• Frila2

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Riskiflickan skrev 2009-04-17 22:01:25 följande:
    Verkligen trist att ni fick en sådan upplevelse. Jag var också missnöjd med vården, speciellt i Borås, men infon var inte problemet, förutom läkarnas problem att fatta beslut över redan tagna beslut då. För oss var problemet att jag upplevde att olika arbetspass hade olika kompetens, vilket gjorde det hela lite oroligt för oss som föräldrar. I Borås fick vi bo på sjukhuset, efter ett par veckor fick vi ett eget rum, men innan dess fick min man sova i ett övernattningsrum nere på IVA medan jag sov på avdelningen. På östra har de ju inte ens den möjligheten om det inte är något särskilt, vi fick bo på Ronald McDonald om vi ville, men vi avböjde, ville få komma hem....Men fy vilken trist upplevelse att inte få en riktig utskrivning och riktig info inför hemgång.... :( vi fick hemsjukvård och sedan utskrivning i slutet på juli (han är född i januari) och iaf den biten flöt smidigt, sen finns det ju mkt man kan fundera på hur de tänkte när de gjorde....
    Det känns ju inte bra allt, när man märker att det är olika kunskap hos personalen. Man måste få vara ny men då ska uppgifterna man har själv anpassas. Vi fick inte bo på sjukhuset alls förrän Siri var 8 veckor. Eftersom vi bor i Göteborg kunde vi inte få plats på Ronald McD. Vi hade 50 minuter enkel väg (ingen bil).
    Ja, jag tappade förtroendet för neovården på Mölndal tyvärr. Vi behövde som tur var ingen hemsjukvård men det gjorde ju ockås att vi åkte hem helt utan information och var helt ensamma.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-04-17 22:34:27 följande:
    Spicy Women skrev 2009-04-17 15:06:27 följande: Vi gör ögonundersökningen en gång i veckan och har gjort länge. Han blir alltid trött flåsig och hängig. Men mest på grund av att han protesterar rejält och bråkar in i det sista. svullen som en köttbulle i ögonen blir han också. Men, det beror också på vilken ögondoktor och hur han undersöker. En använder en pinne och petar omkring vilket gör min grabb helt förstörd. En annan doktor tittade bara med en lupp och då somnade han istället så dom fick väcka honom (ögonen for bakåt)
    Oj, det låter ju fruktansvärt. De har bara kollat Siris ögon med sådant lupp eller det kanske är något annat? Det ser ut som ett förstoringsglas som de håller i olika positioner. De håller upp ögonlocken med handskbeklädda fingrar, inga jäkla instrument in i ögat! Usch. Inte konstigt att han blir arg och sedan trött.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

Myran: Oj, 24 tranfusioner. Jag tyckte fem var mycket, det var mer än de andra barnen fått (alltså barn som låg på neo samtidigt och med föräldrar vi pratade med). Lillan då. Då förstår jag att du vill att de ska kolla Hb:t. Precis som Riskiflickan säger så utgår man mer efter hur barnet mår när de är lite större.

Hur är er ordination på järnet? Siri får Niferex två gånger om dagen men man ändrar dosen efter vikten och nu när hon kommer upp till 4 kg så ska det sättas ut. De har ju inte kollat hennes Hb på nästan två månader så då börjar man ju undra hur de vet att hon inte får för mycket. Men, men, de är ju vana. Men jag gillar inte riktigt att behöva lita på att de kan istället för att få konkreta bevis på saker.

Det verkar som att puls- och saturationsdippar vid lågt Hb är mycket vanligt. Konstigt att ni inte får en prob som passar. Man vet ju precis hur mycket fel mätaren visar om det är det minsta fel på proben.

• Frila2
    Myran09 skrev 2009-04-18 10:58:07 följande:
    Ja 24 transfusioner är mycket. När vi kom till vårt hemsjukhus och hon skulle få blod efter några dagar där ringde personalen på avd till blodcentralen som frågade om hon har fått blod tidigare. De höll på att trilla av stolen när de sa att hon hade fått 23 transfusioner.Vi har ju förstått att allmäntillståndet är det viktiga och hon mår ju bra och vi vill ju inte att de ska behöva sticka henne om det inte är nödvändigt. Det är väl bara den där mammaoron som komemr då och då.Hon får 2 droppar Niferex morgon och kväll, totalt 4 drp per dygn. Alice väger 5340 nu och de har inte pratat om att sätta ut järnet.. Men det kanske är olika?Ja vi är riktigt less på att diskutera proben med dem. Vi har varit hemma i ca 2 månader och vi började prata om det flera veckor innan vi åkte hem när vi började använda saturationsmätaren som vi skulle ha hemma. Vi har såna där engångsprobar som är som en tejp. De sitter jättebra, men de vi har är för barn upp till ca 3 kg och hon hade ju passerat den vikten redan innan vi blev utskrivna. Nu har vi fått låna en från avd, men det är en av de sämre som ger sååå mycket falsklarm. Vi har själv letat på internet och det finns såna där tejpprobar (eller vad man nu ska kalla dem) för större barn och vuxna. Vi har påpekat det, men det händer ändå inget..
    Hehe, det förstår jag. Det svaret var väl inte vad de förväntade sig direkt. Det är klart du är orolig, framförallt med den historian ni har med så mycket transfusioner.  Här utgick de bara från vikten när det bestämde Niferexdosen men det är nog för att Siri legat ok ändå i sitt blodvärde. 2 drp 2 ggr om dagen till 3 kg, då 3 drp 2 ggr om dagen tills 4 kg. Då sätts det ut. 
    Men  tejpprobar måste ju gå att få tag i. Barn med övervakning och syrgas hemma är ju inte ovanligt ändå. Ring och gnäll!!  
  • Frila2
    Myran09 skrev 2009-04-18 19:50:04 följande:
    Ang det här med dop i kyrka, levande ljus och syrgas.. Sköterskorna på sjukhuset skrämde upp oss och sa att vi under inga omständigheter fick tända ljus hemma när vi har med oss syrgas hem. Han som levererade syrgasen hem till oss sa att det absolut inte gör något om vi har tända ljus hemma eller eldar i kaminen. Det är inte så att huset exploderar pga av det. Syrgasen i sig är inte brandfarlig, men om man blåser med den direkt på elden så flammar det ju upp mer precis som när man själv blåser på eld för att få igång den. Jag är ingen expert, men det låter ju logiskt...
    Jag är inte speciellt insatt i detta men jag har en bekants bekant som fick en liten tjej i v 26 som hade med sig syrgas hem men när personalen insåg att de i sitt hus endast kunde använda kaminen för att få upp värmen (inga element hemma alltså) så fick de inte komma hem. De fick istället bo hemma hos släkningar som hade vanliga element och vanlig spis.
  • Frila2

Livsglädjen: Hoppas att du mår ok nu. Jobbigt att bryta ihop men är det inte på något sätt väldigt sunt? Förstår att det måste kännas konstigt att det kommer såpass lång tid efteråt men du kanske är en sådan där stark person som biter ihop istället Då kommer krisreaktionen senare. 

Själv har jag en kass vecka jag med. Har massa bekanta som fått barn precis och jag känner mig så bitter över att de får fina fullgångna barn, får åka hem från sjukhuset när de vill och att allt är frid och fröjd, bebisarna utvecklas, ger svarsleenden hit och dit. Jag känner mig snuvad på min skära, prefekta 3,5 kg-bebis som "alla andra" får. Vissa av de bekanta har fått akuta snitt och en liten hade navelsträngen runt halsen och fick ligga i kuvös med syrgas i 3 timmar. Det var säkert jättetraumatiskt för föräldrarna och jobbigt för de som inte fick träffa sina små under de timmr de var på uppvaket efter snitten men jag känner inte någon sympati alls. De klagar när det gäller 3-4 timmar. Återkom när det gäller dagar liksom. Samtidigt vet jag att jämfört med många här så har vi haft väldigt tur och fick åka hem efter bara 9 veckor. Eh, det är inte deras fel men jag känner just nu bara hur orättvist det är.

• Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-21 22:32:01 följande:
    Känner tyvärr igen mig i detta, har också flera vänner som precis fått fullgångna barn utan problem... kan inte känna nån sympati i deras "små problem" som uppkommit, tyvärr...
    Skönt att jag inte är ensam. Jag blir verkligen irriterad över att de inte fattar hur bra de har det. Sedan stör det mig att de inte ens tänker på att jag finns där när de sitter och totalgnäller om att pappa och bebis inte fick vara med mamma på uppvaket när min sambo satt ensam på mitt BB-rum, jag låg sjuk på ivas uppvak och Siri låg på neos iva och de satte katertar, undersökte hjärnan, lade henne i resp mm. Där satt han ensam och fick inte komma och hälsa på mig på uppvaket. Hur traumatiskt är inte det för en mycket sjukhusrädd person? Men ändå handlar det bara om att deras män faktiskt får en chans att lära känna denna lilla nya person först. Är det så farligt?
  • Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-21 23:26:43 följande:
    Nej, självklart inte.... verkligen traumatiskt och en helt overklig situation.fick inte din sambo vara med uppe på neo med bebisen? Det fick min man... en liten stund iaf, sen fick han sitta på mitt rum på spec.förlossningen å jag på ivas uppvak. Som tur var så var min mamma där å höll honom sällskap så han hade nån att prata med. Det mest traumatiska för min man förutom själva den tidiga födelsen, var när vi fördes över till BB några timmar efter att jag kommit tillbaka från iva (trots att jag skulle legat på iva i minst två dagar med HELLP å eclampsi såklart) och jag började krampa å han fick springa ut i korridoren å ropa på hjälp, för på BB är det ju ingen som kollar en sjuk mamma inte, nej, där fokuseras på det friska... det var väldigt traumatiskt, men efter det blev det magnesiumdropp och privatsköterska tills faran var över... helt klart anmälan på detta, då de fattade ett mkt dåligt beslut som kunde kostat mig mitt liv.
    Oj, idioti! Detta med att alla är så friska och man bara ser till de friska på BB. Det finns en anledning till att man blir inlagd innan födseln och är kvar längre efter. Mammor kan vara sjuka. Bra att anmälan gjordes och skönt att det gick bra iaf.

Maken fick vara med uppe på neo men direkt när S var flyttad dit skulle de sätta alla katetrar mm och då bad de honom gå ut. Han hade iof inte vågat se för han var så skräckslagen. När han fick se S första gången så vågade han inte ta på henne utan sa att han skulle röra henne när hon vägde iaf 2 kg (hon vägde 930 g) Efter 4 timmar hade han både tagit på henne och sondmatat. Han hade behövt så mycket mer stöd och allt gick så fort så min mamma hade inte möjlighet att komma upp. Vi fick snittbesked 13:40, 14:00 var jag på operation och 14:41 är hon ute.
    Casiopeja skrev 2009-04-22 08:20:19 följande:
    Det fungerar ungefär likadant tror jag men de första timmarna gör man ju så mycket med barnet och de ber de föräldrrarna gå ut. Sedan satt maken på en stol bredvid kuvösen. Här i Gbg finns ingen möjlighet att ligga på en säng utan man sitter på en kontorsstol bredvid kuvösen. När man tar ut bebisen sitter man i en fåtölj.

Sedan ska jag ärligt säga att jag är mycket missnöjd med BB. jag bad om hjälp att få åka upp till Siri (dag 2) men de skulle äta julfika så de hade inte tid. Ingen informerade mig om att jag kunde åka i säng upp till henne första dagen och jag orkade inte komma upp i rullstol bara 5 timmar efter snittet så jag missade det första dygnet.
  • Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-22 10:04:22 följande:
    Ja, det är dåligt på BB!! Som tur var så hann jag bara vara på BB en halvtimme, annars låg jag på spec.förlossningen å där fanns det iaf personal. Ingen hade tid att hjälpa mig till neo, utan det var min man som fick köra upp mig, han bodde med mig hela tiden, å slapp betala för det! Han gjorde ju mkt av personalens jobb.Inte tid pga julfika?? Vilken idiotisk förklaring av dem, snacka om att inte vara professionella och se till patientens bästa. De kan inte fatta traumat i att få barn för tidigt!!Trist att du missade första dygnet, ibland är det verkligen dåligt med infon!!!, de på ivas uppvak frågade mig om jag ville komma upp i säng och sa att man kunde det, därför tjatade jag till mig det av personalen som kom å hämtade mig sen.Min mamma hade varit hos mig på sjukhuset på kvällen, å åkte tillsammans med min man vid typ halv tolv, vid ett fick jag snittbesked, fick vänta lite så personal som kunde ta prover i neobrainstudien kunde komma dit, min man å min mamma skyndade sig tillbaka, det tog lite tid för de fick sticka 7 ggr för att få in spinalen pga vätska i kroppen och 02.26 är han ute...
    Bra när det finns personal men hur kunniga är de egentligen? Min man bodde också hos mig men eftersom vi har djur fick han åka hem en sväng varje dagoch kika till dem. Skönt att ni slapp betala när han gjorde så mycket. Ja, den förklaringen kändes så puckad. Vad är viktigast, en nybliven mamma till en liten prematurfödd bebis eller julfika? Vad bra att du fick veta att man kunde komma upp i säng.
    Härligt att de hann tillbaka, men sju försök? Jag måste haft jättetur för hon satte spinalen på ett försök och jag hade gått upp 16 kg på 8 dagar och såg ut som en ballong.
  • Frila2

