• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • vadermom
    Svar på #230
    Oskyldiga har dött pga sådan här publicering pga att dom liknar dessa personer och ta tex mindre orter om en våldtäkt begås och någon som publicerats via denna sida bor där, vem tror ni blir lynchad? oavsett om han begått brottet eller ej
  • vadermom
    Svar på #231
    Även familje-medlemmar har blivit trakasserade och nedslagna pga släkt-skap
  • Kajsan
    vadermom skrev 2008-11-21 15:31:02 följande:
    Svar på #231Även familje-medlemmar har blivit trakasserade och nedslagna pga släkt-skap
    Ja, precis det finns för och nackdelar med såna här sidor.
    Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • closetomyheart

Oskyldiga barn våldtas och förnedras, torteras och förstörs för resten av sina liv. Ja tämnk om en bild på sexoffender liknar någon annan, hemska tanke. Den risken är så försvinnande liten att det är värt att offetliggöra dessa pedolfiler och andra sexförbrytare.

De domar som sätts ut kan aldrig misstas, de är dömda. Och om en man våldtagit ett barn och mannen bor på liten ort och som döms för det brottet och att domen sedan läggs ut på sexoffender och p.g.a. av det skulle bli "lynchad" så ursäkta mig, men jag bryr mig INTE ETT DUGG om detta skulle ske. För min del har dessa män förverkat all rätt till ett värdigt liv.

Varför så orolig?

Vart du än går är du där
  • vadermom
    Svar på #234
    Jag är mer orolig för de oskyldiga som får lida för det här, folk som inte ens har kopplats till ett sådant brott har blivit misshandlade, mordhotade m.m enbart för att de liknar dessa personer som begått brottet.
    Och de släktingar som den skyldige har är det rätt att de ska behöva misshandlas eller trakasseras?
  • vadermom
    Svar på #234
    Det har hänt ett flertal gånger i england att folk förväxlats
  • closetomyheart
    vadermom skrev 2008-11-21 15:41:01 följande:
    Svar på #234Jag är mer orolig för de oskyldiga som får lida för det här, folk som inte ens har kopplats till ett sådant brott har blivit misshandlade, mordhotade m.m enbart för att de liknar dessa personer som begått brottet. Och de släktingar som den skyldige har är det rätt att de ska behöva misshandlas eller trakasseras?
    Det är tyvärr inget som varken jag eller sexoffender eller någon annan kan ta ansvar för. I Sverige har vi den s.k. offentlighetsprincipen och dessa domar som läggs ut där är offentliga vare sig du vill det eller inte.

Lägg din oro på de barn som har utsatts för dessa grova övergrepp och de barn som kan komma att utsättas för detsamma i stället. Nu kan jag och många med mig ha lite mer koll på dessa förövare även om det aldrig går att helt skydda sig från dem.

Så du får tycka som du gör, det är helt ok. men jag håller inte med dig.
    Vart du än går är du där
  • Triskele
    Svar på #234
    Så övergrepp är ok om dessa utförs på personer som dömts för detta?
  • closetomyheart
    Triskele skrev 2008-11-21 15:57:57 följande:
    Svar på #234Så övergrepp är ok om dessa utförs på personer som dömts för detta?
    Jag är ledsen om jag gör dig besviken, men jag kan tyvärr inte känna någon empati när det gäller dessa män som begår dessa övergrepp, även om de nu mot förmodan skulle "lynchas", att de ev skulle utsättas för "övergrepp". Det är vad jag känner och tycker.
    Vart du än går är du där
  • vadermom
    Svar på #237
    Jag blev själv utsatt för grova övergrepp som barn så jag har sympatier för offren, men vill inte ha på mitt samvete att någon ska bli drabbad av en lynchmobb pga likhet eller släktskap.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän