• Frila2

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Signa tur skrev 2009-03-03 11:14:10 följande:
    Hur länge håller de på de där ögon och hjärnundersökningar?Skönt att det gått bra hitills för er, då blir det säkert inga hinder på vägen när ni kommit så långt.Ja, jag kände mig inte riktigt nöjd igår att vara i det nya rummet. Allt var mycket lugnare där men det var inte samma personal, till en början. Personalen cirkulerar runt mellan salarna på östra så på e.m passaet kom det personal jag kände och då kändes det tryggare. Är väl orolig över att de inte ska kunna lika mycket om så små barn som mitt när det ligger betydligt större barn på salen.. Fast, det har säkert legat små barn där förr.
    Om ögonkontrollerna är bra så gör man sista undersökningen när barnet är förbi 40+0, Siri ska på sista kontrollen 5 dagar efter BF. Ultraljudet på hjärnan gör man direkt vid födseln, efter en månad och sedan vid ungefär fullgången tid.
    Jag vet precis hur du menar, man är vad vid lugn och ro, tyst på rummet och att personalen har stenkoll på skärmarna när det plingar. Sedan flyttas man till ett annat rum där det finns större barn som skriker, mammor till barn födda i v 32 och över som inte förstår varför vi är noga med ljudnivå och hygien. Men det blir bättre. Personalen är på alla rummen, men i olika perioder så alla kan hantera de små, små barnen. Men det är aldrig kul när man träffar nytt folk varje dag. Jag vet ett barn som flyttades till blå redan i vecka 26 men det berodde på att hon var rätt stabil och Siri och två barn till föddes och hamnade på röd sal och då fick de inte plats.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    bluebride skrev 2009-03-03 22:16:43 följande:
    Hej, vet inte om ni minns mig, jag har synts till så pass lite. Men min lilla Aurora är prematurbarn, föddes i vecka 28, 60% tillväxthämnad. 522g och 29cm vid födsel. Igår 1878g och 39,5cm. Är tyvärr hemma pga förkylning och jag saknar min lilla flicka, jag hoppas jag blir frisk snart så jag kan åka tillbaka till henne.
    Oj, vad stor hon har blivit. Härligt att höra att det går framåt. Hur är det med henne? Syrgas mm? Hur mycket påverkar tillväxthämningen henne? Siri är ju också född i v 28 och är precis på gränsen att räknas som tillväxthämmad, runt 21-22 % tror jag, väger 2100 g (930g vid födseln). Undrar lite hur hennes utveckling och vårdtiden hade varit om hon vägt det mer normala runt 1300 g när hon föddes.
    Så jobbigt att du blivit förkyld. Hoppas att det ger med sig snart så du kan vara där igen.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    bluebride skrev 2009-03-03 23:12:41 följande:
    Ja, hon växer så det knakar. Det är bra med henne, hon har grimma med syrgas, men hon har den ibland avstängd, nu är vi mer mobila, tack vare att jag har en syrgastub så hon kvar vara med mig på rummet.Ja, den här förkylningen är inte kul och jag kan inte använda dem medicin jag vill. Blev arg nu, försökte pumpa, men nu vill det knappt komma något, blev väl knappa 30ml nu, jag borde ha pumpat ut minst 20ml till, vet inte om förkylningen spelar in.
    Men vad härligt. Vilken frihetskänsla det är när man kan har sitt barn hos sig på rummet. Har de inte syrgasuttag i väggarna? Det har de på två av familjerummen på Mölndal. Kul att ni kan stänga av syrgasen ibland också, snart är hon säkert utan.
    Jag är riktigt imponerad över att du fortfarande fixar att pumpa. Jag pumpade tills Siri var 5 veckor men det kom nästan ingenting, hur jag än gjorde så nu får Siri Nan1 istället. Det fungerar det med. Men jag hade velat amma egentligen. Förkylningen påverkar ju allmäntillståndet och känner man sig sjuk och ruggig så får man säkert inte ut lika mycket.
  • Frila2
    bluebride skrev 2009-03-03 23:32:27 följande:
    Ja, det är det verkligen. Det finns endast på en sängplats och den har en annan mamma, hennes son har en tub i halsen som han andas igenom. Jo, det har gått bra att pumpa, men ikväll var det skvatt omöjligt, får hoppas det har lättat till imorrn, ska få i mig en massa vatten och hoppas det hjälper. Kanske täppt i mjölkkanalerna, tyvärr har jag inte nässprayen som ska hjälpa hemma, utan den är kvar på sjukhuset. Aurora får väl prenanyl tror jag det heter, det blir väl att hon få gå på babysemp istället
    Ok, man tycker ju att de ska kunna ha fler rum med syrgas.
    Konstigt hur olika det är. Jag frågade gång på gång om någon medicin för att hjälpa mig med mjölken. Men det fanns inte fick jag veta. Siri fick också prenanyl men som ett steg mot bara ersättning med Nan1. Hon har fått bröstmjölk från banken sedan dag 1.
  • Frila2

Har en liten fråga. Siri är nu 11 veckor och BF idag. Väger 2500g. Problemet är att sambon ska börja jobba på lördag och nu har en av de boende han tar hand om fått magsjuka. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Jätterädd för att han ska bli smittad och sedan smitta Siri. Samtidigt kan han ju inte vara hemma från jobbet för att någon annan är sjuk. Vet inte alls hur vi ska göra nu.
    Hur skulle ni andra gjort i det läget. Sambon är alltså habiliteringspedagog och tar ju hand om de som bor på boendet.

• Frila2
    Written Fiction skrev 2009-03-16 11:31:05 följande:
    Ja jösses.. storlek 40 är för stort ;)i eftermiddag är det dags! pirrigt!
    Åh, vad roligt! Lycka till nu. KLart du är nervös men det kommer gå så bra. Du kan ALLTID ringa på personalen.
  • Frila2

Ja, stl 40 är superstort i början. Dessutom gör vissa företag stl 40 extra stora för att de ska räcka lite längre. Så korkat. Om jag vill ha storlek 40 så vill jag inte ha kläderna extra stora utan jag vill ha storlek 40. Lundemyr och PoP är två som gör stl 40 superstora. Jag har köpt stl 38 och 44 på Me and My www.meandmy.se och de är verkligen perfekta storlekar. Inget extra stort utan de är inte bara längdmässigt lagom utan även på bredden. Inte det här extra breda heller eller jättelång ärmar som vissa har. Siri har nu stl 44 och Åhléns 46/48 och de sitter riktigt bra och fortfarande är PoP och Lundemyrs stl 40 för stora! KÖP INTE!

• Frila2
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-03-16 15:17:17 följande:
    Lilla Clara har redan vuxit ur två stolekar, när vi började ha 32 så var de jätte stor på henne. Nu har hon även vuxit ur 38, hon är riktigt stor nu lilltjejen. Nu har vi 44 på henne men tyvärr så badar hon i dem. Men snart är väl de oxå försmå. På Clara är det på kläderna som man ser att hon har vuxit!
    Men gud vad häftigt! Jag tyckte verkligen att Siri var liten och hon började med storlek 38 som satt rätt bra direkt. 32, fattar knappt att det finns.
    Men det är riktigt roligt att höra att hon har stl 44 nu, även om jag förstår att de är stora. Hur mycket väger lillatjejn nu? Hon är ju ett mirakel denna lilla, lilla flicka.

Sedan måste jag passa på att tipsa om Tina Wimans bok Våga älska (tinaw är på fl).
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-03-16 22:41:31 följande:
    östersundtjejen:Oj vad stor Clara blivit. Helt makalöst när man tänker efter hur liten hon varit!Jag som tyckte Vincent var mini med sina 798 när han föddes. Hon är en riktig stjärna!Jag insåg idag att mina 44kläder satt bättre än 40. Märkligt! Visste inte att Åhlens hade så små storlekar. Ska ta mig en titt!Gick för övrigt riktigt riktigt bra idag! Han larmade totalt två gånger. Vid ett blöjbyte och när han försökte amma. Ska hämta honom imorgon bitti igen. Vill aldrig mera lämna bort honom. Han är ju MIN nu... Ska få en lättviktstub imorgon så vi kan gå omkring med sjal. Har en känsla av att det är något han kommer älska.Wow, känns som om hela tillvaron bara totalt gjort en kovändning!
    Men gud  vad bra. Larmat två gånger på en helt dag!! Siri larmade minst två gånger i timman när man tog bort övervaket Men hon larmade iof bara på saturationen, hela tiden.
    Vad härligt det låter att du ska få ha honom i sjal imorgon. Tänk vad fort framåt det kan gå när det väl vänder.
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-03-16 18:42:32 följande:
    Frila2: Hon väger hela 1710g! Vi vägde henne idag, jag tycker att det är jätte kul att väga och mäta henne så att man verkligen får bekräftelse på att hon har blivit stor. Är ni ofta och väger era barn?
    Skojar du!! 1710 g. Visst är det kul att väga för det är ju precis så, en bekräftelse på att det händer någonting. Vad säger läkarna om henne nu? Hon måste ju vara det minsta barn som fötts och överlevt i Sverige. Tänk att hon är så stor och duktig nu. Hur går det med CPAP - syrgasgrimma?
    Vi väger Siri en gång i veckan på BVC nu. Vi har iof inte varit där än, första gången var det hembesök och när vi skulle dit andra gången så hade vi tagit en vikt på sjukhuset dagen innan så vi hoppade över BVC-besöket. Det kanske blir så denna gången också för vi ska kolla ett Hb på Siri senast fredag. Kan BVC ta det så är det ju jättebra, annars måste vi till sjukhuset och då kan vi lika gärna väga henne där. 
  • Frila2

Passar på att fråga här också, hur har ni gjort med vaccinationer? Siri är nu tre månader gammal men korrigerat knappt två veckor och BVC-sköterskan tog upp 3-månaders vaccinationen som det börjar bli dags för. Jag känner mig lite osäker på hur vi ska göra. Det står i barnvaccinationsprogrammet från socialstyrelsen att fö rtidigt födda barn kan följa det vanliga programmet men det känns lite konstigt att Siri som inte ens väger 3 kg ska få en spruta anpassad för en tremånaders kroppsvikt. Vilka råd har ni fått med era?

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13