• sirre

30+ med första barnet 1-3 år

Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket,
    några barn har till och med firat sin tvåårsdag.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

VÅRA SYSTERTRÅDAR:

30+ med första barnet under 1 år:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m33502850.html
     30+ som väntar syskon:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m33870106.html
     30+ samlingstråd för alla aktiva "gamlingar":
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34461275.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-28 23:10
    Ny tråd för de som väntar syskon: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m39590157.html
  • Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år
  • Helenas

tack girls!!! Kyss

Älskade Agnes, äntligen är du här.
  • Gladhannapanna

Nisse: Antar att det var Kåvepenin hon fick och den smakar vedervärdigt! Finns med fruktsmak som är någon mindre äcklig, men då måste man ta större mängd. Mutor funkar ju inte på så små barn, vi har kört våld, en spruta med kåvepenin och direkt en doseringsspruta med fruktpuré för att ta bort smaken.

Agnes har varit sjuk så mycket att hon fattar att medicin hjälper även om den smakar illa så vi har inte haft problem med det på länge. Finns ju fördelar med det mesta....

Idag har hon varit hos läkaren med pappa, är ett virus så det är bara att lida sig igenom och vabba IGEN!!!! Maken är hemma idag och vi får dra lott om morgondagen....

HElenas: Så skönt att allt var bra!

Llina: Läskigt med mistanke om hjärnskakning, men bra att veta inför framtiden!!! SKönt att allt är bra nu iaf!

• sirre

Helenas; Vad skönt att du fått höra de härliga hjärtljuden!!!! Som du skriver är de ju ljuv musik

LLina; Usch ja, med hjärnskakningen... hur länge menar de att det kan komma efter?? Skönt att det är bättre idag.

Nisse; Även jag pratade med sjukvårdsupplysningen när A skulle ta penicillin i 2 mån men mutor gick ganska bra här, hon är ju helt tokig i godis... tyvärr. Undra vad hon fått det ifrån Även coca älskar hon men får sällan men nu sista penicllinet så gick det ok att blanda med det... ett tips från läkaren då tabletten smakade skit... och sen gör det ju inget om hon aldrig vill dricka det igen!

• Frk Kanin

Fick ett tips i helgen från en barnläkare att om barnet är så stort att det kan svälja tabletter så är ett knep att stoppa in tabletten i en makaron/pasta penne så glider den lättare ner...

Vi ger Ärtis all medicin i spruta i munnen. Utom hostmedeicin för den tar hon självmant. Hon säger : Botten upp! och häller i den... nu är vi inga snapsdrickare men min man lärde henne det när hon var kring 1 år och hon tycker det låter rolgit när vi säger det så hon gör det utan att knota.

Helenas. Vad skönt att få höra hjärtljuden. Det är ju i allafall en lättnad att få höra de där galoppljuden..

• Längtande Lina

Tack alla....det känns riktigt skönt att Milton är sig själv igen!! Det var verkligen otäckt igår, han var ju inte sig själv alls.... På sjukvårdsupplysningen menade dem att det kan dröja typ ett dygn innan man märker något...men vanligast
    är att det kommer betydligt snabbare!!!

Mamma till Milton (061203) och Malva (080816)
  • lia76

Var till BVC idag, 3 månader idag.
    Vikt: 6965 (snart 7kg)
    Längd: 62,5cm
    Huvudomfång: 39,1

Hon har inte växt så mycket runt huvudet, men hon var inte så orolig, skönt det.

Jag sade att hon griper efter saker och hon tyckte det var väldigt tidigt.
    Det brukar de kontrollera när de är 4 månader.
    Hon grep så fint om leksaken hon gav henne.
    Hon kollade även hur stadig hon är och när jag höll henne i händerna så satt hon så fint och rak i ryggen,
    Sköterskan sade att hon är som en 4-5 månaders bebis.
    För så där stadig och rak i ryggen är det inte många 3 månaders som är.
    De sitter oftast som en sck potatis och inte så rak och stadig i ryggen som Ida är

Aja hon brås väl på mej.
    Jag grep efter saker då jag var 1 månad och flyttade från hand till hand när jag var 1½ månad

Ida 080901, Stella 060923
  • Piggley Wink

Trist med alla sjukdomar här innte, hoppas de inte smittar för H får gärna hålla sig frisk tom 19 dec då jag har sista tentan för terminen, sen har vi tid att vara sjuka .

Ang medicin så har H bara fått alvedon och mollipect (båda flytande) men när man ska hälla upp dem så tar hon ut nappen och gapar stort, undrar om hon har dåligt smaksinne för mollipect är ju jätteäckligt!

Nu ska jag sova för ajg ska upp 05.30 för att gå till skolan imorgon

• Agronom

God morgon!

Bf+7 men i morse har jag haft lite känningar så kanske, kanske att det sätter igång idag eller i morgon...Lugnt nu dock

• Billabong

Hejsan!

Har läst allt ni skriver men är dålig på att kommentera f.n. tyvärr.

Aggis: Så spännande att det kanske är på gång nu!

Vi4: Grattis till nomineringen! Av det lilla jag känner dig så är jag inte förvånad, du verkar vara urtypen av en bra lärare!

juni: Så rolig hon är lilla H, som gladeligen shottar illasmakande hostmedicin! Kanske skulle lära J detsamma för kommande behov av flytande medicin...?

LLina: Otäckt med hjärnskakningen, men skönt att läsa att M är sitt vanliga pigga jag igen.

Helenas: Ett stort grattis till pickande litet hjärta! Vilken lättnad det måste vara efter mycket oro...

Drutten: Försöker överföra lite energikramar till dig... Låter sååååå tufft. Tycker råden du fått här är jättebra och hoppas att de kan ge dig värdefull hjälp så att det blir en positv förändring av nattningarna och sömnen.

Ego:
    Är konstant trött om kvällarna och mår lite tjuvtjockt denna gången jämfört med när jag väntade J. Jag tror det beror på att jag inte har möjlighet att sova lika mkt (och med samma kvalitet...) om nätterna och vila lika mkt om dagarna/kvällarna som innan. Ngn som tror att min teori kan stämma?
    Och är jag inte proppmätt så är jag hungrig, inga längre perioder med lagom mättnadskänsla här inte...

J är en superenergisk 15-månaders just nu. Hon hittar på saker varje sekund och hennes pappa är smått frustrerad över allt han inte hinner med att göra hemma om dagarna... Och jag påpekar försynt att han ju ändå är hemma för att ha hand om henne - inte dra igång inredningsprojekt och storstädning (som visserligen VERKLIGEN behövs).
    Hon härmar och upptäcker mest hela tiden. Det är inte så många ord hon kan men däremot kom det ett nytt djurläte imrose; grisgrymtningen.
    Klättra på allt är annars favoriten. Igår stod hon på tredje trappsteget på stegen och rattade på volymknappen på stereon när sambon vände ryggen till för att hämta gardinstången som skulle upp...

Sorry att det blev så långt när jag väl kom mig för att skriva här...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år