• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Miss Q

jeno:

Det är bara att ringa aktuell domstol och fråga om du vill verifiera domarna.

• janne j

Kajsan skrev 2008-12-20 00:17:57 följande:

En fråga till er som är emot dessa sidor. vad anser ni om att de som söker sig till förskolor och annan barnomsorg måste visa registerutdrag? Det är väl totalt onödigt också eftersom det inger en falsk trygghet mot de som inte är dömda sexualbrottslingar? Eller?
    De som läser dessa registerutdrag på skolan har såvitt jag vet tystnadsplikt och får alltså inte sprida det vidare, har en person blivit dömd så lär de inte få jobb heller på skolan/dagiset/förskolan osv.

Så skillnaden mellan att bli uthängd på nätet och att visa upp ett registerutdrag till en eller ett par personer när man söker jobb är alltså enorm.

Sedan tycker jag det är bra att man kollar upp folk som man ska anställa men som redan nämnts så är de flesta ej dömda och finns således inte med i något register.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-20 00:20:49 följande:

Micke: Det handlar om att jag som förälder vill ha koll på så mycket jag kan kring mina barn. Nyfikenhet är en annan sak. Ansvar ser jag det som.
    Ja, men du får ingen koll av en sådan lista. Håll koll på dina barn istället. Det är enda chansen. Lämna dem inte ensamma med personer du inte litar på.
  • Miss Q

janne j.

Visst är det en skillnad. Men det borde ju vara helt onödigt. Enligt vissas resonemang om "falsk trygghet", "offer inom familjen" och "de flesta har ännu inte begått ett brott".

• Triskele
    Svar på #1373
    Man screenar ut personer som begått övergrepp och som dömts för detta. I övrigt har man som anställd ansvar att anmäla även om man bara misstänker att barnet råkat illa ut.
    Så chansen att någon ska slippa igenom är väldigt liten.

Men detta handlar inte om något man gör offentligt. Den som söker anställning måste själv beställa registerutdraget och presentera detta för arbetsgivaren.
    Man behöver inte göra detta, man kan välja att inte söka arbete inom förskola eller skola.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-20 00:25:28 följande:

janne j. Visst är det en skillnad. Men det borde ju vara helt onödigt. Enligt vissas resonemang om "falsk trygghet", "offer inom familjen" och "de flesta har ännu inte begått ett brott".
    Offren hängs inte ut genom att du uppvisar ett registerutdrag för ngn som innehar tystnadsplikt.
    Den som visar upp utdraget vet vilka som får ta del av det.
    De som är dömda kommer inte ens att söka tjänsterna då det vet om kravet.
    De allra flesta är inte dömda ännu, dessa kan komma att söka tjänsterna så att tro att registerutdragen ger ngn form av garanti är en falsk trygghet.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-20 00:25:53 följande:

Micke: Det ena untesluter inte det andra.
    jo, om man vill bo i en rättsstat.
  • janne j

Miss Q skrev 2008-12-20 00:25:28 följande:

janne j. Visst är det en skillnad. Men det borde ju vara helt onödigt. Enligt vissas resonemang om "falsk trygghet", "offer inom familjen" och "de flesta har ännu inte begått ett brott".
    Det anses vara ett försök att se till att inte dömda sexbrottslingar ska jobba på skolor dock är det givetvis inte 100% säkert precis som det inte är säkert att man skyddar sina barn genom att kolla på sidor med uthängda sexbrottslingar.
  • HellviHumle

Ännu en tråd där empatin flödar!
    Jag är fortfarande mer nervös över alla rattfyllon efter vägarna.
    Det finns ingen som helst nytta med att hänga ut dömda pedofiler, våldtäktsmän eller andra dömda. Det enda det för med sig är att risken för återfall ökar vilket i sin tur innebär att folk får för sig att de har rätt.
    Det är lätt att förstå varför vi har en lagstiftande församling!

Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän