• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • Finessan

Jag kommer med hälsningar från Dr B och IL!

De tackade så hemskt mycket för blommorna och tyckte att det var jättefint gjort. Det var enligt IL en magnifik bukett! Jag skulle hälsa mina kompisar och tacka så mycket. Skrattande Jag sa att jag hoppas att de förstår hur tacksamma vi är. Nåt bra har vi väl gjort, sa söta IL. Glad Jag tycker det är skit. Även om man hittar en läkare som ordinerar det man vill ha så tror jag inte att omhändertagandet óch lyhördheten går att finna någon annanstans. Men, men, that's life.

Tack igen, Franka

Jag hade en teletid idag och fick prata med båda. Dr B och jag pratade på i vanlig ordning. Flört Han ser också nya vindar när det gäller uppmärksamheten på immunologiska orsaker och sa att det mycket är patienternas förtjänst eftersom "vi" är mer pålästa nu och vågar ifrågasätta läkarna. Tyvärr kan han fortfarande inte rekommendera någon annan. Ledsen

För egen del då så är det som jag misstänker. Vid en eventuell ny graviditet kommer foglossningen åter, det visste jag. Om jag inte har sån tur som Cia. Den överjävliga klådan från helvetet kommer också komma åter. Det är ett STORT tyvärr eftersom den var värst. Man glömmer så Dr B, men jag vet inte jag.

Lycka, GBS ska du ha koll på. Det finns en tråd på FL för dem med GBS.

GBS är en typ av bakterie som många har men som inte ställer till det för alla. Det kan orsaka tidig vattenavgång och även infektioner hos barnet. Du ska kolla detta kontinuerligt och lämna nya prover efter avslutat behandling. Om GBS finns vid förlossning så ska dropp med antibiotika ges. Googla lite så hittar du mer info. GBS var något jag fruktade, men det är sällsynt att det går illa. 

Du kan också be om en odling från slidan. Har för mig att det är skillnad på om bakterierna finns bara i kisset eller där.

• EMND

Lycka, ish vad tråkigt! Kan det inet bli lite balans när det gäller vår asvårigheter!? ; kan inte Jultomten ge oss gräddfilsgraviditeter julklappar i år! :-]

Franka. Har inte hunnit men har inte glömt, sätter in pengarna så fort jag kommer hem. Sorry for late. Tänkte göra igår men så hade vi fest på jobbet.

• EMND

nu grubblar jag igen: kan progesteron göra så att ÄL uteblir? Alla får inte sin ÄL i gång efter p-pillerna!

• babblar på

Lycka: tycker att jag lämnar inte kisseprov jätteofta men jag har kanske bara gjort det 3 ggr än så länge ändå? Det var ju inte så ofta kanske

Finesssan: menar du att man måste gå till en gyn för att vara säker på att man itne har GBS eller urinvägsinfektion?

Har ni andra mätt tappen ofta? Eller är det nåt de gör senare?

DND: vet tyvärr inte hur det är med äl och prog? Men man har ju inte äl alla månader fast ge inte upp än. Jag hade på dag 18 och har även haft dag 20 en gång har jag för mej

• babblar på

Lycka: lämnar IN skulle det stå. Fingrarna är för snabba

• Finessan

BP, GBS och UVI är två olika saker. En UVI behöver du inte gå till en gyn för att får reda på, men GBS kan alltså finnas på andra ställen än i urinen. Jag har för mig att GBS i slidan är det "ofarliga" av de två.

Här finns bra info:

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=6

Att tappen mäts är inte rutin när man väntar barn. Det sker nog bara vid problem. Jag fick min mätt några gånger.

• Malinen

Hej alla i den här supertrevliga tråden!

Jag har haft 4 mf och kämpar nu för att bli gravid igen. Hade 1 ma och 2mf innan jag fick min lilla mirakeldotter och har sedan dess fått ett ma till.
    Som jag vet att ni vet, måste man ju få tre mf i rad för att få göra en utredning och det är ju inget man önskar sig direkt. Med dottern och min senaste graviditet tjatade jag till mig progesteron, med min enda lyckade graviditet tog jag 3 proggvaggisar till v12 och ganska långsam uttrappning.
    men senaste graviditen sa min läkare att det kommit nya rön ang progesteron, att dom inte gör någon påvisbar nytta, fick 2 per dag till v 8 och nästan ingen uttrappning alls. Var på vul precis innan jag slutade och allt såg perfekt ut enligt läkaren. När ma konstaterades i v.13 visade sig att fostret dött precis vid tiden då jag slutade med proggen.

Vid nästa graviditet har jag tjatat till mig 3 proggvaggisar per dygn igen men tänkte också ta en fjärdedels albyl minor. Har kollat med läkaren att detta inte kan ge några skador på fostret och har hört talas om försök där detta gett goda resultat.

Jag undrar om ni med er enorma kunskapsbank (Som är ruggigt imponerande!)kan svara på om en fjärdedels albyl minor på något sätt kan jämföras med fragmin eller trombyl som så många av er tagit i kombination med progesteron. Har fått för mig att Trombyl är Acetylsalsylsyra(stavas?) som albyl minor också är?

Trevlig helg allihop

• Cia o krabaten

Hej Malinen, beklagar dina mf

T och Albyl är i princip samma sak var jag förstår.
    Låga dosen T är 1tablett á 75mg/dag, högre dosen 2tabletter, dvs 150mg.
    Så 1/4 albyl blir 62,5mg om jag inte minns fel och 1/2 blir 125 eller nåt. så det är gansak jämförbart.

Förstår att du ser ett samband i ditt fal mellan Prog och lyckad grav.
    Vi här inne har haft 2prog/dag tom v12 och uttrappning på ett par dagar bara, iaf de som gått hos samma läkare

• babblar på

Finesssan: tack för länken! Jo jag vet att det är olika saker. Jag brukar be om odling på GBS. Men jag visste inte att man kanske bör ta prover på fler ställen.
    Prov i ändtarmen vill man ju inte gå och ta så många ggr iaf
    Gissar att de flesta bara kollar kisset? Eller?

Man kan odla urin för att hitta UVI också har jag fått för mej. Det är väl att gå lite längre än att bara stoppa i en sticka i kisseprovet

• babblar på

Hej Malin! Jag tog prog denna gången så som cia skrev ...2 till v 12. Uttrappningen var att jag sista dagen hoppade över morgonproggen och tog bara den på kvällen.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8