• Jössica

Unga föräldrar; vad heter era barn?

Har en dotter som heter Sadie LEANA.
    Vad heter era barn?
    Ni som ska ha nr. 2-3 osv, vad vill ni att h*n ska heta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 13:59
    Våran son är född! Han fick namnet DEVIN Nathaniel ;o)

• Svar på tråden Unga föräldrar; vad heter era barn?
  • Mellie182
    MammaHanna 070911 skrev 2009-04-04 10:15:00 följande:
     Haha
    jag fattar inte ens hur personen ORKAR fortsätta plus att jag inte fattar vart hon vill komma me de..

• Prisssan
    MammaHanna 070911 skrev 2009-04-04 10:14:32 följande:
    Nej jag läste rätt,.. I mitt inlägg skrev jag "att namn uttalar man inte på samma sätt som andra ord".
    Hm..säger du det

Nåja, för min del så får alla både namnge och stav hur de vill. Smaken är som baken...
    Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Marline
    MammaHanna 070911 skrev 2009-04-04 10:00:08 följande:
    Jaså,..? Så du uttalar alltså Caroline för Sarolin, Carl för Sarl, Caspian för Saspian osv? Om du nu är svenskalärare så borde du veta, att namn uttalar man inte på samma sätt som andra ord. DVS även om man nu uttalar cymbal med s så betyder det inte att man uttalar Carola med S. Har du verkligen MVG i svenska? Isf borde du veta detta..
    Inte för att jag nödvändigtvis håller med LindaJohansson81 men hon har rätt i att c uttalas k då det står framför a. Därför uttalas caroline karoline inte saroline osv, och det uttalas s framför y, e, i osv. Därför borde normalt sett cevin uttalas sevin. MEN idag vet vi att namnet cevin ofta stavas just med c men uttalas kevin. Jag tror inte att det finns många, om ens någon, som skulle tro att cevin skulle uttalas sevin.
  • Prisssan
    Marline skrev 2009-04-04 10:21:52 följande:
    Inte för att jag nödvändigtvis håller med LindaJohansson81 men hon har rätt i att c uttalas k då det står framför a. Därför uttalas caroline karoline inte saroline osv, och det uttalas s framför y, e, i osv. Därför borde normalt sett cevin uttalas sevin. MEN idag vet vi att namnet cevin ofta stavas just med c men uttalas kevin. Jag tror inte att det finns många, om ens någon, som skulle tro att cevin skulle uttalas sevin.
    Det var så jag menade också
    Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • MammaHanna 070911

Jag vet hur hon menar... jag vet att hon har rätt, när det handlar om saker eller andra ord,.. men inte namn!
    Det stämmer inte på människors namn!

Namnet Cevin stavas inte ofta med C som du skriver, men det händer. Det fins 129 stycken i sverige som heter Cevin, och 10293 som heter Kevin.
    Men fast att det inte är många som stavar med C så finns dem. Och ja du har helt rätt,.. jag skulle aldrig kalla Cevin för Sevin. Och det tror jag inte många skulle göra heller,.. men det är klart att det finns personer som uttalar med S. Det är ju denna tråden ett bevis på.

Mamma älskar er Miliam och bebisen i magen
  • lilly85
    LindaJohansson81 skrev 2009-04-04 09:36:48 följande:
    Läs på din grammatik! snälla!Hårda vokaler A, o, u, å som har ett C framför uttalas KMedans Mjuka vokaler e,i,ä,ö,y Tänk CYMBAL uttalas S.
    Intressant, det där har jag faktiskt aldrig tänkt på! Men nu när du säger det .. Jag tycker Celine är väldigt fint, men skulle man utala det som K är det inte lika vackert haha .. Man är nog omedvetet inkörd på hur olika bokstäver betonas i olika sammanhang och är nog svårt att kanske "tänka om", även fast namn ska kunna utalas och tolkas som man själv bestämmer.
  • Marline
    Prisssan skrev 2009-04-04 10:23:54 följande:
    Det var så jag menade också
    I know :)
  • LindaJohansson81
    Mellie182 skrev 2009-04-04 09:52:59 följande:
    snälla kan du svara på en sak..?vart vill du komma?vill du att folk ska döpa om sina bara så du får "rätt" eller va håller du på med?du säger att "hon får väl stava det hur hon vill" om du nu tycker att hon får det varför ens komentera då?
    Jag undrade om hon UTTALADE namnet såsom hon stavat det.

jag vet att jag har rätt, det ÄR grammatiskt fel. Men nu är ju ungen redan namngiven så lite sent att ändra det nu.
  • LindaJohansson81
    MammaHanna 070911 skrev 2009-04-04 10:00:08 följande:
    Jaså,..? Så du uttalar alltså Caroline för Sarolin, Carl för Sarl, Caspian för Saspian osv?Om du nu är svenskalärare så borde du veta, att namn uttalar man inte på samma sätt som andra ord. DVS även om man nu uttalar cymbal med s så betyder det inte att man uttalar Carola med S.Har du verkligen MVG i svenska? Isf borde du veta detta..
    Detta visar tydligt att det jag skriver inte går in.

Ja, jag har MVG i svenska.
  • LindaJohansson81
    MammaHanna 070911 skrev 2009-04-04 10:11:59 följande:
    Sen kan jag också tycka,.. att som lärare ska man inte vara så fruktansvärt trångsynt som du verkar vara. Du borde gå en kurs i uppförande. Då JAG som förälder inte skulle vilja ha en trångsynt person, en som inte kan acceptera andras val och som tycker att alla har fel och bara den själv har rätt, som lärare till mina barn.
    Vem har sagt att jag är lärare till barn?

Nej jag är lärare till Ahmed, Mohammed och Yosif osv.
Svar på tråden Unga föräldrar; vad heter era barn?