• MsBeauty

Fler som älskar att städa?

Finns det fler än jag här som njuter av att städa?

Tror det funkar som nån sorts meditation för mig, blir så lugn efteråt Sen älskar jag doften av Ajax (och Klorin *ups*) och att kunna spegla mig i golvet nästan Känner mig lite knäpp ibland, verkar inte vara så vanligt att man gillar att städa.

• Svar på tråden Fler som älskar att städa?
  • Viewsonic

Nån som vill komma hit och sprida glädje med lite städning?

dator heter det. datOR...
  • Toviz

När jag städar vill jag alltid ha det perfekt och är det inte perfekt så ordnar jag så det blir perfekt. Jag minns inte om jag alltid har tyckt om att göra det fint hemma men jag minns att jag alltid ville ha det på mitt sätt det är därför jag vill bo själv och inte tillsammans med någon för har fått erfara att killar alltid slänger in sakerna intryckt i skåp osv utan att ordna till det så det ser iordningställt ut.Mitt tips är att städa när du har tappat bort något då kan ni alltid städa undan det som ligger och skräpar eftersom ni endå måste leta rätt på det som är försvunnet två flugor i en smäll!

• Ellani
    PetraDeliu skrev 2008-10-13 11:18:41 följande:
    jag kommer är du barnvakt under tiden?? haha
    Självklart, jag behöver ju öva
  • MsBeauty

Hade helt glömt bort denna tråden! Vilken kass TS jag är

Får skylla på att jag haft en jobbig helg, min man bjöd hem massa vänner och de beslöt sig för att laga mat.. Nån som sett hur ett kök ser ut när en man lagat mat?? (Kan tillägga att jag inte trodde min man Kunde laga mat, det har han aldrig gjort till mig haha) Så jag fick storstäda hela söndagen!

Ni som är riktiga städfreak (som jag) hur gör ni när ni städar? följer ni nåt "schema" alltså gör saker enligt en viss rutin, eller går ni bara och plockar och fixar?
    Jag försöker få tid att städa hela hemmet varje dag, men hinner oftast inte allt jag vill. Kanske är lättare om man följer nåt schema?

• PetraD

det blir bra träning med fyra st

Ellani skrev 2008-10-13 16:17:55 följande:
    Självklart, jag behöver ju öva
  • PetraD

vi förlåter dig
    måste varit väldigt underhållande... haha (förutom följande städningen efter andra)

skulle vilja se min man laga mat, händer inte ofta (i princip aldrig)

jag plockar mest & dammar och sådär "där jag känner för", litet schema kanske finns inne i huvudet att vissa saker SKA göras... men funderar på att skriva veckoschema på vad som ska göras varje dag. tror blir smidigare då

ett tag skrev jag en liten lista för nästa dag vad som skulle göras då... tror det underlättar med någon slags lista.

nej, det är verkligen inte lätt att hinna allt man vill

MsBeauty skrev 2008-10-14 02:44:07 följande:
    Hade helt glömt bort denna tråden! Vilken kass TS jag är Får skylla på att jag haft en jobbig helg, min man bjöd hem massa vänner och de beslöt sig för att laga mat.. Nån som sett hur ett kök ser ut när en man lagat mat?? (Kan tillägga att jag inte trodde min man Kunde laga mat, det har han aldrig gjort till mig haha) Så jag fick storstäda hela söndagen!Ni som är riktiga städfreak (som jag) hur gör ni när ni städar? följer ni nåt "schema" alltså gör saker enligt en viss rutin, eller går ni bara och plockar och fixar?Jag försöker få tid att städa hela hemmet varje dag, men hinner oftast inte allt jag vill. Kanske är lättare om man följer nåt schema?
  • Ellani
    PetraDeliu skrev 2008-10-14 10:17:43 följande:
    det blir bra träning med fyra st
    Japp, har visserligen yngre 3 bröder, men de är ju stora nu. Det sitter nog bak i ryggmärgen men behöver friskas upp lite
    Jag tar dina juveler och du mitt hem
  • annakarin81

(kopierar in delar av svaret från en annan tråd jag skrivit i)

Jag har blivit inspirerad av www.flylady.net (men kör inte hela amerikanska hemmafru-kitet...) Det låter säkert lite överdrivet, men det har underlättat vardagen otroligt mycket hos oss. Jag gick heltenkelt genom hela lägenheten för att se vad som egentligen behöver göras, sen skrev jag listor. Alltihop började också med att vi försökte ta itu med alla små röriga hörn. När man har någorlunda ordning - var sak på sin plats kunde vi börja med följande system. Min man och jag delar på hushållssysslorna, men jag har för enkelhetens skull skrivit "jag" överallt

Vi följer inte schemat fullständigt alla veckor - det går mer på rutin nu när man fått upp farten... Sedan vi infört schemat har vi det oftast städat, trots att vi ägnar mindre tid åt städning. JUST NU ser det däremot inte klokt ut, eftersom vi varit sjuka i omgångar den senaste veckan och lämnat saker precis överallt...

Varje dag:
    Plockar genom lägenheten snabbt, så att sakerna iallafall är i rätt rum.Sopar eller dammsuger vid behov (behovet finns sgs dagligen i hall o kök ) Lägger igång diskmaskin och plockar ur den före jag går och lägger mig. (så att det bara är att börja plocka i direkt från morgonen, lägger nästan alltid i disken direkt efter maten) Plockar fram kläder, ser till att ev. väskor är packade. Tar fram gröttallrikar, kastrull osv.

