• HopeNeverFades

erfarenheter av atarax?

någon som har erfarenheter av att gett atarax till era barn?
    hjälpte det?
    hur lång tid tog det innan nätterna fungerade?

vi fick det till vår 8 mån igår.. så har bara testat en natt och det fungerade bra fram till03 (vaknade bara 1 gång innan) men sedan vaknade han 03, 04, 05, 06.10, 06.20 klev upp 06.30. hoppas på en bättre natt i natt.. för det ska ju fungera i minst 12 h!

• Svar på tråden erfarenheter av atarax?
  • Linn och Robin
    Svar på #10
    Nä min son sover fortfarande inte en hel natt. Han är 21 månader, JAG tog atarax p.g.a jag aldrig fick sova och hade sju-helvetes plåga då jag fick stress symtom som klåda och kunde då inte sova för det istället.
    Nu är det dock lindrigare, men atarax hjälpte inte mig, det fick mig bara att känna mig ännu mera orkeslös dagen därpå.
    Medicin är aldrig bra, när sonen min var 8-9 månader var han som allra värst, men det brukar vara en fas.
    Som sagt sonen sover fortfarande inte hela nätter, men så småningom gör det ju de.
    Gabriel 061217
  • HopeNeverFades

smilla75: ja eftersom vi har fått det utskrivet av läkare så kan jag lova dig att sömnproblemen är så allvarliga att han behöver det. det är inget dem skriver ut till höger och vänster så fort ett barn sover sämre. och det vi har provat i form av metoder och trix till att få vårat barn att somna har inte fungerat. och vad gör man när man inte fått sova mer än max 1h i sträck på natten, i lyxiga fall ett 2 eller 3h pass nån gång ibland under 5 månader.
    samt att sonen inte orkar vara pigg och glad på dagen för att han sover förlite så han bara gnäller.

erik: visst tror jag oxå han kommer kunna sova bättre om ja vad vet jag några månader/år? men tror absolut det kommer. men man kan som inte bara vänta på det heller.. och för oss handlar det inte om att vi vill att han ska sova hela natten men att vakna en gång i timmen eller mer hela nätterna orkar man inte och som sagt inte han heller.

linn o robin: detta är INGEN fas och det beror inte på tänder eller va fan alla kommer med som förslag för det håller inte i sig över 5 månader. han har allvarliga sömnproblem och han måste få hjälp. är medicin verkligen aldrig bra? säger du samma sak till de som har tex hjärtproblem?

men jag frågade om erfarenheter och jag behöver inga indirekta förmaningar om att jag ska pröva metoder och att medicin är dåligt i stället. jag skulle oxå helst undvika detta till min son och det är inget vi bara ger utan anledning. min son mår dåligt av att inte sova! och jag mår dåligt och orkar inget på dagarna, inte vara trevlig, ingenting och varje natt är en kamp ofta med tårar.

• Kajsan

Nej, vi har inte provat, men läkarna har rekommenderat det till oss.
    Jag följer tråden och önskar er lycka till.
    Berätta gärna hur det går sen!

• Erik

Jag menade inte att komma med förmaningar, förlåt!! Jag vet inte hur ni har det... Det är lätt för mig att sitta och säga hur ni skall göra. Jag antar att ert barn blivit ordentligt läkarundersökt efter ev. problem som kan störa sömnen? Tänkte om inte ataraxet heller hjälper... Vad skall ni göra då? Det är jobbigt när barnen inte får sin behövliga sömn... Lycka till!

Erik -04, Elias -07
  • HopeNeverFades

erik: det är okej! har inte världens mesta tålamod just nu. han har blivit läkarundersökt osv men det jag saknar är att kolla efter eventuella allergier som jag påpekat och frågat efter flera gånger men ej fått göra då alla hävdar att han "inte ser ut som ngn som har allergier" så eftersom detta med ataraxen inte verkar fungera så ska jag försöka än en gång att få en tid så man kan kolla allergier. annars vet jag inte vad vi gör.. vet inte vad man kan göra heller.. då vi har provat det mesta känns de som.

• yaaniz

Jo läkare skriver visst ut det åt höger och vänster. Det stod nyligen i tidningen att det skrivs ut mer lugnande och sömtabbleter för småbarn än någonsin.

Jag är inte den som dömer folk i sitt val av uppfostring och sömnmetoder. Men jag blir nyfiken på om ni verkligen har testat allt annat?

jag själv skulle aldrig ge ett så litet barn sån medicin. Inte för sömproblem, det är något man kan om man bara vill fixa utan piller!

• HopeNeverFades

yaaniz: på vårat bvc är det då svårt att få sådant utskrivet, tack och lov. allt kan man väl aldrig testa, men vi har testat en hel del men har du ngn bra ide som fungerar så får du väldigt gärna skriva den för vi är väldigt intresserade!! har du haft ett barn med grava sömnproblem? tänkte eftersom du vet att det går att fixa utan medicin?

• yaaniz
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 18:40:26 följande:
    yaaniz: på vårat bvc är det då svårt att få sådant utskrivet, tack och lov. allt kan man väl aldrig testa, men vi har testat en hel del men har du ngn bra ide som fungerar så får du väldigt gärna skriva den för vi är väldigt intresserade!! har du haft ett barn med grava sömnproblem? tänkte eftersom du vet att det går att fixa utan medicin?
    Självklart fel av mig..visst finns det dom som säkert behöver sådan hjälp. Men av att läsa det du skriver tycker inte jag det är nått att ta piller för. Vår son har vart fruktansvärd med sömnen oxå. Nu äntligen vaknar han bara 24.00 04.00 06.00. Så ja jag vet hur det är med barn som inte sover som dom ska. Jag tror man måste ha viljan och verkligen ge sej fan på att barnet ska sova..Vaknar den så ofta så känns det som att det är något som stör den. Tycker inte då att det är rätt att sätta in piller då. För det tar inte bort problemet. Fast självklart kan det vara annorlunda med ert barn. Och ja ni känner ert barn bäst. Så ni får ju självkart göra hur ni vill. Jag hade då inte tagit piller om det inte var sa att han inte kunnde somna själv alls..ert barn sover ju iaf.
  • HopeNeverFades

ja visst sover han på natten kortare stunder själv men måste bli vaggad eller äta eller ngt för att kunna somna om då han vaknar, vilket han gör väldigt ofta.
    och vi har testat att han sover eget rum osv om vi skulle störa honom, och vi bor på landet så är inget utifrån som kan störa så ofta, har även testat ha på musik/tvättmaskin etc för att de ska ta bort ljud och vara lugnande men det hjälper inte alls.
    men vad har du för ide om vad man ska göra för att han ska sova då?
    för då han inte heller mår bra av det anser vi att ngt måste göras. han är 8 mån och är någorlunda pigg i 30 min då han vaknat sedan kämpar vi med att hålla han vaken i ca 2h då går det inte mer och då sover han en stund igen, och det är inte normalt för en 8 mån. och såhär har han varit i 5 mån nu så det är som sagt ingen fas.
    och visst har/har vi haft vilja med allt vi försökt alla dessa nätter, inte fan har vi gett upp!
    men som sagt om det nu bara är att bestämma sig, vad tkr du vi ska bestämma oss för (visst att han ska sova, men hur?)??

• yaaniz

Vår Tore är likadan, eller nu är han lite bättre. Men till för 1½-2 veckor sedan så somnade han inte själv om man inte vaggade han till sömns, eller äta och sen vaggas. Nu (oftast) så räcker det att vi lägger ner han i sin säng (förutsatt att han är mätt och ny bytt) och så ger vi han nappen, går ut och så låter han gnälla i ca 20sek, sen går in och ger han nappen igen, och gör så ca 33ggr. En mildare variant av 5minuters metoden.

Hur länge har ni testat dessa grejer ni testat? När man börjar med nått nytt måste man ju ge det lite tid för att barnet ska förstå.
    Inte byta efter 1vecka tex.

Jag tror inte det är bra i längden att ge så små barn sådana piller. Tror inte ens det finns undersökningar/forskning om vad som kan hända med dom sen. Jag menar, det kom nyligen fram till att vanlig alvedon kan göra så barn får astma när dom blir runt 5-7år, detta är nya forskningar. Vad tror du inte då ataraxs kan ge? Jag dömer dej som sagt INTE, jag förstår att man känner sej sårbar och att man tar till medel som läkarna säger är ok. Men jag tycker man borde försöka tänka lite själv, är detta verkligen sissta utvägen? vad kan det bli för efterföljder av detta? Kan jag göra nånting annat osv osv. Inte bara lita blint på läkarna.

Har ni testat 5minuters metoden? eller den andra som hon där anna whalgren eller vad hon heter gör?

alltså vissa barn är ju mer krävande, så är det bara. Utifrån det du skrivigt så tycker inte jag att ert barn är ett sådant fall där man bör sätta in dessa piller.

har ni testat bada innan läggning? massage innan? lugnande te som kamomill? eller allt på samma gång? Leta på nätet ännu mer efter saker och tips som kan funka!

Svar på tråden erfarenheter av atarax?