• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Kajo, Mom och Cia. Jag började idag med LCHF. Den metod som av socialstyrelsen godkänts som behandling av diabetes och som enligt forskning fungerar bäst på vikt, blocksocker och blodfetter. Jag har läst på som vanligt.

Det innebär lågt intag av kolhydrater och högt av fett.

Läs mer här:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=144 Toppensida!

För recept:

http://lchf-kost.blogspot.com/

Sambon och jag hade invägning och inmätning i morse och nu kör vi stenhårt. Jag kommer blogga om det om någon är intresserad.

• Finessan

Jag tänker INTE leva med LCHF. Usch, så tråkigt. Nej, det är bara för att nå mitt mål, sen kommer jag gå över till mer sund och normal kost samt normalt med motion.

Men visst gäller det att hitta det som passar en annars skulle det inte funka.

• Finessan

Hej på er tjejer!

Mina tankar till er som har det jobbigt nu.

HK, instämmer i kören - gå med i SIS. Och Iduns förslag om strandkliniken och remiss var ett väldans bra förslag. Ring dit och hör efter!

BP, NK-celler i livmoderns slemhinna är det som spelar roll och blodet säger inget om det. Det är därför det behövs en biopsi för att kolla NK-celler. Hur mår du och magen förresten? Vilken vecka är du i nu?

Franka, nervigt att sluta med allt? Jag tror att du är den enda i tråden som inte har fortsatt. Det KAN vara tidigt för hjärtljuden. Bara du är förberedd på det. Hoppas dock att du får höra det. Det är lycka i kvadrat!

Mama, spännande med BIM. Förstår de tudelade känslorna. Hur mycket albyl tar du? Äsch för flunsan. Hoppas att du snart kryar på dig!

Jag kunde inte hålla mig och ställde mig i morse, efter 3 dagar LCHF, på vågen. -1,4 kg! Förvånad Då har jag svullat i grädde, ostar, salami och annat gott. Otroligt.

• Finessan
    jazzy skrev 2009-01-04 14:08:50 följande:
    Vad är LCHF???

Sorry Jaz, glömde att svara dig förut. LCHF (low cab/high fat) är en kost i princip helt utan kolhydrater. Går att jämföra med rivstarten i GI. Äter man enligt LCHF så är det noll kolisar hela tiden (max 5 per 100 g är tillåtet). Det som sker är att kroppen hamnar i något som heter ketos och det är då fettet bränns. Äter man kolisar så kommer man ur ketosen och viktminskningen avstannar. Det går att kolla med stickor man köper på apoteket att man verkligen befinner sig i ketos hela tiden.

Kolla min blogg för att se vad det är jag äter. Det är riktigt goda saker. Idag ska jag baka ett "bröd"¨på ägg, ost och keso som man tex kan göra pizza på, taccos eller äta med vanligt pålägg som mackor.

Trixet är att byta ut kolhydraterna mot fett. Och jisses så länge man står sig! Inget småsug där inte någon timme efter mat.

Rödvin får man också dricka. Ikväll blir det kvällsgott med rödvin, salami, brie och rökta musslor. Mumma!

För mer och bra info:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=144

BP, tyvärr säger inte nk-celler i blodet något om hurvida man har dem i livmodern. Vecka 18, det tar sig! När är det RUL? Jag tycker inte att du har gått upp mycket alls. Jag köpte en bok och DVD som heter Innan du föder - Annas profylax. Vi såg övnings-DVD:n en gång och jag läste igenom boken - fick massor av beröm av BM under FL för min suveräna andning. En gång. Det är humor. Kostar massor att gå kurs.

Poppy, trist att du känner så. Hoppas att det går bra bara du är på plats och kommer in i det igen. Kanske går tiden snabbare med fokus på annat?

Bettan, jobbigt med nätterna. Sömn är ju viktigt för att man ska må bra. Funkar inte den så blir det knappast bättre.

• Finessan

Snozie, LCHF är inte att banta och jag har läst att det ska gå bra att äta det medan man ammar. MEN, jag lovar att du kommer att gå ner ändå. Jag gick ner 1 kg i veckan och tänkte absolut inte på vad jag åt. 17-18 kg försvann på 3 månader. Det bästa är kanske att hålla igen lite på kolhydraterna, men äta bra i övrigt. Eller skit i allt och gå ner ändå.

Mom, bra jobbat! Det är också på kort tid va?

Kajo, bra jobbat av dig också! Spännande med i morgon. Kanske kan du fråga läkaren om hon kan fixa remiss till Dr C i Danmark?

Bettan, har du varit inne på The Alan E. Beer Center for Reproductive Immunology and Genetics? Mycket intressant läsning! Dr Beer själv har tyvärr lämnat jordelivet.

http://repro-med.net/

Franka, jag undrar om inte alla har fortsatt med T. I alla fall de flesta.

• Finessan

Jösses vad det skrivs. Jag hänger inte riktigt med...

Grattis Mamarazzi! Tjoho!

Ang. flödesmätningar och tappmätningar så har jag gjort båda. På något av UL:en, rutin eller en av tillväxt-UL:en så knäppte BM över för att kolla flödet. Med rätt utrustning så behäver de bara slå om. På Tittut så har jag också för mig att det gick att se flödet.

Tappen mäts på ett par olika sätt. Den mest exakta är genom VUL, men det vanligaste verkar vara att de känner med fingrarna. Detta blir också ganska exakt eftersom läkarna har koll på sina fingrar.

Wewe och Amis, vi har några i tråden som har självmedicinerat på albyl. Om ni känner någon som befinner sig i USA så be dem skicka eller köpa med en stor burk med baby aspirin. De innehåller nästan exakt samma mäng per tablett som T.

Lucki, skit med X, men tur att det upptäcktes så tidigt.

Kajo, vilken tur att läkarbesöket blev så bra! Även om damen verkar vara väldigt speciell. Rekommenderade hon några doser eller får du sköta det helt själv?

Bettan, skönt att komma igång med träningen igen.

• Finessan
    babblar på skrev 2009-01-08 10:14:45 följande:
    Ginkgo: Tack för svar. Då kanske jag kan nöja mej med RUL som organscreening.Tråkigt med er pojke Men härligt att du redan är i v 14Tillväxtul då? Någon som vet? Är det något de bara gör om bäbisen verkar liten? Kanske inte är något man behöver be om?
    Tillväxt-Ul får man be snällt om. Jag fick ett par sådana utav min läkare på spec.mvc. Hon gick med på det mesta när det gällde mig. Oskyldig
  • Finessan

Jag gjorde det varannan vecka pga mina sammandragningar. För att se att sammandragningarna inte påverkade tappen. Kortare tapp - inte bra. Det är tappen som ska utplånas innan man öppnar sig.

• Finessan

Insåg nu att jag har ett helt barnlöshetsapotek här hemma.

Progesteron
    Trombyl + baby aspirin
    Fragmin
    Prednisolon

Sen måste jag bara få tala om att jag har gått ner 2,2 kilo på en vecka. Utan att vara hungrig och utan att jag känner att jag har försakat något. Amaaaaazing!

• Finessan

Kram till Snozie! Jag kände mig som ett UFO när gruppen började. Det är svårt att kunna idendifiera sig med gräddfilare. Jag gör det fortfarande inte. Känner mig inte riktigt som andra mammor eftersom jag har ett hemskt bagage att släpa på. Ibland kan jag tom känna mig lite utanför. Tror att jag alltid kommer att idendifiera mig mer med de som har haft fertilitetsproblem.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8