A love J skrev 2009-01-23 11:45:30 följande:
vill höra mer mer mer heheh. men sen undrar jag när bebisens huvud är där nere och töjer hur länge gör det ont handlar det om sekunder eller minuter? Jag är mer rädd för när huvet ska ut än när jag kommer ha värkar. Jag tror att när huvet ska ut gör det ondare än värkarna? vad tyckte ni? =D
Min upplevelse av när huvudet kom ut påminde ganska mycket om det som nyfikna mamman skrev här ovanför. Jag tycker att hon beskrev det bra. Krystandet var verkligen inte min favorit under förlossningen, och den lilla stund som huvudet stod kvar i slidmynningen var verkligen rätt vedervärdig.
Det behöver dock inte alls bli så att huvudet blir stående kvar där mellan två värkar. De flesta av mina vänner som har fött barn har krystat fram barnen mycket snabbare än det gick för mig, och de kände inte alls igen min beskrivning utan fick ut hela huvudet eller hela barnet i näst sista/sista värken.
Tänjer fram och tillbaka gör ju dock huvudet för de flesta under ett antal krystvärkar, men då är man för upptagen av att ta i med hela kroppen så hårt att tårna krullar sig, och "hinner" inte fokusera så mycket på smärtan.