• A love J

Behöver höra positiva saker om förlossningen..

Vill gjärna ha positiva berättelser om eran förlossning, dom som har gått bra. Jag är så fruktansvärt rädd för förlossningen som kommer snart! och det är många som skriver här på FL om att dom har haft en jobbig förlossning. Och istället för att inte läsa om dom hämska förlossningarna så gör jag det endå. Kram!

• Svar på tråden Behöver höra positiva saker om förlossningen..
  • Laire

Jag hade en förlossning som slutade i snitt, jag fick gå många timmar med verkningslösa värkar, jag fick värkstimulerande dropp och jagfick gå tusen varv i förlossningskorridoren kändes det som.

Trots det kändes det inte hemskt alls, jag tyckte att personalen var lugna och trevliga och min förlossning har jag överlag en bra intryck ifrån. Jag stressade upp mig jättemycket före om kejsarsnitt, det kändes nästan värre än att barnet skulle dö (ja det senare är värre, men känslomässigt så hade jag en större rädsla för snitt). När jag väl var i sitsen att det blev akutsnitt så kändes det bara bra eftersom beslutet fått mogna (vi fick välja) och alla förklarade och pratade igenom det.

Jag tror att man kan oroa sig mycket före, men tänk på att det kan vara helt annorlunda att vara där. Bara man har stöd av personalen och av de man själv har med sig så kan det kännas bra ändå. Många saker låter hemskare än vad det är, speciellt om man inte varit med om det förrut.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Lavendelbris

Vilken bra tråd!!!
    Är i v 36 och ska ha min första, så det känns kanonbra att få berättelser, tips och ideér om hur det kan vara.

AdoXa: känns betryggande att få din beskrivning på slutskedet av öppningsfasen.
    Har som Fiamedbarn fattat det som att det "jobbigaste!/smärtsammase under förlossningen är där, och kan man räkna ner ett antal verkar så finns det ju ett slut på smärtan -om man nu kan komma ihåg detta!

Ser faktiskt bra fram mot förlossningen, men jag vet ju inte vad jag ska förvänta mig... Man får hoppas på att bli positivt överaskad, men jag utgår ifrån att det gör jätteont, bara för att kunna få en lättnad om det inte gör de och ändå vara förberädd på smärta om jag är en sån!

• Milletti

Åh vad skönt med alla fina berättelser! Blir så mkt lugnare av att läsa dessa istället för alla hemska =)Är i vecka 36 och rädslan kommer och går, är mest rädd för att jag inte ska klara av att hantera smärtan, svårt att veta innan exakt hur ont det gör. Så tack alla för era "bra" förlossningsberättelser =)

• AdoXa

Fiamedbarn skrev 2009-01-31 14:15:08 följande:

Vilken bra tråd! Adoxa, vilken bra beskrivning du gjort! Något som jag förstått, men som inte alltid framgått av alla förlossningshistorier jag läst, är att den mesta tiden av förlossningen består av vilan mellan värkarna när man i stort sett inte har ont alls. Och att det precis som du säger är värst värkar i slutet av öppningsskedet när barnet åker neråt, för att efter en paus vara lite lugnare när krystningarna väl börjar vilket jag alltid föreställt mig vara det värsta! Ska försöka läsa igenom din berättelse några gånger och memorera beskrivningen av ditt förlopp! Hade du förresten ingen smärlindring alls? Jag vet de som säger att graviditeten känns som mensvärkar, men den svagt molande känslan jag har till och från under graviditeten är ingenting mot det helvete jag haft under större delen av min uppväxt då jag kvidande legat i fosterställnig på golvet och gråtit under min mens, även fast jag tagit värktabletter! Så jag tänker att förlossningssmärtan för min del måste likna den hemskaste mensvärken och i alla fall inte kan vara så mycket värre. Därför var det jättespännande att du beskrev slutet av öppningsskedet (som jag förstått gör mest ont) som kraftiga mensvärkar. Gör att jag tänker att - det fixar jag! Vill helst undvika epidural men är naturligtvis orolig för att smärtan inte ska vara av denna jorden, och att jag kanske behöver den ändå. Om man ändå visste hur det kändes, innan förlossningen! Då hade det varit enklare att ta ställning till smärtlindring. För i värsta fall är det ju för sent att ta EDA sen om man verkligen bestämt sig. Jag är nu i vecka 22. Men börjar mer och mer tänka att jag fixar förlossningen och att det inte är så mycket att oroa sig över efter alla förlossningsberättelser jag läser. Känns bra men jag vet ju naturligtvis inte om jag är naiv och kommer att bli chockad över hur förfärlig smärtan sen var. Omöjligt att veta! Jättebra liknelse du gör med att kräkas, för det är jobbigt och inget man vill vara med om, samtidigt som det är något kroppen egentligen sköter själv! Lycka till nu alla som ska föda! Kram, Fia
    Nej och en sak som jag alltid brukar tänka på är att en kort förlossning kan kanske sägas vara 3-4 timmar, men det låter ändå hemskt länge tyckte jag innan jag fick barn. Men, tiden rusar iväg, det gör den verkligen. Jag tyckte att vi knappt hade kommit in innan det var dags att börja krysta, hann inte ens dricka någon av de där glassdrinkarna jag hade hört talas om serverades på förlossningen i Falun..

