• HopeNeverFades

erfarenheter av atarax?

någon som har erfarenheter av att gett atarax till era barn?
    hjälpte det?
    hur lång tid tog det innan nätterna fungerade?

vi fick det till vår 8 mån igår.. så har bara testat en natt och det fungerade bra fram till03 (vaknade bara 1 gång innan) men sedan vaknade han 03, 04, 05, 06.10, 06.20 klev upp 06.30. hoppas på en bättre natt i natt.. för det ska ju fungera i minst 12 h!

• Svar på tråden erfarenheter av atarax?
  • Hugo Boss

Att det kan vara så himla olika...jag hade 4 atarax á 25mg per dag innan..kände inte ett dugg, var inte seg ingenting..
    och som några andra säger, det är ju inga sådana doser ts barn ska få, utan väldigt små..

Fyra månader - Kärlek
  • Linn och Robin
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 22:13:35 följande:
    ja för att han sov dåligt innan 3 mån tycker jag inte är ngt ovanlit och inte om han hade sovit "normalt" dåligt nu efter det heller men detta är inte normalt enligt läkare, bvc och de med erfarenhet.och sonen får såklart en dos som är för bebisar han får 2,5ml och är troligast inte så stark för honom då den inte ens fungerar?!visst jag vet om faser osv men detta har pågått länge och är ingen fas, de kan inte alltid ha faser/tänder som kommer osv även om det kan försvåra ytterligare.tycker inte du det varit bättre om du fått någon hjälp så du sluppit må så dåligt?hur var din son på dagen då? orkade han iaf?
    Hur mycket sover han per natt och hur lång tid tar nattningar?
    Hur många ggr vaknar han per natt?
    Vad är det läkare "drar för gräns" vid onormal sömn?
    Jag var till massvis med läkare, till BVC och på VC, men de fortsatte bara säga till mig att det är så att ha små barn och att jag var stressad och fick lite sömn.
    Gabriel 061217
  • elegi
    tristania skrev 2008-09-19 22:15:43 följande:
    Vill bara inflika här och säga att attaraxen man ger till små barn är väldigt låga doser....Allstå inget 10 mg eller 25 mg. Jag har själv ätit attarax, 25 mg, och dagen efter är man nästan död Medicinen satt i många timmar dagen efter alltså, och det var jobbigt. Men för ts barn handlar det om mycket små doser.....
    Ja som jag skrev tidigare så fick ju dottern Attarax när hon var runt 1 år och inte blev hon lugnare för det hon fick oxå dosen 2½ ml om jag inte minns helt fel
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • tristania
    elegi skrev 2008-09-19 22:19:36 följande:
    Ja som jag skrev tidigare så fick ju dottern Attarax när hon var runt 1 år och inte blev hon lugnare för det hon fick oxå dosen 2½ ml om jag inte minns helt fel
    Exakt. Barn fungerar så olika. En del blir jättelugna, andra märks det inget på. Min 11-åring började med 10 mg attarax, men kände ingenting, nu får han en halv 25 mg, och den blir han lugn på Så man får testa sej fram. Eller rättare sagt: läkaren får väl avgöra sånt.....
  • HopeNeverFades

nej atarax fungerar ju inte på alla, precis som vi vuxna reagerar olika på olika mediciner. eftersom dåsigheten ska vara en biverkning av ataraxen så får ju alla inte den.

han ligger i sin säng ca 10 h oftast men han sover aldrig (visst undantag finns men nu pratar jag om hur det ser ut i princip jämt) mer än 1 h i sträck och då är det olika hur lång tid det tar för han att somna om, är han hungrig kan det hända att han äter och sedan somnar men annars kan man vagga 30 min kanske. när vi lägger han på kvällarna tar det nästan alltid 1h innan han somnar. och då vaknar han ca 7 gånger under första timmen efter att vi lagt han.
    ja han vaknar ungefär 11 gånger per natt (om man inte räknar alla småuppvak i början)
    jag vet inte vad läkare drar som gräns.. detta har våra gjort iaf.

• Pess

Har inte givit Atarax till mitt barn (och skulle i ärlighetens namn inte göra det heller, eller någon annan sömnmedicin heller, jag skulle hellre isåfall lämna bort mitt barn eller skaffa hjälp en eller ett par nätter i veckan såvida inte barnets far kan ta några nätter så att jag kan få sova) Jag tänker även på dessa små individers kroppar som ska ta hand om medicinerna. Lever/njurar...

