• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • Bling1975

DND - jag tror inte heller att T påverkar infästningen. I USA och på Faluns IVF klinik är ju det standard från ÄL eftersom de har sett en något förhöjd gravidfrekvens då.

Här snurrar fortfarande tankarna, jag tror att vi kanske provar ett frysförsök i matchvikt med heparin här hemma innan vi går vidare. men det beror nog lite på hur det går för min man med biopsin. Han har inte fått någon tid ännu och drar sig för att ringa och tjata eftersom han är rädd för den...

Stitch längtar efter Lilo
  • Finessan

DND, jag håller med Bling. Falun har mkt goda resultat på T från ÄL. Kan för mitt liv inte tro att en klinik med ett så pass gott rykte och fina resultat skulle ge T om det motverkade infästning. Det vore ju rent vansinne.

Jag tog 2 T från ÄL och från plus 1 T + Fragmin. T tom v. 37 och Fragmin till förlossning. Jag skulle köra på en mix om jag var du. De kompletterar varandra väl genom att verka på olika sätt.

I någon av de länkar som jag postade tidigare idag står det om positiv forskning med mix av de båda när det gäller fosfolipida antikroppar, dvs immunologiska problem. Lupus är ett sådant. Fler barn föddes med mixen än med enbart T eller enbart Heparin. Läs gärna.

Jag har däremot hört de som fått Heparin från ÄL, men då har det varit efter många och långa försök + stor problematik. Jag skulle testa det dock om inget annat funkar och det har gått en tid.

Bling, menar du då Heparin från återföring?

• EMND

Tack Finesssan. Görde du blödningstest när du började med Fragmin?

• Finessan
    EMND skrev 2008-10-10 22:43:04 följande:
    Tack Finesssan. Görde du blödningstest när du började med Fragmin?
    Ja, hela graviditeten med jämna mellanrum.
  • Bling1975

Finessan, ingen aning, jag vet inte riktigt vad som är rekomenderat där vid IVF?

Stitch längtar efter Lilo
  • EMND

När började du Finessan, för mig har doktor sagt att hon ska kolla blodvärden 6 veckor efter första sprutan?

• EMND

Jag har faktiskt hört att i Tyskland och visa andra länder man ger heparin direkt vid implantation. Varför ger man heparin då först efter att man har sett hjärtaktivitet?

• Sandraw76

Hejsan Alla i tråden..

Lilla arwen tillåter inte så mycket datorsittande nu men läser endel om er iaf. Jag hade mailkontakt med DrM o fick Innohep från plus. Blödningstider o faktor xa kollades första gången vid inskrivning v 10 o sedan var 6:e vecka graviditeten ut.... Jag använde innohep till v 37+0.

• babblar på

sandra: vet itne om jag har grattat dej. Grattis iaf. Man kan ju aldrig gratta för mycket när nån fått en bäbis

dnd: svårt att veta vad man ska göra.
    Jag har respekt för medecinerna och vill inte ta för mycket men ändå itne för lite.
    Jag vill ta lagom men det är svårt att veta vad som är lagom
    Fass säger ju att man inte ska blanda t och fragmin iaf. Läkarna slår ju alltid i fass för att veta vad de kan ge ihop

• Finessan

DND, jag kollade de första proverna ganska så omgående.

BP, har kollat vad det står i FASS och om man går in på FASS för förskrivare så står det så här:

Trombyl användes i följande fall först efter noggrann bedömning av risker och fördelar:

Vid samtidig antikoagulationsbehandling (kumarinderivat eller heparin - undantag lågdosterapi med heparin).

5000 enheter, som är brukligt när man inte haft blodpropp eller har svåra koagulationsproblem, är en låg dos. Det står inte heller att det inte ska blandas utan att en bedömning ska göras först. Jag hade högre dos, men inte en läkare som jag träffade reagerade att jag även tog T. Då träffade jag flera överläkare på kvinnokliniken.

Som jag tolkar det som står så är det fritt fram vid en låg dos och vid högre dos ska en bedömning göras. Bra va? 

Bling, vet inte heller, men jag tycker att du kan fråga om du kan få tidigare än plus.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8