Inlägg från: Milla C |Visa alla inlägg
  • Milla C

30+ med första barnet 1-3 år

Så, nu har även jag hittat hit

Mamma till världens finaste Gabriel, och Knytet i magen BF 14/4-09
  • Milla C

Efter att ha haft ett par toppennätter då jag bara behövt byta en blöja per natt och Gabriel sovit till sex-halv sju så var det nästan "back to normal" i natt. Bytte blöjor halv tolv och halv tre, och så vaknade G kvart över fem för att blöjan läckte...(gäsp) Det enda som inte har återkommit är mardrömmarna (peppar, peppar). Gabriel hade väldiga mardrömmar som han skrek av på nätterna, så jag kom på idén att det kunde vara barnprogrammen på TV - som ju är hemskt praktiska att ta till när man vill få äte frukost eller laga middag - som gjorde att han blev rädd. Så från och med i fredags har G inte fått titta på annat än ett enstaka "Pingu" eller "Byggare Bob"-avsnitt med antingen mig eller maken sittandes med honom, och han har faktiskt inte haft en enda mardröm på hela tiden.

• Milla C
    Lina: Ja, vi har provat alla upptänkliga blöjor (utom ICA´s, för de läckte tom på dagen när vi provade det) för natten, men det verkar inte finnas någon som håller måttet hela natten. Vi kör med Pampers Baby Dry, för de funkar bäst. Men man måste ändå upp och byta minst en gång (just nu minst två då...). Det är väl olika hur mycket de kissar under olika delar av dygnet helt enkelt.
  • Milla C

Måste bara få klaga av mig lite: Om en enda PMS-kärring skriker på mig på jobbet den här veckan kommer jag att skrika tillbakaSkrikandes. Jag vet att man ska vara tillmötesgående och trevlig mot föräldrarna när de kommer och hämtar, men någonstans får det väl ändå vara dags för dem att vara liiite trevliga mot personalen också.
    I dag råkade jag ut för två mammor som nog deffinitivt hade PMS. Den första mamman kom för att hämta sitt barn när vi äntligen lyckats få ut alla barnen på två avdelningar efter mellanmålet. På hennes soms avdelning - och den avdelning där jag har min "bas" även om jag är resurs på båda avdelningarna - hade e haft pyamasparty på förmiddagen, och hennes son och några barn till hade valt att ha pyamasarna på sig fortsättningsvis också (de är fem år). Mamman var jätteupprörd för att vi låtit hennes son ha på sig pyamasen under overallen när han gick ut. Hon höll på att älta detta i säkert tjugo minuter, trots att jag förklarade att jag naturligtvis skulle tala med personalen, men att jag faktiskt inte ens hade varit på den avdelningen när han hade gått ut. Jag tycker nog att det inte är så farligt om man har en långärmad pyamas under en tjock overall, med halskrage, tjock mössa och tjocka vantar när det är kring "nollan" jag...
    Den andra mamman kom när jag var på väg hem. Vi hade varit ute med barnen till tjugo över fyra, när min kollega - som skulle stänga hela förskolan . gick över till stängnignsavdelningen med de barn som skulle ham efter halv fem. Jag och en flicka blev kvar ute och plockade ihop pulkor och madrasser - eftersom hon skulle bli hämtad halv fem. När ingen kommit halv fem gick vi också över till stängningsavdelningen eftersom jag slutar halv fem. Sedan gick jag tillbaka över gården  för att låsa avdelningen jag jobbar på, varvid jag träffar på mamman, som är jättesur över att vi gått över till stängningsavdelningen (vilket vi alltid gör halv fem). Klockan är då fem över halv fem, men hon påstod att hon "sprungit omkring och letat efter oss i tio minuter". Morrr!!!

• Milla C
    Pyttis: Försäkringskassan är underbara .

Jag märker att jag i mitt (misslyckade) försök att vara kortfattad i mitt förra inlägg kanske inte riktigt fick fram hur det var, men kontentan var i alla fall att jag inte orkar vara vänlig längre mot alla föräldrar som tycker att jag är en lämplig soptunna för deras agg, som helt klart måste vara riktad mot någon annan egentligen, eftersom jag inte gjort något galet.
  • Milla C
    Aggis: Hoppas att du får som du vill och lill*n kommer om en vecka eller så, när du vilat "färdigt" .
  • Milla C

Hinner inte kommentera just nu, men måste ställa en viktig fråga: Kan barn få hjärnskakning utan att ha ont någonstans i huvudet? Gabriel har ramlat ner för trappen här hemma, och grät lite för att han blev rädd, men verkar inte ha ont någonstans (både jag och maken har "klämt igenom" honom). Just nu badar de och har roligt, men kan det komma "surt" om ett tag?

• Milla C
    Siggan skrev 2008-11-27 19:34:11 följande:
    Milla: Om det inte verkar som han slagit sig så farligt så brukar det inte vara så allvarligt. Om han verkar OK nu får vi innerligt hoppas att det fortsätter så. lia: Skönt att klådan verkar ge sig.
    Nej, han verkar ganska Ok, men han for som ett streck framför ögonen på mig i trappen, och det var en olycksbådande "Duns" någonstans mitt i, så jag oroar mig ju en delGråter. Nu sover han i alla fall, och det var precis som vanligt vid läggningen, så jag hoppas att han är okej.
  • Milla C

Tack för all input om hjärnskakning. Otroligt nog har Gabriel inte ens ett blåmärke idag efter den vådliga färden. Och han fick komma in till oss vid 12-tiden i natt för han var så ledsen (Ville ha filt - ville inte ha filt, ville ha vatten - ville inte ha vatten osv.), så sedan kamperade vi ihop alla tre i dubbelsängen. Sedan vaknade han flera gågner, så medvetslös var han då rakt inte .

Aggis: Kan nästan tro att du vill att Bäsen ska komma nu, efter en sådan skrämsel . Vad skönt att allt såg bra ut, och att du blev ordentligt kollad.

Björnes: Vilket otroligt kort! Ser ju ut som ett ateljefoto.

• Milla C

Jaha, så har man återigen haft en kanondag med älsklingen Gabriel . Började dagen vid sex (sovit hela natten utan ett pip), var glad hela tiden jag var ensam uppe med honom när maken sov, och busade "järnet" med pappa när vi väckte honom . Sedan fick han följa med mig och köpa gardiner ( ett ställe jag blivit rekomenderad för att det fanns så snygga och billiga gardiner, som tyvärr visade sig ligga mitt i ingenstans och vara ett totalt bottennapp), åt en hel korv och ett halvt korvbröd till lunch, och var glad och snäll hela resan hem. På eftermiddagen åkte vi hela famlijen till ett badhus i Lindesberg, och vi hade jätteskoj. Vi åt middag på en restaurang i "Linde" och åkte sedan hem. Fortfarande en jätteglad Gabriel. Men det goaste kom när jag skulle natta honom: Första vällingflaskan ville han ha sittande i mitt knä i fåtöljen i hans rum. Andra flaskan tog han i sängen, men sedan ville han inte somna i sängen. "Nej säng", så han fick komma upp och la sig tillrätta i mitt knä. Efter några omflyttningar låg han som en groda mot min mage med benen på var sin sida om mitt knä. Så satt vi en bra stund medan vi småslumrade båda två. Sedan tittade han på mig och sa "Säng". Innan han hann lägga huvdet på kudden sov han.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år