• Frila2

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Jobb: Är ni på Östra nu? I vilket rum? Vi flyttades till Mölndal för två veckor sedan precis. Vi började på röda rummet och flyttades till blå veckan innan vi flyttades till Mölndal. Jag har hört att det är överfullt på Östra för vi får massa små barn till Mölndal.

Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-02-09 18:23:41 följande:
    Jo, vi är på Östra nu. Vi är i gröna rummet, men borde egentligen vara i röda rummet men där är det fullt just nu. Vi blir förmodligen flyttade så fort det finns en ledig plats.Jaha, så det är många som hamnar på Mölndal?Hur länge var ni på Östra och hur länge har ni varit på Mölndal?Finns det familjerum på Mölndal?
    Jaha ok. Du måste hälsa till föräldrarna till lilla pojken M och föräldrarna till lilla pojken A som jag tror ligger kvar på det rummet. M ska till NÄL när han är mer stabil och A ska till Borås, vet inte om de är kvar eller hur det har gått. Hälsa från mamman till Siri om du ser dem.

Vi var på Östra i fem veckor och har varit på Mölndal i precis två veckor nu. Det har varit överfullt på Mölndal pga det hårda trycket på Östra. De tar emot mindre och mindre barn som fortfarande ligger i kuvös mm. Barnen är väl inte riktigt i skick för Mölndal men det finns inget val tyvärr.

Det finns familjerum. Jag tror att det är tre enkelrum och två dubbelrum samt ett rum som är mer som besöksrum och som man har när man inte fått ett eget rum utan provar att vara själv på rum några timmar eller får besök. Här får varken mor- eller farföräldrar komma in på salarna. Vi har inte fått ett rum än, dels för att Siri inte är tillräckligt stabil och dels för att det är ont om rum. Vi kommer få ha Siri på rum några timmar nu i veckan, men det finns som sagt inga rum än. Man är garanterad ett enkelrum så att pappan kan sova över tre nätter innan man åker hem. Annars finns inga "regler".

Hur går det för er?
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-02-09 22:48:41 följande:
    Barnen du pratar om har flyttat. Det är bara nya barn på salen nu så vår kille är den som varit där längst. Han är dock bara 9 dygn men det är "stor omsättning" på barnen. Personalen, gud vad underbara de är! Samma sak på spec-bb & spec-förloss. Verkligen helt rätt människor på rätt plats.

Åh, vad härligt att de fått flytta till sina hemsjukhus nu! Det innebär ju att de anses vara lite mer stabila.
    Oj, det var riktigt stor omsättning på barn. Lite synd när det blir så eftersom man inte lär känna några föräldrar. Håller helt med dig, personalen på 316 är underbar! Vissa av dem glömmer man inte.

Underbart att din son inte behövt respirator eller speciellt mycket syrgas. Det är nog lite ovanligt. Bakslag kommer alltid, men större eller mindre. Hoppas att ni helt slipper det eller iaf att det blir ett litet bakslag som han snabbt är förbi.

• Frila2
    Signa tur skrev 2009-02-11 06:41:57 följande:
    Igår kväll tyckte jag min gosse kall i sin kuvös när jag skötte honom. Tempade honom utav den anledningen och då hade en en temp på 34.2 och han hade inte ens varit ute på bröstet!!Tempen hade tydligen inte tydligen inte kollats på ca 9 timmar så frågan är hur länge han legat och varit så kall. Hade ju inte själv känt på huden innan.Ger detta några men, förutan att han måste vara otroligt kall och frysit?Blir ju så orolig.
    Oj, det är ju så dåligt av personalen att inte ha koll. Vi fick tydliga instruktioner om att tempa vid varje blöjbyte i början så då förväntar man ju sig att personalen gör likadant.
  • Frila2

Jobb: förstår att du har dåligt samvete men försök att inte tänka så. Hade ni vetat att din sambo skulle bli illamående och kräkas hade ni inte åkt dit innan. Hade du vetat att din son, trots kräkningar, skulle må ok och ha bra värden så skulle du inte åkt från hästshowen. Hade du vetat att din sambo skulle bli sjuk hade du kunnat undvika honom innan. Men det är omöjligt. Du kunde omöjligt veta allt detta. Ingen kunde det. Din son kommer fixa det även om han blir sjuk, det finns inga andra alternativ. Så måste du tänka. 

När Siri var bara någon vecka lyckades vi smitta henne med en förkylning, trots att vi endast var lite täppta i näsan och varken hade feber eller ont i halsen. Vi kunde inte veta att det skulle bli så och man skadar bara sig själv genom att anklaga sig för massor. 
    Din son mår bra nu, inga tecken på infektion. Jättebra. Ok, du var inte där hos honom idg men han har inte varit ensam. De har tagit i honom, hållt hans hand när de matat, bytt hans blöja. Han har inte varit ensam och ni har fler dagar när du gör allt det och mycket mer.

Sedan tycker jag att personalen på avdelningen borde tänka på hur de formulerar sig ibland. Jag kommer så småningom kontakta avdelningsföreståndaren på båda avdelningarna ang. viss personal, deras uttalande och brist på både kunskap och empati. Jag tycker att läkarna på avdelningarna är jättebra men vissa av sjuksköterskorna borde byta yrke.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:12:52 följande:
    Det är inte roligt med magsjuka under sjukhustiden. Min sambo blev magsjuk när vi låg på förlossningen och Clara var 4 dagar. Vi blev separerade och fick inte träffas på 1 vecka. Desutom fick vi fira jul var för sig på ett sjukhus 40 mil hem, när han väl blev frisk så hann vi ses i 3 timmar innan jag blev sjuk. Tänk på att handspriten inte räcker utan att man ska tvätta händerna ofta oxå. Hoppas att ni blir av med magsjukan fort!
    Nej vad fruktansvärt. Det kan inte vara mer fel. Jul, ensam utan sambon, så långt hemifrån och så oron över lilla tjejen på det. Just när det gäller magsjuka ska man alltid tvätta händerna innan man spritar. Men det vet ni ju nu
    Hur går det med lilla C?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

Östersundstjejen: läste precis på din pres att ni fått åka hem till hemsjukhuset! Och ett stort GRATTIS till 1kg!

• Frila2
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:23:29 följande:
    Frila2: Det går bra med lilla Clara, hon har blivit riktigt stor nu, men vi tycker att det är jätte jobbigt att byta sjukhus. Men det är ett steg närmare hem, hoppas att hon växer på sig snabbt så vi får komma hem snart. Är ni på väg hem snart?
    Förstår att det är jobbigt att byta sjukhus. Allt man är van vid, rutiner, personal, utrymmen, allt ändras. Sedan är det ju så att det faktum att rutinerna inte är samma så tycker man väl lätt att det nya gör fel eftersom man är så väldigt van vid hur man brukar göra. Vi bytte sjukhus för 4 veckor sedan och då bytte vi alltså i princip bara avdelning eftersom Östra och Mölndal båda tillhör samma universitetssjukhus och är "samma" egenligen. Men oj vilken skillnad det var. Kan inte ens tänka på vilken skillnad det då är när man byter sjukhus "riktigt".

Ja tycker det låter helt fantastiskt hur bra det verkar gå. Ligger hon kvar i cpap eller ska hon "bara" växa till sig? Hur funkar det med mat och sådär? Kommer hon kunna äta själv sedan?
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-03-02 09:26:49 följande:
    Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!
    Åh, vad härligt att det vänder nu. Redan 1 kg. Fick han flaggan? Är han redan flyttad till annan sal? Det gick undan. Blå?
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-03-02 19:59:32 följande:
    Ja, det känns skönt när vindarna vänder åt rätt håll!Han har inte fått någon flagga. Men han kan ha fått den tidigare för jag har inte varit där på några dagar. Dottern fick också magsjuka och karln fick hålla sig hemifrån för att inte få magsjukan igen så jag har varit ensam hemma med magsjukt barn och inte kunnat träffa lillprinsen..Hur som.. Han har hamnat i blå rummet nu, ja.Visste att dagen skulle komma men inte så här fort.Idag har det plingat från honom för att legat lite högt på syresättningen och lägre kunde han inte ligga för han hade ingen syrgas...
    Men han är ju otrolig! Ingen syrgas! Siri var inte utan syrgas förrän hon var i v 35 tror jag. Vart skaet här sluta

Igår var Siri på sin fjärde ögonkontroll, allt ser fortfarande bra ut. Ska göra en avslutande kontroll om två veckor. Imorgon är det dags för det sista ultraljudet av hjärnan. Det har sett bra ut de andra gångerna så jag hoppas att det gör det nu med.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13