• HopeNeverFades

erfarenheter av atarax?

någon som har erfarenheter av att gett atarax till era barn?
    hjälpte det?
    hur lång tid tog det innan nätterna fungerade?

vi fick det till vår 8 mån igår.. så har bara testat en natt och det fungerade bra fram till03 (vaknade bara 1 gång innan) men sedan vaknade han 03, 04, 05, 06.10, 06.20 klev upp 06.30. hoppas på en bättre natt i natt.. för det ska ju fungera i minst 12 h!

• Svar på tråden erfarenheter av atarax?
  • HopeNeverFades

vi har hållit på i iaf två veckor med det mesta..
    och jag har absolut inget emot att vagga/amma elelr ngt till sömns men jag orkar inte vagga sängen varje timme hela nätterna (för han vill bara äta nån gång). och han somnar nu själv i sin säng efter ca 1h bök på kvällarna så vi behöver ingen 5 mm eller liknande för sådant men nätterna kan han inte somna om själv.

ja jag kan tyvärr inte säga vad det ev skulle ge för effekt i framtiden, hade gärna velat veta. men så är det med mycket. och sista utvägen vet jag inte då det inte ens fungerar på vår son! så ngt annat måste vi ju försöka. men samtidigt måstede vi testa något pga att vi inte orkar mer, man måste kunna leva och ffa njuta ngt av livet!

ja vi har testat detta som du skriver och det fungerar inte! och vi har testat en hel massa andra saker oxå.. oj JA jag har googlat och sökt på familjeliv och lånat böcker om diverse saker som vi testat!

hur allvarligt måste det vara för dig för att ett barn ska behöva medicinsk hjälp? vart går gränsen?

• yaaniz

Jag skulle bara ge ett barn medicin om den hade svårt att somna..tex att den skrek sej till sömns i 2-3 timmar varje gång. Annars hade jag stått ut och kämpat vidare med alla andra saker. Det känns som det som du beskriver är precis så vi haft/har och det tycker inte jag är en tillräckligt anledning.

• HopeNeverFades

okej för mig låter det inte som om du varit med om samma.. och tror inte du förstår hur allvarligt det är. men okej då vet jag din synpunkt. du bryr dig inte om att barnet inte ens orkar vara glad och leka på dagen..

• yaaniz
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 20:29:24 följande:
    okej för mig låter det inte som om du varit med om samma.. och tror inte du förstår hur allvarligt det är. men okej då vet jag din synpunkt. du bryr dig inte om att barnet inte ens orkar vara glad och leka på dagen..
    Jo för min son är likadan..han är glad en liten stund efter han vaknat..han vägrar ligga själv eller sitta i babysittern. Vi får alltid konka omrking på honom för annars skriker han. Han är skitgnällig även om vi har han i famnen men skriker oftast inte då iaf. Så jo jag vet och jo jag tror det är ungefär samma för oss.

Måste det betyda att jag har det lättare för att jag inte tycker man ger lugnande eller annan medicin till sitt barn?
  • HopeNeverFades

okej och hur gammal är din son?
    är det precis samma så måste jag berömma dig! men kan ändå inte låta bli att tvivla

