Inlägg från: HopeNeverFades |Visa alla inlägg
  • HopeNeverFades

erfarenheter av atarax?

någon som har erfarenheter av att gett atarax till era barn?
    hjälpte det?
    hur lång tid tog det innan nätterna fungerade?

vi fick det till vår 8 mån igår.. så har bara testat en natt och det fungerade bra fram till03 (vaknade bara 1 gång innan) men sedan vaknade han 03, 04, 05, 06.10, 06.20 klev upp 06.30. hoppas på en bättre natt i natt.. för det ska ju fungera i minst 12 h!

• Svar på tråden erfarenheter av atarax?
  • HopeNeverFades

Det är ett lugnande medel som man kan ge barn som har sömnproblem, det ska göra dem tröttare och mer avslappnade så de sover bättre!

• HopeNeverFades

smilla75: ja eftersom vi har fått det utskrivet av läkare så kan jag lova dig att sömnproblemen är så allvarliga att han behöver det. det är inget dem skriver ut till höger och vänster så fort ett barn sover sämre. och det vi har provat i form av metoder och trix till att få vårat barn att somna har inte fungerat. och vad gör man när man inte fått sova mer än max 1h i sträck på natten, i lyxiga fall ett 2 eller 3h pass nån gång ibland under 5 månader.
    samt att sonen inte orkar vara pigg och glad på dagen för att han sover förlite så han bara gnäller.

erik: visst tror jag oxå han kommer kunna sova bättre om ja vad vet jag några månader/år? men tror absolut det kommer. men man kan som inte bara vänta på det heller.. och för oss handlar det inte om att vi vill att han ska sova hela natten men att vakna en gång i timmen eller mer hela nätterna orkar man inte och som sagt inte han heller.

linn o robin: detta är INGEN fas och det beror inte på tänder eller va fan alla kommer med som förslag för det håller inte i sig över 5 månader. han har allvarliga sömnproblem och han måste få hjälp. är medicin verkligen aldrig bra? säger du samma sak till de som har tex hjärtproblem?

men jag frågade om erfarenheter och jag behöver inga indirekta förmaningar om att jag ska pröva metoder och att medicin är dåligt i stället. jag skulle oxå helst undvika detta till min son och det är inget vi bara ger utan anledning. min son mår dåligt av att inte sova! och jag mår dåligt och orkar inget på dagarna, inte vara trevlig, ingenting och varje natt är en kamp ofta med tårar.

• HopeNeverFades

erik: det är okej! har inte världens mesta tålamod just nu. han har blivit läkarundersökt osv men det jag saknar är att kolla efter eventuella allergier som jag påpekat och frågat efter flera gånger men ej fått göra då alla hävdar att han "inte ser ut som ngn som har allergier" så eftersom detta med ataraxen inte verkar fungera så ska jag försöka än en gång att få en tid så man kan kolla allergier. annars vet jag inte vad vi gör.. vet inte vad man kan göra heller.. då vi har provat det mesta känns de som.

• HopeNeverFades

yaaniz: på vårat bvc är det då svårt att få sådant utskrivet, tack och lov. allt kan man väl aldrig testa, men vi har testat en hel del men har du ngn bra ide som fungerar så får du väldigt gärna skriva den för vi är väldigt intresserade!! har du haft ett barn med grava sömnproblem? tänkte eftersom du vet att det går att fixa utan medicin?

• HopeNeverFades

ja visst sover han på natten kortare stunder själv men måste bli vaggad eller äta eller ngt för att kunna somna om då han vaknar, vilket han gör väldigt ofta.
    och vi har testat att han sover eget rum osv om vi skulle störa honom, och vi bor på landet så är inget utifrån som kan störa så ofta, har även testat ha på musik/tvättmaskin etc för att de ska ta bort ljud och vara lugnande men det hjälper inte alls.
    men vad har du för ide om vad man ska göra för att han ska sova då?
    för då han inte heller mår bra av det anser vi att ngt måste göras. han är 8 mån och är någorlunda pigg i 30 min då han vaknat sedan kämpar vi med att hålla han vaken i ca 2h då går det inte mer och då sover han en stund igen, och det är inte normalt för en 8 mån. och såhär har han varit i 5 mån nu så det är som sagt ingen fas.
    och visst har/har vi haft vilja med allt vi försökt alla dessa nätter, inte fan har vi gett upp!
    men som sagt om det nu bara är att bestämma sig, vad tkr du vi ska bestämma oss för (visst att han ska sova, men hur?)??

• HopeNeverFades

vi har hållit på i iaf två veckor med det mesta..
    och jag har absolut inget emot att vagga/amma elelr ngt till sömns men jag orkar inte vagga sängen varje timme hela nätterna (för han vill bara äta nån gång). och han somnar nu själv i sin säng efter ca 1h bök på kvällarna så vi behöver ingen 5 mm eller liknande för sådant men nätterna kan han inte somna om själv.

ja jag kan tyvärr inte säga vad det ev skulle ge för effekt i framtiden, hade gärna velat veta. men så är det med mycket. och sista utvägen vet jag inte då det inte ens fungerar på vår son! så ngt annat måste vi ju försöka. men samtidigt måstede vi testa något pga att vi inte orkar mer, man måste kunna leva och ffa njuta ngt av livet!

ja vi har testat detta som du skriver och det fungerar inte! och vi har testat en hel massa andra saker oxå.. oj JA jag har googlat och sökt på familjeliv och lånat böcker om diverse saker som vi testat!

hur allvarligt måste det vara för dig för att ett barn ska behöva medicinsk hjälp? vart går gränsen?

• HopeNeverFades

okej för mig låter det inte som om du varit med om samma.. och tror inte du förstår hur allvarligt det är. men okej då vet jag din synpunkt. du bryr dig inte om att barnet inte ens orkar vara glad och leka på dagen..

• HopeNeverFades

okej och hur gammal är din son?
    är det precis samma så måste jag berömma dig! men kan ändå inte låta bli att tvivla

Svar på tråden erfarenheter av atarax?