En detalj om just min förlossning - jag hade ont även mellan värkarna, det var inte alls så som alla säger att man inte kände någonting alls mellan. Jag hade konstant värk även om det kom värkar som självklart kändes mer än den "vanliga" värken. Jag har bara hört om en annan tjej som haft det så, det verkar inte vara speciellt vanligt.

Nej jag använde ingen smärtlindring alls. Jag testade lustgasen under en eller två värkar men blev bara irriterad på den för den störde min koncentration på andning och avslappning.

Jag har OCKSÅ haft sådan där kraftig mensvärk under mitt liv! Inte varje gång jag haft mens, men kanske under 7 olika tillfällen sammanlagt har jag haft sådan mensvärk att jag kräkts av smärta. För min del kan jag säga att bortsett från polotröjevärkarna (hehe) var inte värkarna under förlossningen värre än de värsta menssmärtorna jag har haft.
  • Leefen

Du kan få läsa min blogg där står det om min förlossning, och den var helt underbar!
    Jag var med rädd när det börja närma sig, men när jag väl var inne på förlossingen så släppte allt, dom tog så bra handom mig så jag var inte alls rädd!

www.leenilsson.blogg.se

Lycka till med din förlossning! KRAMAR!

(¯`°?.¸♥ Melwin 29/1 2009 ♥¸.?°´¯)
  • gosmamman

Jag tycker att föda barn är den häftigaste upplevelsen i mitt liv och jag håller med min svärmor när hon säger, "jag skulle aldrig vilja vara man för dom får aldrig föda barn" och det är helt sant.

Just i födande stund av nr 1 så blev jag lite arg på svärmor för hon sagt så, men när bebis väl var ute så höll jag med till 100%

• OlgaMatildah

Märkligt, du skriver du är rädd för förlossningen och hört för mycket negativt och folk fortsätter skriva om hur hemska deras förlossningar var.

En förlossning gör ont, Japp helt sant. Men alla (de flesta) överlever och får med sig en fantastisk upplevelse som de mer än gärna hade gjort om. Det finns inget mer fantastisk.

Sluta nu skriv om hur ont det gjorde! Använd lustgas och avstå från kvadlar skulle jag rekomender. Lita på din barnmorska, se till att berätta om något inte känns bra och var öppen för de olika bedövningar. Kanske är det bästa att inte läsa alls, ta det som det kommer, brukar bli bäst då.

Är ju helt underbart! Du ska snart få träffa din fina bebis! NJUT!

• AdoXa

OlgaMatildah skrev 2009-02-08 20:31:30 följande:

Märkligt, du skriver du är rädd för förlossningen och hört för mycket negativt och folk fortsätter skriva om hur hemska deras förlossningar var. En förlossning gör ont, Japp helt sant. Men alla (de flesta) överlever och får med sig en fantastisk upplevelse som de mer än gärna hade gjort om. Det finns inget mer fantastisk. Sluta nu skriv om hur ont det gjorde! Använd lustgas och avstå från kvadlar skulle jag rekomender. Lita på din barnmorska, se till att berätta om något inte känns bra och var öppen för de olika bedövningar. Kanske är det bästa att inte läsa alls, ta det som det kommer, brukar bli bäst då. Är ju helt underbart! Du ska snart få träffa din fina bebis! NJUT!
    Vem skriver om otäcka förlossningar? Jag tycker tråden är full av härlig upplevelser.
  • hopee

Har bf idag och börjar bli lite smånervös så jag puffar upp tråden.

• mammatotoo

Har TS fått barn ännu??
    *nyfiken*

Svar på tråden Behöver höra positiva saker om förlossningen..