• Minnie7

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

HK- förstår dig så väl. Det var också det enda jag var nervös inför min op. Skulle det bli bra? Jättekram!

• Minnie7

Här sa de 1 månad utan sex men jag har hört upp till 3 månader. Tror vi väntade lite mer än två. Men jag har ju fått samlagssmärtor efter op så det har kanske blivit totalt 5 ggr det senaste året.

• Minnie7

Hoppas alla stannar kvar i tråden! Vi behövs alla och kompletterar varandra på något underligt sätt.
    Känner precis som Erica och blåklocka att mitt liv kretsar kring att bli bra. Behöver en pausknapp! Sonen blir 2 år i dagarna och det är med stor sorg i hjärtat att jag knappt alls minns hans första år...
    Kram till er alla!

MrsC- ang anmälan. Jag ska absolut anmäla min skada. Vill bara kolla med Eva i Linköping först. Och hon är så svår att få tag i

• Minnie7

MsC- nej, tror inte det är en missad sfinkterskada. Hon sa bara att sfinktern fått sig en törn och eftersom jag inte hade något problem med knipet var det inget hon ville åtgärda. Hon gjorde bara ett vaginalt ultraljud.

Jag skulle naturligtvis kunna anmäla skadan utan att först ha kollat med henne men jag vill ändå få hennes åsikt. Blev jag felbehandlad på förlossningen eller är det något som uppkommit efteråt liksom? Om det är något som skulle hanterats annorlunda på förlossning så anmäler jag direkt.

Vill ha upprättelse precis som du. Pengarna struntar jag i, är ändå så litet belopp. Vet du hur mkt du kommer få i ersättning? Räcker det till en op privat? Syftet med min anmälan är även att uppmärksamma så risken minskar att någon annan råkar illa ut.

• Minnie7

Jorban- efter ett antal konsultationer hos olika gynläkare fick jag till slut konstaterat att mina muskelfästen var av baktill så jag inte kunde knipa. Även att jag var för lite ihopsydd så slemhinnan blottades mot analen. Det gjordes en bakre plastik med perinealkroppsrekonstruktion. Jag hade inte samlagssmärtor före op. Tvärtom- kände egentligen ingenting. Efter op hade vi sex en gång tror jag och jag hade inte jätteont. Sedan gjordes en inkontinensop och det var nog efter den som jag upplevde den här sortens smärta. Helskumt. Men den kanske funnits där innan också, har ju knappt haft sex alls. Känns en fruktansvärd smärta mot rumpan till. Som knivar skär in. Fattar inget. Även problem med urinröret som åker fram och tillbaka över blygdbenet och gör ont. Nu har vi inte haft sex på ett par månader då jag fick tre urinvägsinfektioner på raken efter sex. Ska till gyn imorgon för koll av TVT bandet. Ska fråga henne om samlagssmärtorna då också. Så kan jag inte ha det.

• Minnie7

Jaha... Det gick ju både bra och dåligt hos gynekologen. TVT bandet ser bra ut och det är ju skönt. Någon polyp men den har ev ingen betydelse. Men fö har jag inget knip fram, inget att göra åt och bara att lära sig leva med. Ev är några strukturer av där men musklerna intakta och det kan man inte höra något åt. Livmodern sitter på plats och allt annat ser helt normalt ut. Åt samlagssmärtorna finns inget att göra för utom avslappning och ev lokalbedövning. Bara att hoppas att det blir bättres tiden. Kul kul... not!

Vara glad att jag kan hålla urin och avföring ungefär. Lära mig leva med mina problem. Hon förstod inte alls vad jag hade för problem. Boll mellan benen? Jasså, såpass! Nej, allt ser bra ut. Var glad att det inte påverkar hela ditt liv. Men det är ju precis det som det gör! Blir så trött.
    Försöka få tag på Eva och ev få remiss till någon bra sjukgymnast för avslappning. Och sedan att släppa det mentalt.

• Minnie7

Erica- jag har ju redan gjort en TVT och en bakre plastik och hon menade att jag inte hade något främre framfall utan att allt satt i mitt huvud typ. Kommer aldrig gå tillbaka dit. Fick samma känsla som när jag var på en second opinion förra sommaren och den läkaren bara klappade mig på huvudet och sa att jag skulle knipträna. Man känner sig så oerhört kränkt.

Hibiscus- jag frågade om hon trodde att det gick att träna upp knipet fram men hon menade att det nog inte var musklerna som var trasiga eller dåliga utan några andra strukturer däromkring. Ligament eller nåt antar jag. Så hon trodde jag skulle få leva med det hela mitt liv. Och när jag frågade om elstimulering ev kunde hjälpa mig ifrågasatte hon varför jag överhuvudtaget skulle knipträna. Jag var ju opererad och läckte inte urin. Men, det kanske känns bättre för mig då menade jag på. Man kanske kunde knipa upp urinröret, typ. Men hon bara skakade på huvudet och tyckte jag var utseendefixerad. Förstod nog inte varför jag var opererad över huvudtaget. När hon frågade varför de gjorde en bakre plastik på mig så svarade jag att muskelfästena ju var avslitna bak. Ja, men vad hade du för symtom då undrade hon... Herregud! Vad sägs om en öppen känsla, tryck neråt, stor, känslan av ett sönderspräckt underliv mm. Men det var tydligen inte skäl nog så länge det inte var svårt att sköta magen. Usch säger jag. Det är också det jag gruvar mig för. Även om jag opererar mig privat så finns ju risken för komplikationer som gör att jag måste söka mitt egna sjukhus. Har ju gjort det efter båda mina op nu och det skrämmer mig. Jag vill verkligen inte uppsöka KK här igen som anser att allt sitter i mitt huvud.

• Minnie7

Ettsolsken- jag har blivit bra från min op. Gjorde en bakre plastik och reparerade mellangården. Har ju dock andra obehandlade problem.

• Minnie7

Ettsolsken- problemen fanns nog från början men de första 2-3 månaderna hade jag så ont så då kände jag inte det andra. Från början kunde jag inte bajsa alls, fanns ingen kraft liksom. Det gick tillbaka och jag antar att det var vissa nerver som utsatts för väldigt mkt tryck under förlossningen men som sedan återhämtade sig.
    Att urinröret buktade märkte jag efter ca 3 veckor men hade då inte övriga symtom. Var nog fortfarande väldigt svullen efter förlossningen. Sveda vid miktion fanns från början. Som knivar om jag kissade för fort. På sommaren, kanske tre månader efter förlossningen började symtomen komma. En gräslig öppen känsla. Som om hela underlivet skulle ramla ut. Urinträngningar. Var kissnödig hela tiden på något konstigt sätt. Inte som vanligt utan som om något tryckte. Men jag fick en djup vaginal bristning i främre väggen också så det kan ju vara den som spökade. Ömmande ärr som irriterar ibland. Fortfarande besvär av dessa. Öm generellt i hela underlivet. Det känns sårbart på något sätt.

• Minnie7

Fortsätter...
    Känns som om urinröret hänger utanför och när jag sätter mig så gör det ont. Känns ff som om jag inte riktigt hänger ihop men värst är det runt ägglossningstid. Väldigt diffusa symtom alltså. Precis som om hela underlivets innehåll hoppar ner ett par trappor och man vill vara dra upp allt igen.

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder