskrivning så hade hon 105 och sedan 98 5 dagar senare men var pigg och allert, och behövde då inget blod. 
    Håller med om att det varit virrigt och massa olika läkare men vi har haft iaf två som vi träffar flera gånger men jag tror att vi vårdats av 10 olika läkare på 9 veckor.
  • Frila2

Men vi pratar om samma sak. Jag anser att man inte ska ge blod vid Hb 95 bara för att det är Hb 95. Men som du säger, om man trött och tagen är det självklart, oavsett om Hb är 90 eller 115. I ditt fall hade läkare nr 1 uppenbarligen inte rätt men inte för att han sa att inget blod skulle ges med det Hb utan för att han uppenbarligen inte tittade på barnet.
    Siri hade senaste 95 i Hb men retikulocyterna var bra och hon var inte trött. Alltså ska det inte finnas bestämmelser som säger att man ger blod vid 95. Hos vuxna erbjuder man blod vid Hb under 100 men självklart kan man få även om man har högre Hb och ibland ger man inte om det är under 100. Eftersträvar man riktlinjer som säger att alla ska få blod vid 95 i Hb så går man åt fel håll tror jag. Ja, jag är också sjuksköterska.

• Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-06 14:48:20 följande:
    Ja, då vet du väl precis som jag att ett för lågt Hb är farligt att ha, det är inte alltid det märks på små barn om de mår dåligt, men det kan ändå vara berättigat med en blodtransfusion, annars hade de ju inte behövt testa alls, utan bara gått på allmäntillståndet. Barnet behöver ju sina resurser till annat, det är mkt resurskrävande att bilda blod (å de gör ju inte ens de små barnen), det är ju också så att en blodtransfusion hämmar barnets egen blodbildning, därför bör man vara restriktiva när barnet börjar bilda eget blod, men en lägsta gräns tycker jag att man borde ha, men den bör ju inte vara så hög som 100, som de har på de små barnen i Göteborg.
    Ja, absolut. Men 95 tex räknas inte som ett farligt låg Hb. Jag tror inte att man kan ha en fast gräns för det är olika för olika barn. Vissa barn kan ha 90 i Hb utan problem, vissa klarar inte lägre än 110. Sedan beror det på allmäntillståndet i övrigt. Har barnet ett pågående infektion? Vilken vecka är barnet i nu (och i vilken vecka är barnet född i)?
    Min dotter fick 5 blodtransfusioner under de 9 veckor hon låg på Östra och Mölndal och jag tycker inte att de varit varken för restrektiva eller generösa. Men det är min upplevelse. Jag önskar inte att det blir så att de vill ge blod varje gång ett Hb går ner. Som sagt så är det en av de få delar av vården på neo som jag är nöjd med
  • Frila2

Livsglädjen: Men fyy på dig som inte kunde sänka ditt eget blodvärde *hytter med fingret*

Men det är ju så, man får se till hur barnet mår innan man beslutar om transfusion. Endast ett lågt Hb behöver inte innebära att barnet mår dåligt. Siri hade 95 i Hb senast de kollade och de har inte varit intresserade av att kolla upp det efter det, trots att det skönk från 105 till 95 på mindre än en vecka. Men hon bildade bra med egna blodkroppar och hon mådde bra så då är det ju ok.
    Varför kollade de Edvins värden så länge efteråt?

Cloudberry79: OJ, 190. Det var riktigt högt det. Förstår att de ville sänka det värdet.

• Frila2
    FavvoJonna skrev 2009-04-07 20:08:51 följande:
    Hej! Vi fick vår son i vecka 29+6 så vi passar väl inte riktigt in här.Jag håller på o skriver om vår tid på neonatal avdelningen o jag har helt glömt bort vad som visas på den här lilla skärmen som de är uppkopplade till.. Det är puls, syresättning och och och..??Vore JÄTTEsnällt med lite hjälp.. ;)
    När de har navelkatetrar så mäter man puls, blodtryck, saturation (syresättning) och andningsfrekvens (sk resp). När navelkatetrarna tas bort mäter man bara puls, saturation och resp. När vår dotter var lite större fick hon istället en massimo som mäter saturationen men även visar pulsen.
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-04-08 08:08:08 följande:
    Hade blodtrycket på övervakningen även utan navelkateter:( En nål enbart för det. Kändes som en stor vinst när dom tillslut valde att sluta övervaka det. Vi har också massimon nu, har dock ett helvete med att få den att sitta bra på foten "Låg IQ-frekvens" larmar den allt för ofta om. Du har inga hemliga tips? ;)
    Ja, ok. Här sa de att om det inte var något speciellt så mätte man inte blodtrycket efter man dragit katetrarna. man kollade hennes tryck ett dygn men då hade man en liten machett runt armen som man gör på vuxna. Fast väääldigt liten Borde tagit en bild på den egentligen. 
    Åh, den förbannade massimon. Det larmade jämt, även om det inte var något. Vi hade mätaren på handleden under några timmar för att se om det var någon skillnad. Men foten är ju bäst men barnen måste vara helt stilla för att den ska mäta som bäst. Har ni provat att ha et lite extra långt band runt, den som håller fast själva poxen. Den larmade så ofta att vi bara tittade upp och stängde av ljudet till slut med kommentaren "eh, den stämmer inte ändå"    
  • Frila2
    Myran09 skrev 2009-04-08 10:14:54 följande:
    Haha, läste precis ditt inlägg och samtidigt började massimon tjuta. Tut tut tut tut. :) Lilltjejen ligger i babygymet och sprattlar med armar och ben och den tjuter heeela tiden...suck. Nåja, efter dagens återbesök på neomottagn hoppas vi att vi får byta ut den mot ett apnélarm.Är ny här i tråden. Har en liten prinsessa född i v 23+3, om några dagar blir hon 6 månader (okorr).
    Grattis till tjejen!! Är man så stor så man spratlar hela tiden så kan man ju nästan vara utan massimon helt Man blir bara störd av den eftersom den knappast larmar rätt. Hoppas verkligen att hon slipper syrgasen på natten nu och att ni får en apnédosa istället. Det är en sådan befrielse när man blir av med allt som tjuter.
  • Frila2
    Grüth skrev 2009-04-09 12:03:28 följande:
    hej!vår son har vattenskalle fick shunt inoperarad för 1½ år sen nu.De va som på neo huvudet ökat fort blev ul visade att neo utvecklat vattenskalle!Neo blev lite påverkad kräktes med tröttare osv,tänkte höra om erat barn mår dåligt eller beter sig annolunda som att de är slött kräks mer gnälligt. Jag tycker inte 51 låter så mycket. jag kan ju ingen läkare eller så men jag tycker de är tveksamt att de är vattenskalle. Oroa dig inte jag vet att de är lättare sagt än gjort..
    Åh, vilken fin kille du har. Såg bilden på din avatar och tänkte att det kan ju inte vara en prematur kille, var tvungen att gå in och snoka bland dina bilder.  Ni har verkligen råkat ut för mycket med denna lilla. Skönt att det går framåt.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13