• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • Krusbär

DND: Vad ska kvoten mellan TSH och LH vara enl. dr B?

• EMND

mamarazzi, min TSH ligger ca 3, (även under behandlingen med levaxin). Den pendlar som jo-jo och jag har försökt att öka levaxin till 75 g men får starka biverkningar av det. Försöker ta 75 varanndag men även så får jag biverkningar. Vad har då för värde?

Krus, Dr B skrev bara att mina värde låg bra. FSH=3,9, LH= 2,7. Det här har jag hittat på nätet: "LH/FSH ratio. This ratio is normally about 1:1 in premenopausal women, but with PCOS a ratio of greater than 2:1 or 3:1 may be considered diagnostic"

• Krusbär

DND: LH/FSH-kvoten känner jag till, trodde att du menade att även TSH/LH-kvoten hade betydelse?

mamarazzi: *vinkar tillbaka*

• EMND

krus: jag letade och letade men hittade inget om låg LH. Det kanske betyder ingen ÄL?

Kan levaxin påvärka ägglossning? Jag hade nämligen börjat trixa med levaxinet ca 4 dagar efter mensen. Det verkar att ÄL inte dyker upp denna månad (TYPISKT ) trots jag har känningar i vänstra äggstocken och i livmodern (eller så är det tarmarna kanske). Dessutom var jag uppblöst och brösten ömmade flera dagar efter mensen och hade/har mensvärk. Var på akupunktur igår (nu har jag stagnation KI och blod- hm det var mindre dåligt än tomhet KI och blod som jag hade från början) och fick nya örter. Känner mig som mindre uppblöst ballong idag.

• mammawannabe

Tittar in lite snabbt, innan det är dags för sista klapparna att handlas Fundersam.

DND: Vilken cykeldag är du på idag? Tror att proggen kan göra så att ÄL förskjuts framåt kanske upp till en vecka, jag skulle nog fortsätta testa om jag vore du.

Mamarazzi: Ja, jag hade ett TSH på 2.4 och fick Levaxin, av Dr B ska tilläggas. Min ord gyn skrattade åt mig, bokstavligt, när jag frågade henne om Levaxin utifrån det värdet. Sen hade jag också ett lågt T4 som låg precis under referensintervallet. Viktigt att ha koll på T4 också.

Jag har också fått strul med min Levaxindos tror jag efter mf. Har haft liknande symtom som du DND med tryck över bröstet, svårt att andas och yrsel. Jag gått ner lite i dos igår och idag. Har egentligen ingen aning om hur jga ska göra men hoppas att det är okej.

Babblar: CMV är cytomegalovirus. Dr B kryssade i det på remissen när jag skulle ta Toxo. Har dålig koll på det men ngn virusinfektion som 70% av alla vuxna i Sverige haft. Infelktionen kan tydligen vara farlig för fostret. Kanske ngn annan som vet mer?

*vinkar och kastar ut lite knäck*

• BettanB

Hej, alla.

Skriver inte så ofta, men läser en del. Kryssar lite eftersom det fortfarande gör för ont att läsa om andras graviditeter och småbarn. Går nog snart över, eller lättar i vart fall.

Funderar lite nu, skall ju på utredning snart. De har bett mig ringa/faxa/maila så snart mensen kommer igång efter skrapningen. På första blodfria dagen (helst, men innan ÄL i vart fall) vill de inleda med att spola livmodern och kolla. Samtidigt sa hon att man tar "alla" blodprov. Problemet blir ju så klart om jag prickar in dagar då det är svårt att få tid eller så. Men varför i hela friden måste man börja utredningen där? Kan de inte lika gärna börja med något annat prov beroende på var jag är i cykeln när vi börjar? Eller har jag inte fattat något?
    En del prov kan man väl ta närsom helst i cykeln och andra skall tas på specifika cd?

Vill ju så klart inte dra ut på det hur länge som helst.

Nosce Te Ipsum
  • Krusbär

Hjälp! Någon som vet hur man kan lindra illamående? Är hungrig, törstig och mätt på samma gång. Vill absolut inte spy!

• Krusbär

mwb: Vad har du för skönt jobb när du kan vara ledig mitt på dagen och handla julklappar?! Själv måste jag trängas med alla andra på lördag. Lite knäck skulle jag faktiskt kunna tänka mig att äta!

• BettanB

Tugga lite på en liiiten bit ingefära.

Krusbär skrev 2008-12-19 11:24:34 följande:
    Hjälp! Någon som vet hur man kan lindra illamående? Är hungrig, törstig och mätt på samma gång. Vill absolut inte spy!
    Nosce Te Ipsum
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8