• tristania

erfarenheter av atarax?

Smilla75 skrev 2008-09-19 11:12:38 följande:
    Jag provade det själv en kort tid pga sömnproblem och oro. Fick sluta pga mkt biverkningar, bl.a. domnar hela tungan bort. Är problemen så stora att barnet måste få sömnmedel? Kan ni inte dela nätterna mellan er istället. Eller någon sömnmetod? T.om. 5 mm metoden skulle ju vara bättre än medicin känns det som.
    Attarax är egentligen en allergimedicin, och är inte beroendeframkallande, alltså väldigt lindrig sömnmedicin. Så detta låter, trots allt,  bättre än 5 mm, definitivt.
  • tristania
    yaaniz skrev 2008-09-19 20:02:00 följande:
    Vår Tore är likadan, eller nu är han lite bättre. Men till för 1½-2 veckor sedan så somnade han inte själv om man inte vaggade han till sömns, eller äta och sen vaggas. Nu (oftast) så räcker det att vi lägger ner han i sin säng (förutsatt att han är mätt och ny bytt) och så ger vi han nappen, går ut och så låter han gnälla i ca 20sek, sen går in och ger han nappen igen, och gör så ca 33ggr. En mildare variant av 5minuters metoden.Hur länge har ni testat dessa grejer ni testat? När man börjar med nått nytt måste man ju ge det lite tid för att barnet ska förstå.Inte byta efter 1vecka tex. Jag tror inte det är bra i längden att ge så små barn sådana piller. Tror inte ens det finns undersökningar/forskning om vad som kan hända med dom sen. Jag menar, det kom nyligen fram till att vanlig alvedon kan göra så barn får astma när dom blir runt 5-7år, detta är nya forskningar. Vad tror du inte då ataraxs kan ge? Jag dömer dej som sagt INTE, jag förstår att man känner sej sårbar och att man tar till medel som läkarna säger är ok. Men jag tycker man borde försöka tänka lite själv, är detta verkligen sissta utvägen? vad kan det bli för efterföljder av detta? Kan jag göra nånting annat osv osv. Inte bara lita blint på läkarna.Har ni testat 5minuters metoden? eller den andra som hon där anna whalgren eller vad hon heter gör? alltså vissa barn är ju mer krävande, så är det bara. Utifrån det du skrivigt så tycker inte jag att ert barn är ett sådant fall där man bör sätta in dessa piller. har ni testat bada innan läggning? massage innan? lugnande te som kamomill? eller allt på samma gång? Leta på nätet ännu mer efter saker och tips som kan funka!
    Du skriver att man borde veta följerna av ett användande av medicin, innan man ger små barn detta. Men du tycker det är helt okej att använda 5 mm? Vad får dej att tro att 5 mm är bättre än medicin? Vad vet människor om 5 mm, egentligen? Svaret kan jag ge dej här: inte ett skit. Man vet däremot att barn som skriker mycket, kan få men av det lite längre fram i åren. Man vet att det finns föräldrar vars barn dött i sina egna spyor, pga av 5 mm. Man vet att barn har blivit rädda för sin egen säng, att dom ser sängen som ett hot, när man utför 5 mm.

Vad vet man då om attarax? Attarax ges till barn med allergi. Alltså är det inget beroedenframkallande medel. Man ger inte sömnmedicin, i dom fallen det inte är allvarliga sömnproblem, och jag kan intyga att ts har dessa problem med sin son. Ts har provat det mesta, och orsaken är väl än så länge inte riktigt utredd från läkare, men hon har uppsökt läkare iallafall och det är kanon.

