• Frila2

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

bluebride skrev 2009-01-27 14:18:18 följande:
    snart väger min lilla tös 1 kg
    Åh, vad roligt. Det är ju ett stort steg hon snart når.
    Written Fiction skrev 2009-01-27 22:10:54 följande:
    Styrkekramar till dig Tessita!Ville bara titta in och säga att min lille Vincent vägde kilot idag! 1002 gram. Jag är överlycklig!
    Grattis! Det är så härligt att komma över 1 kg!
    Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Frila2
    Tessita skrev 2009-01-27 20:22:40 följande:
    Hej alla. Jag är så otroligt ledsen idag. Vi har pratat med läkarna och de är mkt oroliga eftersom det ej har bildats några blodkärl i näthinnan på vår lilla dotter. De har aldrig sett ngt liknande och står handfallna. De vet inte vad de ska göra!!!!Vi har varit inställda på att hon skulle få ROP eftersom hon är så extremt för tidigt född men det här är ju ngt helt annat. Jag har börjat söka på internet efter svar på alla mina tusen miljoner frågor men har hittills inte hittat någon info. Någon som har hört talas om ngt liknande??? Hon är i v 33 nu så det borde ju ha bildats blodkärl i ögat. Har bett läkarna att söka efter liknande fall utomlands vilket de ska göra.
    Oj, men vad jobbigt. Har de några teorier om det? ROP vet man ju hur man ska hantera men detta är ju någonting helt annat. Hoppas att de hittar någon information från andra fall nu så ni kan få svar.
  • Frila2

Written Fiction: Åh, nej vad jobbigt. Vilket bakslag. Måste kännas förjävligt rent ut sagt eftersom det verkar ha gått så bra med att tom vara utan CPAP. Vilken omställning.

Skönt att han är stabil och lugn och att saturationen gick upp så bra med hjälp av respiratorn. Hoppas att antibiotikan fungerar även om de inte hittat infektionen.

Håller mina tummar för er!!

• Frila2

Written Fiction: härligt att de har kunnat ta bort respiratorn redan och 30 - 40 % syrgas är ju inte så mycket ändå. Men det måste vara väldigt jobbigt att se dipparna och ha detta i bakhuvudet. Psykolog är nog inte dumt, kanske borde man fundera på det själv också.

• Frila2
    Written Fiction skrev 2009-01-30 21:44:22 följande:
    följdfråga.. allt kaos påverkar min mjölkmängd. Innan fick jag ut 100 till 130 ml per pumpning nu får jag ut 80 ml och neråt 70 hur f*n får jag igång det igen? livrädd att det ska sina!pumpar var tredje timme, dock ej nattpumpning. (om jag inte är vaken dvs) blir ca 5 till 6 gånger per dygn.
    Jag kan inte ge dig några råd mer än att fortsätta kämpa. Jag fick ut ca 100 ml per dygn, hur mycket jag än pumpade och hur jag än gjorde. Det blev aldrig mer.
    Det låter som att du gör precis det som de rekommenderar.
  • Frila2
    Spicy Women skrev 2009-02-02 13:47:02 följande:
    Hej alla!I lördags. Klockan 02.33 födde jag en son i v 28+3. Så man är rätt chockad och så, men man börjar smälta att man inte längre är gravid.
    Stort grattis till sonen!!  
    Jag fick en liten flicka i v 28+4 nu i slutet av december. Hon var liten vid födseln, på gränsen till tillväxthämmad. 37 cm lång och 930 g. Hur mycket väger din son? Hur går det för er?  
    Vi är kvar på sjukhus och kommer vara det ett tag till. Lillan blev faktiskt 6 veckor gammal idag.
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-02-03 20:21:53 följande:
    Träffade psykologen idag. Jag är förvånad hur mycket hon visste genom bara att titta på mig. Jag gillar henne redan.Fick iaf rådet att på grund av mina extrema sömnproblem ska jag vända på det... Sova på dagen istället. Funderar på att prova till helgen och se om jag faktiskt lyckas sova ordentligt då. Fick i hemläxa iaf att försöka ta hand om mig själv nu, och inte alla runt omkring mig. Jag är tydligen på gränsen till utmattad helt, vilket jag själv faktiskt missat.Men vem tänker på sig själv i dessa lägen? ;)
    Vad bra att du träffat henne och att du tycker att det funkar bra. Du ska ju absolut inte bli utmattad och utbränd. Jätteviktigt att du tänker på dig själv och känner efter. Prova att sova på dagen kanske inte är helt dumt. Hoppas att det fungerar.
  • Frila2

Måste säga att det är konstigt att så många har fått skavsår av CPAPen. Här har alla barn med CPAP en CPAP-näsa på sig. Det är en vanlig tegaderm eller liknande som är utformad som en oval med hål för näsborrarna. Siri har aldrig haft skav av sin CPAP även om näsan helt klart var ordentligt hoptryckt. Hon hade klossen första veckan eftersom hon hade så liten näsa men så fort den med piggarna funkade så hade hon den, den satt mycket bättre.

Här är det lite tugnt nu. S bråkar med oss och fortsätter med sina dippar men har nu börjat med väldigt konstiga dippar där hon ligger fint på 92-95 % och sedan bara plötsligt sjunker till 45-50 % för att sedan på kanske 5 sekunder vara uppe på 92 % igen. Men så fort hon kommer upp så sjunker det igen och så håller hon på så. De provar att höja syrgasen och efter en stund så slutar hon dippa och ligger istället på 100 % så de får sänka syrgasen igen. Sedan ligger hon runt 98-100 % (som hon inte ska göra) trots att de sänker i kanske 10-15 minuter innan hon börjar med sina dippar igen. Helt galet och ingen vet varför hon gör så. De proade att byta poxens ställe till handleden och vi provade att ha en pox på handleden och en på foten för att se om det skiljer sig. Men det var inte så stor skillnad. Hon fick lite blod igår men infektionsproverna är negativa. Som lägst var hon på 33 % . Då blev jag riktigt rädd. Sambon bröt ihop totalt och bara grät, men de är lite bättre nu. Jag ska åka dit alldeles strax men sambon orkar inte idag. Försöker få honom att prata med en psykolog eller så men han vill inte. Har ni andra tyckt att det varit bra med psykologsamtal?  

• Frila2

Tack för att ni förstår! Ingen annan gör ju det. Igår fick Siri lite blod och idag var det en helt annan unge som låg där i plastbaljan. När jag kom hade hon ingen syrgas alls så de tog bort både syrgasgrimma och bubblan hon har på natten. Hon har klarat sig utan syrgas hela dagen, men undantag för kanske 6-8 gånger då vi fått putta till lite extra och flusha lite. Hon fortsätter gå ner jättedjupt i saturation men stiger lika fort igen och så håller det på så men hon har varit mycket piggare idag och bara blivit dålig i färgen en gång och det var när hon åt på flaska. Hon blir så väldigt ivrig och bara dricker och dricker och andas liksom inte alls och då blir hon lite grå och går ner till 40 någonting men hämtar upp det riktigt snabbt.
    Nu när vi skulle åka så låg hon lite lägre i syresättningen så hon kanske behöver ha bubblan en sväng. När vi kom frågade de om vi ville ha ett rum och få vara ensam några timmar. Jag åkte själv idag och med tanke på igår så fegade jag ur Men imorgon kanske om hon sköter sig.

• Frila2
    Jobb: missade det igår men ett stort GRATTIS till sonen.

hagl: beklagar verkligen sorgen och förlusten av dottern. Hur mycket vägde hon och hur mycket tillväxthämmad var hon? Har allt gått bra hittills denna graviditet? Antar att du får medicinering mot proppar. Håller mina tummar för att liten i magen stannar så länge som bara möjligt.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13