• A love J

Behöver höra positiva saker om förlossningen..

Vill gjärna ha positiva berättelser om eran förlossning, dom som har gått bra. Jag är så fruktansvärt rädd för förlossningen som kommer snart! och det är många som skriver här på FL om att dom har haft en jobbig förlossning. Och istället för att inte läsa om dom hämska förlossningarna så gör jag det endå. Kram!

• Svar på tråden Behöver höra positiva saker om förlossningen..
  • Idril Altariel

Jo och en sak till är att din kropp sköter allt åt dig.
    Det är lätt att få lite panik innan och känna att man "inte klarar av det".
    Så kände jag med innan.
    Men det gör du.
    Du behöver eg inte göra nåt
    Bara fokusera och vara lugn...
    Det kommer gå skitbra!
    Lycka till som sagt.

• Vi Wa

Jag har haft två bra förlossningar och har klarat mig på lustgas - som för övrigt var min bästa vän genom värkarna - jag hann inte få något annat för det stod liksom och stampade ganska länge och så tjoff öppnade jag mig till 9-10cm direkt.

Nr 1: Vattnet gick ca 14,00 och han födddes 23,55
    Nr 2: Vattnet gick på kvällen och jag åkte in på morgonen vid 5-6 snåret och han är född 11,55.

Det gör ont, men det gäller liksom att gå in i sig själv - Jag gnolade en text till en favorit låt i huvudet. Och andningen hjälper ju jättemycket tycker jag - den använder jag mig av i alla möjliga situationer numera.

Lycka till! Min trea kommer i maj om allt går som det ska och jag hoppas att min förlossning blir i stil med de tidigare två.

• A love J

Fan va kul med alla som skriver så positiva grejer =D Jag måste försöka å inte bli rädd när jag väl är där så jag inte får panik. Men vilket gör ondast tycker ni när huvet ska ut eller värkarna?

• Idril Altariel

A love J skrev 2009-01-21 11:31:26 följande:

Fan va kul med alla som skriver så positiva grejer =D Jag måste försöka å inte bli rädd när jag väl är där så jag inte får panik. Men vilket gör ondast tycker ni när huvet ska ut eller värkarna?
    Det kommer går bra..man får så bra stöd så om du skulle panika så är dom beredda på det med och vet hur man ska lyfta ur en ur den känslan...
    Jag tycker det gjorde ondast under värkarna.
    Jag trodde det var värst när man skulle krysta ut bebisen..för det ser ju mindre kul ut
    Men så var det inte för mig.
    För mig tog värkarna tag i mig och svepte med mig liksom.Gjorde ont i hela kroppen på något sätt.
    När det sen blev dags att krysta stannade allt upp för en stund...och blev helt lugnt!
    Och jag blev jättelycklig!
    Sen kände jag ett jätte tryck neråt.
    Då förstod jag att det var krystvärkarna som hade tagit över.
    Då fick jag kraft av att veta att det snart var över
    Att bebisen snart skulle komma.
    Sen mellan mina krystvärkar hade jag inte ont alls.
    Det hade jag mellan mina vanliga..dom kom så tätt för mig.
    Dessutom kändes det som att jag äntligen kunde göra något!Inte bara ligga och ha ont.
    Visst kändes det när huvudet skulle ut men inte på det sättet jag väntade mig iaf.
    Dessutom är det så kort stund om man jämför med värkarna.
    Så uplevde jag det.Mne jag har hört många som tycker tvärtom.
  • Linny

När huvudet ska ut. Då bränner det till rejält men det handlar om någon minut bara

• Alexandra84
    Ett tipps!!!
    Det gör ondast när huvudet ska ut... men det behöver inte göra ont!
    Jag har skrivit i alla gånger jag ska föda att jag vill ha bedövnings salva "där nere" just för att slippa få så ont när huvudet ska ut.
    Funkar asbra för mig!

Har för övrigt bara använt mig av lusgas fram tills krystvärkarna... sen har jag kört "All naturell"
    ~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • lilla mej

Hej, har har du en till som har extrem sprut fobi, gick aldrig till lakaren innan, fick tom blodforgiftning en gang pga att jag vagrade ga till lasarettet. Har tex aldrig gett blodprov osv. Men nar jag fick reda pa att jag var gravid var det som om det inte gallde mig langre, utan att jag fick en instikt att detta ar for mitt barn och jag maste gora det for mitt barns sakerhet. Jag fick ett valdigt sent Ma i mars och fick sovas och stickas har och dar, och nu ar jag forevigt botad. Jag fick som en extra kraft nar det inte gallde mig utan mitt barn.

hyperballad skrev 2009-01-20 23:59:50 följande:
    Svar på #21A love J skrev 2009-01-20 22:54:46 följande:
    åh jag är precis så, super rädd för sprutor dvs jag svimmar av ett stick i fingret...så jag funderar på hur detta ska gå till, läser dock rädd att föda av leni söderberg. läs! det kan inte mer än att hjälpa...tack för en bra tråd!!!
  • nyfikna mamman

Du har världens coolaste upplevelse framför dig! Jag hade en adrenalinkick som höll i sig i över ett dygn efter förlossningen. Det enda jag verkligen vill rekommendera är att öva avslappning och andning och framför allt: Öva på att vara kaxig, om du ska få en riktigt bra förlossning behöver du fokusera 100% på dig själv. Om du andas igenom en värk så ignorera BM och alla runtomkring - behåll ditt lugn och glid med så kommer det att gå såå bra. Avslappning är speciellt viktigt om du är lite controlfreak, man kan ju inte kontrollera en förlossning, det är bara att hänga med. Lycka till!!

• miss bee

Det som var jobbigast var nog huvudet. Kändes som man var hård i magen och dessutom åker bäbisen ut en liten bit och sen åker in igen. Så höll det på ett tag. Men när huvudet väl var ute så kändes det knappt att kroppen kom. Livmodern ska ju krystas ut men jag märkte inte ens att den kom. 5 min efter att pojken kom så var modekakan ute.

Svar på tråden Behöver höra positiva saker om förlossningen..