Jag tror oxå att hur allvarligt det än är så vänder det någongång.

Det jag SKULLE säga med detta inlägg är att jag själv vid ett par tillfällen själv tagit Atarax i ett försök att sova bättre (jag arbetade natt som ssk och sov lite taskigt en period, jag märkte dock inte ett skit på sömnen tyvärr)

• elegi
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 22:26:36 följande:
    nej atarax fungerar ju inte på alla, precis som vi vuxna reagerar olika på olika mediciner. eftersom dåsigheten ska vara en biverkning av ataraxen så får ju alla inte den.han ligger i sin säng ca 10 h oftast men han sover aldrig (visst undantag finns men nu pratar jag om hur det ser ut i princip jämt) mer än 1 h i sträck och då är det olika hur lång tid det tar för han att somna om, är han hungrig kan det hända att han äter och sedan somnar men annars kan man vagga 30 min kanske. när vi lägger han på kvällarna tar det nästan alltid 1h innan han somnar. och då vaknar han ca 7 gånger under första timmen efter att vi lagt han.ja han vaknar ungefär 11 gånger per natt (om man inte räknar alla småuppvak i början)jag vet inte vad läkare drar som gräns.. detta har våra gjort iaf.
    Det kan inte vara meningen att det ska vara så, små barn ska vara trötta och de ska kunna koppla av och somna, verkar som att något stör din son, hoppas att ni snart kommer på vad det är

Natti natti kram kram
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • tristania
    elegi skrev 2008-09-19 22:35:21 följande:
    Det kan inte vara meningen att det ska vara så, små barn ska vara trötta och de ska kunna koppla av och somna, verkar som att något stör din son, hoppas att ni snart kommer på vad det är Natti natti kram kram
    Ja, något stör nog pojkens sömnFörvånad......jag hoppas någon duktig läkare finner svaret snart, så att hela familjen kan få komma till ro. Sömn är jätteviktigt!

Kram till dej och kram till ts och natti natti på er alla!
  • HopeNeverFades

pess: ja visst men hur hjälper det min son om jag skulle lämna bort honom ibland då han sover lika dåligt borta? han blir inte piggare och gladare för det.

elegi: ja visst är det något som stör frågan är bara vad.. vi har testat de yttre faktorerna iaf och det verkar inte vara ngt där iaf. men nu har han blivit förkyld för första gången i sitt lilla liv så det har nog spelat in i natt iaf. men ska läsa om allergin när min lilla hulligan vill sova idag :)

• Boadicea82

HopeNeverFades 
    Jag känner så med dig. Vi har också atarax till vår 3 åriga dotter i perioder när hon ibland vaknar 20 ggr per natt. Bry dig inte om de som säger " det hade jag aldrig gett till mitt barn "- de har uppenbarligen inte gått igenom extrem sömntortyr som vi har .

Hur har ni det med sömnen , har det gått framåt ?

• Anonym (Tragiskt i lands problem)

Atrarax kanske verkar vara mild medicin vid första ö men är tyvärr inte det vid lång användning. Tycker det tragiskt att unga barn eller bebisar ska få medic intryckta i sig för en som basal sak som att sömnen inte fungerar. 
    Vad är det för en lat läkare som går på en enkel lösning istället för under i saken? 
    Visst små barn kan ha problem med sömen men omfattningen borde tala om för oss att något inte stämmer med barnet eller runt barnet om den inte kan ha ro och sova mer än 1 timme i stöten vid den ålder. 

Att ge medicin känns som en quick fix! 

Kan du inte försöka låta barnet var ute i dagsljus från 8-9 på morgonen en halvtimme- 1 timme sedan. Försöka aktivera bebisen ligga på mage/krypa osv. 

Finns mycket bra böcker om bebisar och deras sömn. Där det finns tips och råd. Nu vet jag inte vad fu har testat o vad dom inte funkar osv,

• MiAndersson

Undrar hur det gick för er efter allt lidande?
    Jag har exakt samma situation nu och har haft det i snart 5 månader.
    Min son är snart 9 månader och jag får knappt sova.
    Hoppas ni har hittat en lösning?
    Hur sover han nu?

Svar på tråden erfarenheter av atarax?