• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • Krusbär

Lycka: Citronsaft lät otroligt gott! Måste köpa hem det. Är väldigt törstig och sugen på läskande saker som frukt, gärna apelsin.

• Cia o krabaten

lycka: aj då
    vet inte heller så mycket annat än skräckexempel...
    Men vad bra ändå att du fick veta det nu redan.

• babblar på

mwb: undra om jag tagit det också då för jag tog toxo hos drB?
    Lycka till med jobbet!

Krusbär: klementin och saltlakrits. Vitkål och råa morötter att gnaga på Pepparmint ska vara bra mot illamående så ibland funkar halstabletter. Jag mår illa än. Kan tex inte äta sött utan att må illa efteråt. Och nu i typ 3-4 dagar har jag mått mer illa igen.
    Seaband kanske lindrar lite? Vet inte om jag mått värre utan dem ?
    Äta varannan timme

Men du får tänka att det verkar bra att du mår illa iaf

• babblar på

oj jag missade en sida igen

Krus: du hade visst fått många tips redan såg jag nu

Lycka: tråkigt att du har Gbs. Hoppas du blir av med det lite fort. Vet inte heller nåt om det men jag går och kollar ganska ofta

• mamarazzi

Lycka: vet inte alls. GBS är typ urinvägsinfektion som inte känns eller? Hur kan det störa en graviditet? Bara sent i graviditeten eller även tidigt? Jag vet att jag har haft urinvägsinfektion som inte märktes tidigare.

• Lycka77

ja, typ urinvägsinfektion som inte känns. Det vanligaste är att det orsakar för tidig vattenavgång, eller vanligast är väl att det inte händer ngt alls hoppas jag.

Sen är väl den största risken vid förlossningen, men fostret kan även smittas redan i livmodern och leda till att barnet är döfött. 

Inkopierat från niomånader:

många barn drabbas varje år? Hur många överlever?
    Om du är drabbad av GBS är risken ungefär 1 på 200 att ditt barn utvecklar en infektion. Barnet behandlas då med antibiotika och de flesta tillfrisknar. Men bakterien kan leda till livshotande tillstånd för barnet som blodförgiftning, lugninflammation och hjärnhinneinflammation. Risker finns för cp-skada, syn- och hörselskador och utvecklingsstörning. Tyvärr överlever inte alla GBS-smittade barn trots behandling, utan ca 5-10% avlider. Vissa barn kan, även om det är ganska ovanligt, utveckla infektion redan i livmodern och kan orsaka att barnet blir dödfött. De flesta av de GBS-infekterade barnen är sjuka redan vid födelsen eller insjuknar under den första levnadsveckan, men insjuknandet kan även ske senare. Ju äldre barnet är då det insjuknar desto större är chanserna för att det överlever.

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • mamarazzi

Så det har inget med tidiga mf att göra?

Men skönt att du vet om det nu iallafall. Är det inte lättare att förhindra tidig vattenavgång då?

• Lycka77

nej, jag tror inte att det har med tidigare mf att göra.
    Jag tror att behandlad GBS inte alls är farlig, men jag vet inte riktigt. Det är iaf viktigt att man får kontrollera det ofta så det inte kommer tillbaka.

bp - hur ofta lämnar du odling?

• Krusbär

Lycka: Oj, det lät läskigt. Om du börjar behandling bums kanske det inte är så stor risk? Men jag förstår oron, alltid är det nåt.

• Lycka77

ja, det känns som den dagliga oron är nog, när det blir något extra som nu så blir det lite för mycket för mig.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8