Fiamedbarn skrev 2009-01-31 14:15:08 följande:
Vilken bra tråd! Adoxa, vilken bra beskrivning du gjort! Något som jag förstått, men som inte alltid framgått av alla förlossningshistorier jag läst, är att den mesta tiden av förlossningen består av vilan mellan värkarna när man i stort sett inte har ont alls. Och att det precis som du säger är värst värkar i slutet av öppningsskedet när barnet åker neråt, för att efter en paus vara lite lugnare när krystningarna väl börjar vilket jag alltid föreställt mig vara det värsta! Ska försöka läsa igenom din berättelse några gånger och memorera beskrivningen av ditt förlopp! Hade du förresten ingen smärlindring alls? Jag vet de som säger att graviditeten känns som mensvärkar, men den svagt molande känslan jag har till och från under graviditeten är ingenting mot det helvete jag haft under större delen av min uppväxt då jag kvidande legat i fosterställnig på golvet och gråtit under min mens, även fast jag tagit värktabletter! Så jag tänker att förlossningssmärtan för min del måste likna den hemskaste mensvärken och i alla fall inte kan vara så mycket värre. Därför var det jättespännande att du beskrev slutet av öppningsskedet (som jag förstått gör mest ont) som kraftiga mensvärkar. Gör att jag tänker att - det fixar jag! Vill helst undvika epidural men är naturligtvis orolig för att smärtan inte ska vara av denna jorden, och att jag kanske behöver den ändå. Om man ändå visste hur det kändes, innan förlossningen! Då hade det varit enklare att ta ställning till smärtlindring. För i värsta fall är det ju för sent att ta EDA sen om man verkligen bestämt sig. Jag är nu i vecka 22. Men börjar mer och mer tänka att jag fixar förlossningen och att det inte är så mycket att oroa sig över efter alla förlossningsberättelser jag läser. Känns bra men jag vet ju naturligtvis inte om jag är naiv och kommer att bli chockad över hur förfärlig smärtan sen var. Omöjligt att veta! Jättebra liknelse du gör med att kräkas, för det är jobbigt och inget man vill vara med om, samtidigt som det är något kroppen egentligen sköter själv! Lycka till nu alla som ska föda! Kram, Fia
Nej och en sak som jag alltid brukar tänka på är att en kort förlossning kan kanske sägas vara 3-4 timmar, men det låter ändå hemskt länge tyckte jag innan jag fick barn. Men, tiden rusar iväg, det gör den verkligen. Jag tyckte att vi knappt hade kommit in innan det var dags att börja krysta, hann inte ens dricka någon av de där glassdrinkarna jag hade hört talas om serverades på förlossningen i Falun..
En detalj om just min förlossning - jag hade ont även mellan värkarna, det var inte alls så som alla säger att man inte kände någonting alls mellan. Jag hade konstant värk även om det kom värkar som självklart kändes mer än den "vanliga" värken. Jag har bara hört om en annan tjej som haft det så, det verkar inte vara speciellt vanligt.
Nej jag använde ingen smärtlindring alls. Jag testade lustgasen under en eller två värkar men blev bara irriterad på den för den störde min koncentration på andning och avslappning.
Jag har OCKSÅ haft sådan där kraftig mensvärk under mitt liv! Inte varje gång jag haft mens, men kanske under 7 olika tillfällen sammanlagt har jag haft sådan mensvärk att jag kräkts av smärta. För min del kan jag säga att bortsett från polotröjevärkarna (hehe) var inte värkarna under förlossningen värre än de värsta menssmärtorna jag har haft.