• yaaniz
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 20:38:42 följande:
    okej och hur gammal är din son?är det precis samma så måste jag berömma dig! men kan ändå inte låta bli att tvivla
    Klart man tvivlar..vår son hade kolik tills han var 3månader..jag trodde inte att någon hade så jobbigt som oss..för man kan ju bara känna sin egna smärta och frustration. Tore är nu 4 månader.
    Han har haft kolik som var ett helvete, sen 2uvi på en månad. Kraftigt förstoppad och förkylningar där emellan. Så ja det har fan inte vart lätt. Ändå har jag aldrig känt att jag vill ge medicinerig av detta slag.
  • tristania
    yaaniz skrev 2008-09-19 20:02:00 följande:
    Vår Tore är likadan, eller nu är han lite bättre. Men till för 1½-2 veckor sedan så somnade han inte själv om man inte vaggade han till sömns, eller äta och sen vaggas. Nu (oftast) så räcker det att vi lägger ner han i sin säng (förutsatt att han är mätt och ny bytt) och så ger vi han nappen, går ut och så låter han gnälla i ca 20sek, sen går in och ger han nappen igen, och gör så ca 33ggr. En mildare variant av 5minuters metoden.Hur länge har ni testat dessa grejer ni testat? När man börjar med nått nytt måste man ju ge det lite tid för att barnet ska förstå.Inte byta efter 1vecka tex. Jag tror inte det är bra i längden att ge så små barn sådana piller. Tror inte ens det finns undersökningar/forskning om vad som kan hända med dom sen. Jag menar, det kom nyligen fram till att vanlig alvedon kan göra så barn får astma när dom blir runt 5-7år, detta är nya forskningar. Vad tror du inte då ataraxs kan ge? Jag dömer dej som sagt INTE, jag förstår att man känner sej sårbar och att man tar till medel som läkarna säger är ok. Men jag tycker man borde försöka tänka lite själv, är detta verkligen sissta utvägen? vad kan det bli för efterföljder av detta? Kan jag göra nånting annat osv osv. Inte bara lita blint på läkarna.Har ni testat 5minuters metoden? eller den andra som hon där anna whalgren eller vad hon heter gör? alltså vissa barn är ju mer krävande, så är det bara. Utifrån det du skrivigt så tycker inte jag att ert barn är ett sådant fall där man bör sätta in dessa piller. har ni testat bada innan läggning? massage innan? lugnande te som kamomill? eller allt på samma gång? Leta på nätet ännu mer efter saker och tips som kan funka!
    Du skriver att man borde veta följerna av ett användande av medicin, innan man ger små barn detta. Men du tycker det är helt okej att använda 5 mm? Vad får dej att tro att 5 mm är bättre än medicin? Vad vet människor om 5 mm, egentligen? Svaret kan jag ge dej här: inte ett skit. Man vet däremot att barn som skriker mycket, kan få men av det lite längre fram i åren. Man vet att det finns föräldrar vars barn dött i sina egna spyor, pga av 5 mm. Man vet att barn har blivit rädda för sin egen säng, att dom ser sängen som ett hot, när man utför 5 mm.

Vad vet man då om attarax? Attarax ges till barn med allergi. Alltså är det inget beroedenframkallande medel. Man ger inte sömnmedicin, i dom fallen det inte är allvarliga sömnproblem, och jag kan intyga att ts har dessa problem med sin son. Ts har provat det mesta, och orsaken är väl än så länge inte riktigt utredd från läkare, men hon har uppsökt läkare iallafall och det är kanon.

Att ta reda på orsaken till problemet, är det absolut viktigaste. Det kan finnas tusen olika orsaker till varför inte barn kan sova. Och att då testa 5 mm på dessa barn, utan någon utredning, är katastofal.
  • tristania
    yaaniz skrev 2008-09-19 20:53:44 följande:
    Klart man tvivlar..vår son hade kolik tills han var 3månader..jag trodde inte att någon hade så jobbigt som oss..för man kan ju bara känna sin egna smärta och frustration. Tore är nu 4 månader.Han har haft kolik som var ett helvete, sen 2uvi på en månad. Kraftigt förstoppad och förkylningar där emellan. Så ja det har fan inte vart lätt. Ändå har jag aldrig känt att jag vill ge medicinerig av detta slag.
    Vaknar alltså ditt barn varje timme, i stort sett hela natten? Och om ditt barn fortsätter göra det i 6 månader till, då testar du 5 mm? Eller AW? Om ditt barn är sjukt, uppsöker du inte läkare då? Jag gör iallafall det, och ett barn som inte sover, kan vara sjukt. Ska man då testa en metod på detta barn, som gör barnet ännu oroligare?
  • sandra1978

jag kan förstå hur man kan ge sina barn sömnmedel, min Lucas vaknade var 20:e min hela natten tills han var 10 mån. Jag fick ingen hjälp alls på bvc utan fick som svar att barn är så! Detta slutade med att jag "gick in i väggen" och är sjukskriven än  idag (lucas är nu 2 år) pga att min kropp aldrig kan slappna av. Nu sover min son hela nätter, det vände på en vecka när han var 10 mån men jag är helt förstörd, kan inte sova eller slappna av alls, för att inte tala om hur rädd jag är att skaffa en till vilken jag så gärna vill.

Det jag vill komma fram till är att ibland kan det vara bra att testa liten mängd medicin trots att man egentligen inte vill. Med det behöver det ju inte menas att man ska trycka i hela tiden barnet medicin, vilket många verkar tro.

• HopeNeverFades

hm okej.. ja min son är ju 8 mån så har inte sovit på ett tag. + att jag aldrig kan sova igen då min man går i skolan på dagarna och sedan jobbar dygn på helgen. men du kanske har likadant och är ngn supermamma som klarar dig flera år utan sömn. sömnbrist är faktiskt en väldigt vanlig orsak till att folk blir sjuka både fysiskt och psykiskt och när jag märker att min son inte mår bra pga att han får sova för lite (är inte för att han inte vill vara själv och är mammig osv) så vill jag hjälpa honom med det.

medicinering av detta slag? är du påläst i ämnet och vet att den är hemsk eller?

Svar på tråden erfarenheter av atarax?