yaaniz skrev 2008-09-19 20:02:00 följande:
Vår Tore är likadan, eller nu är han lite bättre. Men till för 1½-2 veckor sedan så somnade han inte själv om man inte vaggade han till sömns, eller äta och sen vaggas. Nu (oftast) så räcker det att vi lägger ner han i sin säng (förutsatt att han är mätt och ny bytt) och så ger vi han nappen, går ut och så låter han gnälla i ca 20sek, sen går in och ger han nappen igen, och gör så ca 33ggr. En mildare variant av 5minuters metoden.Hur länge har ni testat dessa grejer ni testat? När man börjar med nått nytt måste man ju ge det lite tid för att barnet ska förstå.Inte byta efter 1vecka tex. Jag tror inte det är bra i längden att ge så små barn sådana piller. Tror inte ens det finns undersökningar/forskning om vad som kan hända med dom sen. Jag menar, det kom nyligen fram till att vanlig alvedon kan göra så barn får astma när dom blir runt 5-7år, detta är nya forskningar. Vad tror du inte då ataraxs kan ge? Jag dömer dej som sagt INTE, jag förstår att man känner sej sårbar och att man tar till medel som läkarna säger är ok. Men jag tycker man borde försöka tänka lite själv, är detta verkligen sissta utvägen? vad kan det bli för efterföljder av detta? Kan jag göra nånting annat osv osv. Inte bara lita blint på läkarna.Har ni testat 5minuters metoden? eller den andra som hon där anna whalgren eller vad hon heter gör? alltså vissa barn är ju mer krävande, så är det bara. Utifrån det du skrivigt så tycker inte jag att ert barn är ett sådant fall där man bör sätta in dessa piller. har ni testat bada innan läggning? massage innan? lugnande te som kamomill? eller allt på samma gång? Leta på nätet ännu mer efter saker och tips som kan funka!
Du skriver att man borde veta följerna av ett användande av medicin, innan man ger små barn detta. Men du tycker det är helt okej att använda 5 mm? Vad får dej att tro att 5 mm är bättre än medicin? Vad vet människor om 5 mm, egentligen? Svaret kan jag ge dej här: inte ett skit. Man vet däremot att barn som skriker mycket, kan få men av det lite längre fram i åren. Man vet att det finns föräldrar vars barn dött i sina egna spyor, pga av 5 mm. Man vet att barn har blivit rädda för sin egen säng, att dom ser sängen som ett hot, när man utför 5 mm.
Vad vet man då om attarax? Attarax ges till barn med allergi. Alltså är det inget beroedenframkallande medel. Man ger inte sömnmedicin, i dom fallen det inte är allvarliga sömnproblem, och jag kan intyga att ts har dessa problem med sin son. Ts har provat det mesta, och orsaken är väl än så länge inte riktigt utredd från läkare, men hon har uppsökt läkare iallafall och det är kanon.
Att ta reda på orsaken till problemet, är det absolut viktigaste. Det kan finnas tusen olika orsaker till varför inte barn kan sova. Och att då testa 5 mm på dessa barn, utan någon utredning, är katastofal.