Livsglädjen: när jag läser din presentation så blir jag helt chockad över hur myckt flyttar ni varit med om. Helt oacceptabelt. Lite kul är att Siri föddes 14:41, vägde 930 g och hade 8, 9, 10 i apgar Men sedan har ni haft det bra mycket tuffare inser jag, men fler komplikationer och längre sjukhusvistelse. Undrar hur mycket som hade kunnat undvikas om man inte hade behövt utsätta honom för stressen av att flytta? Och hur hade ni mått och ni sluppit all den stress och oro som det innebar. Och vilket förtroende för vården, när det inte finns respplats där, flytta dit, där fanns det ingen plats för mamma, upps. I resp igen, ingen ledig denna gången heller... Så oproffsigt. Skönt att du mår bättre nu iaf.

På BB så fick jag inga grattis av ny personal. Ingen frukostbricka. De visste inte vilket kön mitt barn hade, hur hon mådde, de frågade inte hur jag mådde som fått en liten minibebis. Jag fick själv fråga om pumpning för de hade "glömt" att jag behövde komma igång med det efter några dagar. De kunde inte hjälpa mig upp till neo pga julfika så jag fick gå upp (tog en evighet, nysnittad och med elefantben). När jag var på neo ringde de och krävde att jag skulle komma ner inför läkarsamtal. Ssk på neo vägrade och sa att hon är hos sitt barn, hon behöver vara här. Hon kommer ner sedan.

• Frila2
    Livsglädjen skrev 2009-04-22 10:57:58 följande:
    Visst har vi haft tur som haft neopersonal som sett oss föräldrar också?! (när inte BB-personalen gjort det).Fast jag fick en jättefin bricka (t.o.m. med blommor) av "mattantanten" på medicin-BB i Huddinge. Hon var en otrolig "tant" i kanske 55-årsåldern som ibland brukade komma tidigare till jobbet bara för att baka hemgjort matbröd till de nyförlösta mammorna (det var en banmorska som berättade det). Mattanten kom och frågade vad jag gillade för något, och man fick välja på 2 eller 3 sorters mat till lunch och middag. Det var hon som skötte det.
    Oj, vilken lyx. Härligt. Synd att det inte finns på fler ställen. Här på BB kände jag mig inte som en riktig föräldrar eftersom det itne fanns något barn på mitt rum. Tur att neopersonalen fanns. Speciellt en undersköterska som verkligen tog hand om min man. När vi skulle byta sjukhus efter 5 veckor kom hon och frågade efter maken som då åkt i förväg och bad mig hälsa specifikt till honom om att han verkligen utvecklats och att hon var så stolt över honom. Han var verkligen livrädd hela tiden på neo.
  • Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-22 18:34:10 följande:
    Ja, jag såg också ut som en ballong, före och efterkorten är ju helt sanslösa, man tror inte det är sant. De fick lägga bedövning till sist för det gjorde rätt så ont...Skönt att åtminstone bedövningen blev snabb å smidig för dig, jag ville helst bli sövd minns jag, eftersom jag mådde så dåligt, men efteråt fick jag veta att det inte skulle gått att intubera pga all vätska, tur att de inte sa det då...Hur snabbt tappade du din vätska efteråt?
    Oj, det var ju verkligen tur att de inte sa det innan. Det vill man inte veta. Usch. Jag inser först nu att jag hade tur som fick pinalen så snabbt, vet flera där det inte gått och en kompis föddes för några dagar sedan och blev sövd då spinalen inte verkade. 

Ja, före och efterkorten är helt galna. Jag tappade halva ansiktet efter bara någon vecka. Jag har för mig att all vätska (eller iaf vikten av den) var borta på 12-14 dagar någonting. Jag gick dessutom upp 3 kg dagen efter förlossningen mot vad det var på morgonen precis innan snittet. Då tappade jag ändå 1 kg unge, moderkaka + fostervatten samt 2-3 liter ascites och ändå gick jag upp 3 kg. Måste ju att gått upp 6 kg i vätska på en dag där. Min ben var så svullna att jag inte kunde stå med raka ben två dagar efter snittet. Hur gick det för dig med all vätska?
    Men vi vet iaf hur det är att känna sig som en michelingubbe
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13