Varje vecka:
    Storhandlar alltid på torsdagar (då har affärerna fått in färska varor, många erbjudanden på g) Har alltid en lista på kylskåpsdörren där jag skriver upp vad som tar slut eller behövs. Plockar/torkar ur kylskåpet på onsdagkväll, så att man gör plats för ny mat + att man vet vad som är slut. Skriver då också en ungefärlig veckomatsedel.
    Har en typ av veckoschema där jag har skrivit upp alla rum i lägenheten och vad som behöver göras där, den listan har jag i en plastficka och så stryker jag över med vattenlöslig penna när jag gjort "uppgiften"
    t.ex. köket
    - spis och fläkt, micro
    - kolla kakel och skåpdörrar
    - kylen
    - diskmaskinsfilter
    - töm torkskåp
    - torrdamma hyllan, slarvigt
    - för ut specialsopor
    - dammsug, torka golv

När jag vet vad som skall göras och har en viss rutin går det jättesnabbt. Det mesta kan man göra medan man väntar på att nåt ska börja koka el. dylikt. Eller att man tvättar handfatet när man borstat tänderna... Dessutom är jag en "listoman" Det säger ju sig självt att om man gör dethär varje vecka så hinner det inte bli så otäckt smutsigt, och gör heller inget om man hoppar över det en vecka.

Varje månad:
    Jag har (enl. flylady) delat upp lägenheten i olika zoner, så en zon städas noggrannare varje vecka. dvs. på en månad hinner hela lägenheten gås igenom. T.ex. den veckan köket är på tur så kollar jag ugnen, våttorkar damm från lampa och fönsterbräde, torkar av dörrfoder och 3-åringens matstol.

• PetraD

det sitter nog rätt bra i ryggmärgen ja
    det låter bra det

Ellani skrev 2008-10-14 10:45:17 följande:
    Japp, har visserligen yngre 3 bröder, men de är ju stora nu. Det sitter nog bak i ryggmärgen men behöver friskas upp lite Jag tar dina juveler och du mitt hem
  • PetraD

tack för bra tips

annakarin81 skrev 2008-10-14 14:06:30 följande:
    (kopierar in delar av svaret från en annan tråd jag skrivit i)Jag har blivit inspirerad av www.flylady.net (men kör inte hela amerikanska hemmafru-kitet...) Det låter säkert lite överdrivet, men det har underlättat vardagen otroligt mycket hos oss. Jag gick heltenkelt genom hela lägenheten för att se vad som egentligen behöver göras, sen skrev jag listor. Alltihop började också med att vi försökte ta itu med alla små röriga hörn. När man har någorlunda ordning - var sak på sin plats kunde vi börja med följande system. Min man och jag delar på hushållssysslorna, men jag har för enkelhetens skull skrivit "jag" överallt Vi följer inte schemat fullständigt alla veckor - det går mer på rutin nu när man fått upp farten... Sedan vi infört schemat har vi det oftast städat, trots att vi ägnar mindre tid åt städning. JUST NU ser det däremot inte klokt ut, eftersom vi varit sjuka i omgångar den senaste veckan och lämnat saker precis överallt...Varje dag: Plockar genom lägenheten snabbt, så att sakerna iallafall är i rätt rum.Sopar eller dammsuger vid behov (behovet finns sgs dagligen i hall o kök ) Lägger igång diskmaskin och plockar ur den före jag går och lägger mig. (så att det bara är att börja plocka i direkt från morgonen, lägger nästan alltid i disken direkt efter maten) Plockar fram kläder, ser till att ev. väskor är packade. Tar fram gröttallrikar, kastrull osv.Varje vecka:Storhandlar alltid på torsdagar (då har affärerna fått in färska varor, många erbjudanden på g) Har alltid en lista på kylskåpsdörren där jag skriver upp vad som tar slut eller behövs. Plockar/torkar ur kylskåpet på onsdagkväll, så att man gör plats för ny mat + att man vet vad som är slut. Skriver då också en ungefärlig veckomatsedel.Har en typ av veckoschema där jag har skrivit upp alla rum i lägenheten och vad som behöver göras där, den listan har jag i en plastficka och så stryker jag över med vattenlöslig penna när jag gjort "uppgiften"t.ex. köket- spis och fläkt, micro- kolla kakel och skåpdörrar- kylen- diskmaskinsfilter- töm torkskåp- torrdamma hyllan, slarvigt- för ut specialsopor- dammsug, torka golvNär jag vet vad som skall göras och har en viss rutin går det jättesnabbt. Det mesta kan man göra medan man väntar på att nåt ska börja koka el. dylikt. Eller att man tvättar handfatet när man borstat tänderna... Dessutom är jag en "listoman" Det säger ju sig självt att om man gör dethär varje vecka så hinner det inte bli så otäckt smutsigt, och gör heller inget om man hoppar över det en vecka. Varje månad:Jag har (enl. flylady) delat upp lägenheten i olika zoner, så en zon städas noggrannare varje vecka. dvs. på en månad hinner hela lägenheten gås igenom. T.ex. den veckan köket är på tur så kollar jag ugnen, våttorkar damm från lampa och fönsterbräde, torkar av dörrfoder och 3-åringens matstol.
Svar på tråden Fler som älskar att städa?