• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • closetomyheart
    vadermom skrev 2008-11-21 16:03:50 följande:
    Svar på #237Jag blev själv utsatt för grova övergrepp som barn så jag har sympatier för offren, men vill inte ha på mitt samvete att någon ska bli drabbad av en lynchmobb pga likhet eller släktskap.
    Det kan aldrig läggas på ditt samvete, det är i så fall något du väljer att ta på dig. Du kan aldrig ta ansvar för vad någon annan gör.
    Och om du inte är inblandad i sidan sexoffender eller skickar något till dem så verkar det ju onekligen tråkigt och väldigt onödigt om du tar på dig något dåligt samvete som har att göra med och kan kopplas till eventuella händelser som har att göra med de domar som offentliggörs där.
    Jag har dock en enorm empati för dig som offer då du var barn och förbannar den som gjort dig illa en gång i tiden.
    Vart du än går är du där
  • Triskele

Beyond Eternity skrev 2008-11-21 16:03:34 följande:

Jag är ledsen om jag gör dig besviken, men jag kan tyvärr inte känna någon empati när det gäller dessa män som begår dessa övergrepp, även om de nu mot förmodan skulle "lynchas", att de ev skulle utsättas för "övergrepp". Det är vad jag känner och tycker.
    Och i mina ögon är det förkastligt att stödja övergrepp oavsett vem offret är eller vad denna gjort.
    INGEN förtjänar att utsättas för övergrepp!
    Med en sån inställning ställer man sig som jag ser det sida vid sida med dom som begår övergrepp.
  • jannajamtland

Jag är väldigt kluven till såna sidor, speciellt sen jag läste om ett fall där en yngre kille hängts ut, han var 16 när han blev dömd för övergrepp mot minderårig. Var hans flickvän som var offret, dom ville ha sex med varandra, men hennes föräldrar anmälde honom, han blev dömd.
    Hans flickvän var 14 eller 15, minns inte riktigt.
    Skedde inte här i Sverige utan i England har jag för mig, var som ett tag sen jag läste om det.
    Han blev uthängd som pedofil på en sån sajt, hans famijl och släkt blev så pass trakasserade och även misshandel förekom så de var tvugna att flytta(fly) därifrån.

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • Triskele
    Svar på #241
    Det läggs på ens samvete i samma stund som man vänder sig till polisen med anmälan. Blodet på händerna försvinner inte för att man låtsas om att det inte är där.
  • Nixx

Med tanke på att bilderna verkade ha hittats på facebook och liknande så tycker jag det verkar tveksamt om siterna verkligen kan vara säkra på att bilden stämmer överrens med personnumret.

• Micke
    Nixx skrev 2008-11-21 16:17:44 följande:
    Med tanke på att bilderna verkade ha hittats på facebook och liknande så tycker jag det verkar tveksamt om siterna verkligen kan vara säkra på att bilden stämmer överrens med personnumret.
    precis.

Finns en anledning att sådan sidor inte är lagliga.
  • lovemyboys

Sjölvklart är det tragiskt på hög nivå när oskyldiga drabbas, va det än gäller....
    Men en riktig sexförbrytare är det SGT som gäller..............

• Nixx

Som kuriosa kan ju nämnas att jag hittade en betydligt mer omfattande site där alla som begått någon typ av "grövre" brott hängdes ut med namn, pnr och bild.

Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän