• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Erica- det var en bakre plastik och en rekonstruktion av mellangården. Men jag fick ju en blödningskomplikation 11 dagar efter op så det kanske påverkade läkningen negativt vad vet jag?

• Minnie7

Erica- ingen fara. Jag opererades den 16 april förra året och har skrivit en hel del. Vet att jag frågade ofta här i tråden ang läkningen mm just pga att det inte kändes bra under en lång tid. Fick ju iof en blödningskomplikation, som också finns att läsa om här, vilket kanske strulade till det lite extra. Vet att jag har en grop bak pga något stygn släppte för tidigt men för övrigt är gynläkaren nöjd. Själv känner jag fortfarande en flik i bakväggen men det stör mig inte. Känns bara om jag känner med fingret.

• Minnie7

Jorban- nej, tror inte det. Framfall är ju direkt kopplat till vaginal förlossning och har man aldrig fött vaginalt är inte risken särskilt stor att drabbas. Och om man drabbas ändå så är man äldre. Vet faktiskt inte om det ens existerar rel unga kvinnor, i fertil ålder alltså, som aldrig fött vaginalt men som ändå drabbats av framfall.

Vad kejsarsnittade kvinnor brukar uppleva som problem är känselnedsättning runt snittet, smärta i såret och ev en sårinfektion. Men allt det är ju saker som går över eller saker som knappast innebär något lidande i vardagen och då tänker jag på känselnedsättningen. Visst finns det de som råkat ut för en allvarlig komplikation vid kejsarsnitt men ser man till antalet är de vääääldigt få till antalet.

• Minnie7

Jorban- ah, nä det finns det nog inte heller. De flesta drabbas nog inte av något långvarigt efter ett snitt.
    Och nej- känselbortfall är verkligen inget problem. Märks enbart om man nyper precis på ärret.

• Minnie7

H- tror man kan sy ihop muskelfästet olika i mellangården. Sett någon presentation på det när jag letat på nätet.

• Minnie7

Jag tror att en sänkning av bäckenbotten ger olika symtom för olika kvinnor. En del verkar inte känna av det alls medan andra känner det vid varje steg.

• Minnie7

Sunshine- har tyvärr inte så stor kunskap om det men jag vet att nerverna kan få lite stryk under förlossningen och sedan återhämta sig. Hur länge sedan var det du födde? Vilka problem har du?

• Minnie7

På mitt sjukhus finns det riktlinjer att alla sfinkterrupturer SKA sys på operationssal och utav en läkare. Problemet är väl att många missas.

• Minnie7

MsC- de sydde länge på mig också och när jag frågade så fick jag också uppfattningen om att jag bara spruckit lite och därför frågade jag ganska ofta om hon var klar snart.
    På samtalet med henne på BB så nämnde hon med skrattande röst att jag gång på gång frågat om hon var klar snart. Vad är det för kul med det liksom? Jag fick ju sedan en chock när hela mellangården var sydd, på blygdläpparna och på rumpan/ vääääldigt nära analen.

• Minnie7

Jag förstår inte varför de inte syr på op när mamman blöder mkt. De ser ju mkt bättre där, bättre vinklingar av sängen, patienten är ordentligt bedövad och ligger still mm. Hade jag bara fattat hur mkt jag spruckit hade jag krävt op. Nu visste jag ju att jag blödde mkt men inte hur mkt jag spruckit.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder