• sirre

30+ med första barnet 1-3 år

Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket,
    några barn har till och med firat sin tvåårsdag.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

VÅRA SYSTERTRÅDAR:

30+ med första barnet under 1 år:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m33502850.html
     30+ som väntar syskon:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m33870106.html
     30+ samlingstråd för alla aktiva "gamlingar":
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34461275.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-28 23:10
    Ny tråd för de som väntar syskon: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m39590157.html
  • Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år
  • Lilla Proppen

Grattis till Vi4!
    Skönt att alla mår bra - det verkar ha gått snabbt när ni väl kom in.

Kram till Trolla och Wilma, hoppas att hon snart kryar på sig.

• sirre

Nu har även jag lagt in vårt julkort i mitt galleri om någon vill kika

• Billabong

Först och främst: Ett stort och varmt grattis till Vi4! Så härligt att höra att lillebror är hos er nu! Hoppas ni har det jättemyyyyyysigt!
    Och tack för Unicef-länken!

Aggis: Hoppas att även du ligger och myser med en bebis...

LLina: Grattis i efterskott till Milton på 2-årsdagen! Så härligt glad han såg ut för sin morgonpresent.

Wilma: Usch så otäckt det låter... Hoppas att Trolla mår bättre och bättre. Förstår din ilska mot BVCs avrådan mot TBC-vaccinationen.

Björnes, Vi4, Pyttis och Hope: Tack för bekräftelserna av min teori om mindre sömn/vila = mer illamående. Igår morse mådde jag riktigt tjyvens. Trodde jag skulle slippa må illa denna gången också eftersom det var så med J...

Olimpia: Tack för medlidandet! Ja, i ärlighetens namn var jag också trött innan jag blev gravid och J oftast sov gott. Känns som att sömnkontot tyvärr alltid ligger lite på minus. Julklappen till maken låter toppenbra!

Mandra: Tack! Ja, jag förstår också sambons känsla av frustration och är så glad över att han också upplever den... Vågar inte riktigt föreställa mig tillvaron med TVÅ barn med tanke på hur eftersatt vårt hem ser ut redan nu... men det är nog läge att börja försöka göra det nu.
    Och MUMS vad oerhört gott allt lät som du beskrev ni skulle bjuda på på adventsfikat i helgen... Vill också gärna få fudge-receptet.

juni: Så sött det låter att hon demonstrerar Pippi med flätorna.

Storm: Hoppas det kommer plus istället för krösa - OM det är det du kommit fram till att du vill, så klart! Förstår PRECIS din ambivalens.

Pyttis: Tack för snabb vidarebefordrar av info från Vi4! Snopet att utvecklingssamtalet inte blev av... och stackars lilla A som blev så ledsen för att hon inte kom in på dagiset.

Minimalla: Håller tummarna för att plusset infinner sig snarast! KOntrollmänniska...? Du också?

Milla: Hoppas hostan går över fort så att du slipper hosta upp bebisen...

Och ett kollektivt beröm till alla som har lagt in så fina julkortsbilder i era gallerier! Jag har varit runt och kikat på allihopa. Och inser att jag bör komma igång och fixa med vårt eget så snart som möjligt!

Skippar ego-rapporteringen då jag redan tagit upp en halvmeter utrymme här... och ffa för att det inte är så mkt nytt att informera om.

• Drutten74

Kollade åter in en sväng för att se hur det gått för Vi4 och Aggis - och så glada nyheter!
    Grattis Vi4!!!!

Wilma - Stackars Trolla och hoppas att hon blir bra nu!!

En kram till alla er som är hängiga, det är verkligen jobbigt!

Lite ego igen då:
    Jag pratade med BVC psykologen om Anton och hans läggningar då vi träffade henne med Elis mammagrupp. Hon verkade dock inte ha så mycket att komma med, och dessutom hade hon ett rasistiskt uttalande (om en annan grej) som jag störde mig mycket på så förtoendet sjönk för henne. Men jag får se...

Var och vägde Elis idag och han går inte upp så mycket i vikt som han borde. Han låg innan en sd över kurvan, nu är han nere på normalkurvan för vikten (6,8 kg, Anton vägde 7,5 samma tidpunkt och de har följts åt hittils). BVCtanten tyckte inte att det var något att oroa sig för, men jag oroar mig lite då han har blivit så otroligt gnällig på kvällarna de senaste veckorna, han som hela tiden varit så "snäll" och nöjd. Funderar på att ge lite ersättning, men samtidigt så tycker jag att så många som har börjat så har fått sluta att amma alldeles för tidigt.

Hoppas att Aggis kommer med en bebisnyhet snart då!

• Gladhannapanna

Gomorron!
    Har varit vaken några timmar inatt med hostande dotter, så tjatigt! Att sitta och läsa saga mitt i natten är inte riktigt min melodi, men hellre det än att följa dotterns önskemål "Mamma ta på kläder" det betyder att mamma ska klä på sig och gå upp och leka...

Har iaf lämnat henne på förskolan nu på morgonen, det blir en kort dag så jag hoppas att det ska funka bra. Kul att äntligen få träffa kompisarna igen!

• Milla C

Jaha, här i Arboga får man inte komma till läkare hur dåligt man än mår om man inte har feber uppenbarligen. Jag ringde igen efter ytterligare en jättejobbig natt. Cocillanan hjälpte inte alls vad jag märkte, och nästäppan har gjort att bihålorna börjat värka. Men trots att jag berättade det och att nässprayen inte hjälper och luftrören känns trånga så sa de bara "Ja, det är inte så mycket vi kan göra. Vi misstänker virus." Någon som vet om man inte kan ta luftrörsvidgande när man är gravid (Har haft förkylningsastma förut)?

Pyttis: Mmm, får nog skicka maken att köpa svartvinbärssaft. Molipect är tyvärr en av de mediciner som inte funkar alls på mig, men Bisolvon kanske funkar? Får skicka maken till Apoteket också .

Mamma till världens finaste Gabriel, och Knytet i magen BF 14/4-09
  • JJ 75

Hej Milla, med j hade jag en fruktansvärd förkylning/infektion eller ngt, trode precis som du säger att jag skulle hosta ut bebisen... Fick då utskrivet medicament i form av molipect och cocillana samt nässpray av typen rhinocort, så kortison och morfin till gravida... Tyckte det hjälpte sådär, så försök få cocillanan kompletterard med nässpray? Även om VC inte har tid kanske en läkare kan skriva ett e-recept?

Allt bra här annars 33+1 idag och lungorna fungerar inte som de ska, ngn annan har tagit deras plats, så låånngsamma steg, inga trappor och ändock flåsande som en jag vet inte vad... men övergående gissar jag... Mot kaffet - för itne 17 sover jag om nätterna heller... då ligger jag still så lilltjejen vaknar väll och rockar runt hon istället... undrar om man ska skaffa en vattensäng eller så...

Kamrar till alla, och grattis till Vi4!

• Storm07

GRATTIS Vi4!!!!  Vilken toppenbra förlossning det lät!

Milla, det är jobbigt med en sådan förkyldning! Kan de inte ta en odling för att utesluta bakterier?

Drutten, vad trist med en rasistisk bvcsköterska! Jag förstår att ditt förtroende sjönk.

Jag har ännu inte fått mens, dag 32 i dag. Men jag har senaste åren haft cykler på 35 dagar som längst, jag är oftast lite oregelbunden och ligger mellan 28-32 dagar, så jag väntar forfarande. Men jag är inte sugen på apelsinjuice och drömmer inga sexdrömmar, så jag tror inte jag är gravid.... Det har jag nämligen gjort bägge gångerna jag plussade!

• Storm07

Nämen hu!!! Jag skrev förkylDning! Jag blir ju skogstokig när jag ser andra stava så illa, och så gjorde jag det själv! Nu är det skamvrån som gäller.

• Gladhannapanna

Milla: Jag använde Agnes astmaspray när det var som värst och den hjälpte rätt bra. Berättade det för läkaren som inte sa något om det. Jag läste på Fass innan och då stod det att drivgasen var tveksam, men jag använde hennes inhalator så att jag inte skulle få så mycket drivgas i mig...

Storm: Spännande!!!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år