• A love J

Behöver höra positiva saker om förlossningen..

Vill gjärna ha positiva berättelser om eran förlossning, dom som har gått bra. Jag är så fruktansvärt rädd för förlossningen som kommer snart! och det är många som skriver här på FL om att dom har haft en jobbig förlossning. Och istället för att inte läsa om dom hämska förlossningarna så gör jag det endå. Kram!

• Svar på tråden Behöver höra positiva saker om förlossningen..
  • Golli

min förlossning gick bra. Behövde knappt någon smärtlindring, bara lite lustgas på slutet. Utdrivningsskedet gick fort och det bästa av allt var att min bebis mådde utmärkt, precis som de flesta gör :)

• Numminen

Jag tyckte det var en jättehäftig upplevelse att föda barn faktiskt, även om det gjorde ont. Det gör ont när bebisens huvud ska ut, men jag tyckte ändå att det var bättre än värkarna. Det händer ju något då, man vet att det går framåt. Och den biten går ofta relativt fort.

Du kan be bm lindra genom att hålla varma handdukar mot, det ska visst hjälpa (har jag hört i efterhand)

• Linny

Ja på mig gjorde huvudet ondare, för jag upplevde inte att värkarna gjorde speciellt ont trots att jag inte använde någon smärtlindring över huvud taget.

För mig handlade det om max en minut som huvudet stod och töjde..
    A love J skrev 2009-01-23 11:45:30 följande:
    vill höra mer mer mer heheh. men sen undrar jag när bebisens huvud är där nere och töjer hur länge gör det ont handlar det om sekunder eller minuter? Jag är mer rädd för när huvet ska ut än när jag kommer ha värkar. Jag tror att när huvet ska ut gör det ondare än värkarna? vad tyckte ni? =D
  • Linny

Vet inte om du, ts, har läst mina förlossningsberättelser, men annars har jag två superförlossningar som jag skrivit om i min blogg Den sista för mindre än tre veckor sedan.

• nyfikna mamman

vill höra mer mer mer heheh. men sen undrar jag när bebisens huvud är där nere och töjer hur länge gör det ont handlar det om sekunder eller minuter? Jag är mer rädd för när huvet ska ut än när jag kommer ha värkar. Jag tror att när huvet ska ut gör det ondare än värkarna? vad tyckte ni? =D
    Jag tyckte att det var värst men det gör bara ont under själva värken, sedan när det glider tillbaka så gör det inte ont. Jag hade jätteont när huvudet stod kvar och vill gå därifrån, men det handlade om 1-2 minuter. BM sa att det ant bara handlade om några krystningar och påminde om att man kan använda lustgasen. SÅ jag tog ett rejält andetag i masken och tog i från tårna (på världens svagaste krystvärk), och då kom han ut i en krystning! Så du har rätt uppfattning . just den delen gör ont men det är inte länge. JAg hade fö lång krystperiod. En timme iallafall. Men man vet ju att det är slutspurten, det är där man plockar in den sista energin och järnviljan och får det gjort. Som ett maratonlopp!
  • Lussekatten87

hej!

Vill bara säga att jag vet att det är svårt att inte stressa upp sig inför förlossningen!
    men jag gjorde så här:
    *Tänkte INTE på allt som kan gå snett,slog bort de tankarna HELT veckorna innan!
    *Tänkte bara på allt positivt.Bara! Hur underbart det kommer bli,Hur stark jag är som kommer klara av det!!!!! mm.

Jag kände aldrig någon panik eller dödslängtan som folk beskriver ibland under fl.
    Jag andades fokuserat och det hjälpte mycket!

Ta emot smärtan! tänk typ att smärtan attackerar dig men du står pall för det.
    Var aggresiv mot smärtan.Hoppas du fattar vad jag menar

Läs min förlossningsberättelse om du vill!

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • astalacasta

Min upplevelse av när huvudet kom ut påminde ganska mycket om det som nyfikna mamman skrev här ovanför. Jag tycker att hon beskrev det bra. Krystandet var verkligen inte min favorit under förlossningen, och den lilla stund som huvudet stod kvar i slidmynningen var verkligen rätt vedervärdig.

Det behöver dock inte alls bli så att huvudet blir stående kvar där mellan två värkar. De flesta av mina vänner som har fött barn har krystat fram barnen mycket snabbare än det gick för mig, och de kände inte alls igen min beskrivning utan fick ut hela huvudet eller hela barnet i näst sista/sista värken.

Tänjer fram och tillbaka gör ju dock huvudet för de flesta under ett antal krystvärkar, men då är man för upptagen av att ta i med hela kroppen så hårt att tårna krullar sig, och "hinner" inte fokusera så mycket på smärtan.
  • elinelversson

jag hade en fantastisk förlossning, trots att jag gick med värkar i 3 dagar. jag tyckte inte att värkarna gjorde ont, utan att dem mer var störande Glad
    krystade gjorde jag i 9 minuter men det kändes som en halv minut. jag tyckte inte alls att det gjorde ont när min dotter kom ut. inte ondare än värkarna iaf.
    använde ingen smärtlindring alls.

• Äventyr

Läs min presentation. Min förra graviditet, förlossningen, tiden på neonatal, mammaledigheten...allt har ett skimmer över sig.

• DrakenSpektakel

Här om ingen annan linkat till dem - har du pillret mot ALL förlossningsrädsla: Ni kommer garva skiten ur er.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m38455658.html

Mitt eget råd mot förlossningsrädsla är också att läsa Anna Wahlgrens kapitel om förlossning - det passade mig perfekt. Jag var så ARG och tyckte att det var så SJUKT att det skulle göra DÖDSONT att föda, det är ju för faan ingen sjukdom!!

Nej, det är en resa, kroppens fantastiska bravur - vi, vi ska bara luta oss tillbaka och följa med, låta bli att komma ivägen .

Svar på tråden Behöver höra positiva saker om förlossningen..