Att ta reda på orsaken till problemet, är det absolut viktigaste. Det kan finnas tusen olika orsaker till varför inte barn kan sova. Och att då testa 5 mm på dessa barn, utan någon utredning, är katastofal.
  • tristania
    yaaniz skrev 2008-09-19 20:53:44 följande:
    Klart man tvivlar..vår son hade kolik tills han var 3månader..jag trodde inte att någon hade så jobbigt som oss..för man kan ju bara känna sin egna smärta och frustration. Tore är nu 4 månader.Han har haft kolik som var ett helvete, sen 2uvi på en månad. Kraftigt förstoppad och förkylningar där emellan. Så ja det har fan inte vart lätt. Ändå har jag aldrig känt att jag vill ge medicinerig av detta slag.
    Vaknar alltså ditt barn varje timme, i stort sett hela natten? Och om ditt barn fortsätter göra det i 6 månader till, då testar du 5 mm? Eller AW? Om ditt barn är sjukt, uppsöker du inte läkare då? Jag gör iallafall det, och ett barn som inte sover, kan vara sjukt. Ska man då testa en metod på detta barn, som gör barnet ännu oroligare?
  • tristania
    Linn och Robin skrev 2008-09-19 22:08:16 följande:
    Men för 5 månader sedan var ju er son bara 3 månader?Tror alla barn mer eller mindre sover oroligt fram till 1 års åldern.Alla har faser vid olika tillfällen under uppväxten, och under 2 års ålder så kommer det faser med några månaders intervaller.Sonen som är 21 månader nu har helt plötsligt fått jätte svårt att komma till ro både under lunchvilan och inför kvällen. Har tagit drygt 1 timme innan han somnar under 1-2 veckors tid, så har det inte varit sedan han var 12 månader.Efter 1 års gränsen så har det gått bättre med sömnen, och nu vaknar han bara kring 4-5 ggr per natt.Jag har också mått dåligt, och inte orkat göra något utöver att ta hand om sonen, har varit till hudmottagningen där jag blev inskriven på sjukhuset p.g.a att jag kliade mig blodig p.g.a stress och för lite sömn.varje dusch/bad var ett helvete då jag inte kom ut ur duschen då jag kliade och kliade som av ren frustration.Kunde inte själv somna, och rev mig även i sömnen, hade utslag och såg ut som ett vandrande eksem, även i ansiktet.Har levt på betnovat och andra starka kortison salvor i ett års tid, fick även utskrivet atarax mot klådan för att jag skulle överleva natten.Jag vill inte klandra dig, men atarax kändes som starka mediciner för mig, jag tog 1-2 tabletter och det kändes dagen efter.Ett barn som är 8 månader sover oroligt, och jag mådde riktigt dåligt under den perioden då sonen tog 2-3 timmar på sig att komma till ro och somna, det var skrik och grin och han sov bara en kort stund för att vakna igen.Jag märkte tydligt av den fasen och den varade från 8 månader fram till 1år.Måste tillägga att vi har provat allt, ställde frågan till BVC och jag nämnde vad vi försökt.Hon sa att hon inte kunde hjälpa oss då vi redan försökt allt.Jag känner för dig och vet vad du går igenom just nu, hoppas du inte känner dig kränkt på något sätt.Om du har några frågor så fråga på
    Vill bara inflika här och säga att attaraxen man ger till små barn är väldigt låga doser....Allstå inget 10 mg eller 25 mg. Jag har själv ätit attarax, 25 mg, och dagen efter är man nästan död Medicinen satt i många timmar dagen efter alltså, och det var jobbigt. Men för ts barn handlar det om mycket små doser.....
  • tristania
    elegi skrev 2008-09-19 22:19:36 följande:
    Ja som jag skrev tidigare så fick ju dottern Attarax när hon var runt 1 år och inte blev hon lugnare för det hon fick oxå dosen 2½ ml om jag inte minns helt fel
    Exakt. Barn fungerar så olika. En del blir jättelugna, andra märks det inget på. Min 11-åring började med 10 mg attarax, men kände ingenting, nu får han en halv 25 mg, och den blir han lugn på Så man får testa sej fram. Eller rättare sagt: läkaren får väl avgöra sånt.....
  • tristania
    elegi skrev 2008-09-19 22:35:21 följande:
    Det kan inte vara meningen att det ska vara så, små barn ska vara trötta och de ska kunna koppla av och somna, verkar som att något stör din son, hoppas att ni snart kommer på vad det är Natti natti kram kram
    Ja, något stör nog pojkens sömnFörvånad......jag hoppas någon duktig läkare finner svaret snart, så att hela familjen kan få komma till ro. Sömn är jätteviktigt!

Kram till dej och kram till ts och natti natti på er alla!
Svar på tråden erfarenheter av atarax?