• HopeNeverFades

erfarenheter av atarax?

någon som har erfarenheter av att gett atarax till era barn?
    hjälpte det?
    hur lång tid tog det innan nätterna fungerade?

vi fick det till vår 8 mån igår.. så har bara testat en natt och det fungerade bra fram till03 (vaknade bara 1 gång innan) men sedan vaknade han 03, 04, 05, 06.10, 06.20 klev upp 06.30. hoppas på en bättre natt i natt.. för det ska ju fungera i minst 12 h!

• Svar på tråden erfarenheter av atarax?
  • HopeNeverFades

Det är ett lugnande medel som man kan ge barn som har sömnproblem, det ska göra dem tröttare och mer avslappnade så de sover bättre!

• Smilla75

Jag provade det själv en kort tid pga sömnproblem och oro. Fick sluta pga mkt biverkningar, bl.a. domnar hela tungan bort. Är problemen så stora att barnet måste få sömnmedel? Kan ni inte dela nätterna mellan er istället. Eller någon sömnmetod? T.om. 5 mm metoden skulle ju vara bättre än medicin känns det som.

• tristania
    Smilla75 skrev 2008-09-19 11:12:38 följande:
    Jag provade det själv en kort tid pga sömnproblem och oro. Fick sluta pga mkt biverkningar, bl.a. domnar hela tungan bort. Är problemen så stora att barnet måste få sömnmedel? Kan ni inte dela nätterna mellan er istället. Eller någon sömnmetod? T.om. 5 mm metoden skulle ju vara bättre än medicin känns det som.
    Attarax är egentligen en allergimedicin, och är inte beroendeframkallande, alltså väldigt lindrig sömnmedicin. Så detta låter, trots allt,  bättre än 5 mm, definitivt.
  • Erik

Vi fick utskrivet atarax till vår 10 månaders son när han fick nässelutslag... En biverkning var att han kunde bli trött så det är väl därför dom skriver ut atarax som "lugnande" men är det inte egentligen ett antihistamin?

Erik -04, Elias -07
  • Erik

Detta står i fass:
    Vad används ATARAX för?

Atarax används vid klåda och nässelfeber samt vid ångest och oro.

Erik -04, Elias -07
  • Linn och Robin

Har använt atarax mot eksem p.g.a att jag aldrig fick någon ro under natten då jag kliade mig blodig.
    Min erfarenhet är att man blir extremt trött morgonen efter, blir orkeslös.
    Sedan hade jag medicinsmak på tungan och ingenting jag åt smakade gott, usch.

Gabriel 061217
  • Pixxxy

Det är en såkallad biverkningsmedicin - man använder en biverkning av den i annat syfte.
    Dvs lugnande eller mot oro.

Sebastian.. Du är det finaste som hänt - Allt blir som stjärnorna bestämt!
  • Erik

Min tvåa (nu 1½ år) sov inte en hel natt förrän han var ca 14-15 månader gammal. Han vaknade 3-8 gånger varje innan det. Men till sist började även han sova hela nätter helt av sig själv.

Erik -04, Elias -07
Svar på tråden erfarenheter av atarax?